2020 in de beste 100 interviews
31-12-2020 17:50:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 7052 | Tags:

We kunnen het krankzinnig bijzonder jaar 2020 niet zomaar achter ons laten.

En daarom kijken we op 2020 terug met onze 100 beste interviews van 2020.

 

Januari

Victor Knaap | MediaMonks: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

Wat zijn jouw dagelijkse activiteiten voor MediaMonks en S4 Capital Group? 

Ik ben voornamelijk bezig met het vertalen van klantenvragen naar digitale oplossingen. Ik richt me daarbij voornamelijk op Europa en Azië – we hebben kantoren in Amsterdam, Delhi, Dubai, Londen, Shanghai, Singapore, Stockholm en Sydney. Mijn partner, en tevens oprichter van MediaMonks, Wesley ter Haar, doet hetzelfde voor Noord- en Zuid-Amerika... lees dit interview hier|

Ewart van der Horst: We hebben carte blanche gekregen voor de show van Eva Jinek

Met televisietitels als Jinek, Holland-België, Ladies Night en Beste Kijkers, online titels Amayzine.com, Franska.nl en FavorFlav.com en events in de ZiggoDome als De Avond van de Filmmuziek, heeft PilotStudio zich in korte tijd ontwikkeld tot een allround mediabedrijf. Oprichter van PilotStudio is Ewart van der Horst... lees dit interview hier


Edward Knol | Born05: Klamtn vragen om steeds meer dan alleen communicatie

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland.

Knol: "Klanten vragen om steeds meer dan alleen communicatie. Ze zijn veel bedrijfskritischer en fundementeler verbonden aan de business van vandaag... kijk dit interview hier

Guy Grimmelt (Exterion Media) over buitenreclame en... radio

Guy Grimmelt is Marketing & Business Development Director van Exterion Media. Het portfolio van de buitenreclame-exploitant bestaat uit traditionele uitingen, maar inmiddels ook - mede door een aantal overnames - voor 30 tot 40 procent uit digitale out of home. Drie jaar geleden was dit nog 0 procent.

Grimmelt: "De marges op DOOH zijn op dit moment iets groter dan op de tradiotionele buitenreclame. Ik denk dat die wel vrij snel naar normale proporties zullen gaan. Dat komt ook omdat toen het begon, er nog niet zoveel was. Het is een beetje hetzelfde als bij televisie: de kijktijd neemt af en de GRP's gaan omlaag, maar de prijs gaat omhoog... kijk dit interview hier

Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content.

Wat brengt Insight TV het medialandschap?

Met Insight TV brengen we originele formats en programma’s waarbij trending topics – waar millennials nu in geïnteresseerd zijn – gemixt worden met internationale socialmediasterren... lees dit interview hier

Ine Stultjens over Koninklijke Auping

Ine Stultjes is marketing- en communicatiemanager bij Koninklijke Auping, een familiebedrijf (sinds 1888) in bedden, matrassen en andere slaapcomfortproducten.

Stultjens: "In een wereld waarin iedereen schreeuwt om aandacht, verkopen wij rust. Mensen gebruiken het product iedere dag, maar beseffen vaak niet op welk merk ze liggen te slapen. Dat betekent dat je vaak aanwezig moet zijn en op een andere manier je verhaal moet vertellen... kijk dit interview hier


Henri Lessing en Jennifer Feaster: Simpele branded entertainment heeft weinig kans van slagen op YouTube

AGE MEDIA is een internationaal bureau dat zich richt op YouTube. Ze helpen onder anderen creators op weg naar een grotere fanbase. We spreken met medeoprichter Henri Lessing en Jennifer Feaster, medeoprichter van Phoenix Media.

Voor degenen die jullie nog niet kennen: wat doet AGE MEDIA precies?

AGE MEDIA ondersteunt, adviseert en begeleidt wereldwijd creators, uitgevers, adverteerders en artiesten over hoe zij nog meer profijt uit YouTube kunnen halen. Hierin focussen we ons met name op het vergroten van een loyale fanbase. Views kunnen gekocht worden, subscribers moet je verdienen... lees dit interview hier

[Interview] Reinier Rombouts over geloofwaardigheid en leveren wat je belooftReinier Rombouts over geloofwaardigheid en leveren wat je belooft

Onze columnist Reinier Rombouts is in het nieuwe bureau TheNewTomorrow gestapt. TheNewTomorrow is een bedrijf dat het mkb helpt met het optimaal inzetten van digital, marketing, pr en communicatie. Wij willen meer weten.

Kun je TheNewTomorrow introduceren?

TheNewTomorow is in 2017 opgericht door Floris Regouin. Hij hielp bedrijven om de volgende stap te zetten op gebied van strategie en digitale bedrijfsvoering. In 2020 maakt TheNewTomorrow een groeisprong door de aansluiting van twee nieuwe partners: Geertjan Vorstenbosch en ikzelf... lees dit interview hier

[Podcast] Peter-Jan Melenhorst over VELUXPeter-Jan Melenhorst over VELUX

Peter-Jan Melenhorst is manager channelmanagement bij VELUX. Zijn bedrijf richt zich met campagnes op consumenten en op de zakelijke markt, zoals aannemers die dakramen en dakkapellen plaatsen bij mensen thuis.

Peter-Jan Melenhorst: “We vieren binnenkort onze tachtigste verjaardag: tachtig jaar productontwikkeling. Dat vertaalt zich in een product waar je voor kunt staan. Maar ik denk zeker ook dat we heel innovatief blijven om te zoeken naar hoe je met je doelgroep praat, zowel aannemers als grote bouwbedrijven en architecten. Daarnaast zijn we zeer actief richting de consument. Ik denk dat het een goede mix is... luister dit interview hier

[Interview] Tim van der Wiel: Binnen één middag hadden we een naam, logo en websiteTim van der Wiel: Binnen één middag hadden we een naam, logo en website

GoSpooky is een jonge full service social agency, in 2016 opgericht door Liam Tjoa en Tim van der Wiel. We spreken met Van der Wiel over zijn succesvolle aanpak en socialmarketing.

Hoe is het idee voor GoSpooky ontstaan?

Ik werkte tijdens mijn middelbare school op de socialmedia-afdeling van platenlabel Spinnin' Records en Liam werkte bij de NOS aan de voorloper van NOSstories op Instagram. We waren dagelijks bezig met nieuwe mediaplatforms als Snapchat, Instagram en YouTube, die nog niet werden omarmd door grote merken en organisaties... lees dit interview hier

[Interview] Martin de Boer: Het transport van onze Boeing 747 was wereldwijd groot nieuwsMartin de Boer: Het transport van onze Boeing 747 was wereldwijd groot nieuws

Martin de Boer is marketingdirecteur bij Corendon Hotels & Resorts. 2019 was voor Corendon en voor hemzelf een jaar vol dynamiek. Wij spreken hem over de hotels, de Boeing 747 die over de A9 werd vervoerd en de komende mijlpalen.

Martin, kun jij Corendon Hotels & Resorts introduceren? 

Sinds 2014 is Corendon actief met het exploiteren van eigen hotels; inmiddels hebben we negen hotels in Turkije, Amsterdam, Ibiza en op Curaçao en op dit moment wordt op Curaçao het tiende hotel gebouwd. Dit jaar kondigde Atilay Uslu ook de verkoop van Corendon Touroperator aan... lees dit interview hier

Saskia Caelen: Distributie is cruciaal, maar content en context creëren extra waarde

Saskia Caelen is directeur van Medialab, onderdeel van DPG Media. Het is aan haar om het mediabedrijf te transformeren naar een marketingpartner voor adverteerders voor wie entertainment een belangrijke rol speelt.

Caelen: "Het is momenteel snoepen voor ons. Er gebeurt zo gigantisch veel in het vak, ook binnen het marketingecosysteem. Marketeers moeten steeds meer weten van heel veel verschillende dingen. Ze moeten zich, naast het merkverhaal, ook bezighouden met consumer experience en dat maakt het moeilijker, ook voor bureaus... kijk dit interview hier

[Interview] Nanne Bos over Do Your Thing bij ING[Interview] Nanne Bos over Do Your Thing bij ING

ING lanceerde zijn nieuwe slogan en merkgedachte Do your thing. Het merk ING is wereldwijd uniform gemaakt. We spraken Nanne Bos, global head of brand management bij ING.

Waar kwam de gedachte vandaan om wereldwijd zaken meer te uniformeren?

We zijn actief in veertig landen, waarvan in veertien landen met retailproducten. Na de crisis van 2008 zijn we begonnen aan onze digitale transformatie. Onderdeel hiervan is de introductie van een versimpelde merkarchitectuur. In het verleden hadden onze lokale banken verschillende merkextensies. Per december 2019 is dat proces afgerond en heten we voortaan overal ING. Met de internationale slogan willen we een merkbelofte uitdragen, wel met in elke markt een eigen invulling... lees dit interview hier

Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages."

Eerder werkte je voor JCDecaux en RTL. Wat waren jouw overwegingen om naar Clear Channel te gaan? 

Out of home is sterk in ontwikkeling en is een van de mediumtypes die het afgelopen jaar een sterke stijging heeft laten zien in marktaandeel. Daarnaast heeft Clear Channel enorme stappen gezet... lees dit interview hier

[Podcast] Andrea Huijssoon over HeinekenAndrea Huijssoon over Heineken

Andrea Huijssoon is mediamanager bij Heineken. Ze is de nummer 1 in DeMarketing100. In deze podcast vertelt ze onder meer over het succes van de lancering van Heineken 0.0.

Andrea Huijssoon: “Ik ben de interne consultant voor alle merken, de budgetten zijn voor de merken maar niemand geeft geld uit zonder dat ik er een fiat voor heb gegeven... luister dit interview hier

[Podcast] Stacey Rookhuizen over BombilateStacey Rookhuizen over Bombilate

Stacey Rookhuizen is oprichter van Bombilate, maar is bij velen nog een bekend gezicht vanwege haar jurylidmaatschap bij The X-Factor en deelname aan allerlei televisieprogramma’s. Bij MarketingReport Radio vertelt ze over haar bedrijf in online televisie.

Stacey Rookhuizen: “Bombilate maakt online video’s voor adverteerders, voor mooie klanten. Online tv-programma’s. Alles wat we maken, is echt. Niet in scene gezet, niet met acteurs. Echte mensen met echte emoties, die we proberen vast te leggen. Als je echte emoties op socials zet, roept je engagement op... luister dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Ivo Janssens: FIRA wil op paardengebied de grootste worden in bereik

Ivo Janssens was jarenlang commercieel directeur van Audax. Begin 2019 werd hij zelf ondernemer. Met FIRA stort hij zich op de paardenwereld, het bedrijf ontwikkelt zich razendsnel.

Bas Vlugt spreekt met Ivo voor Nederlands MediaNetwerk TV... kijk dit interview hier

[Podcast] Ellen Bark-Lindhout over Collider AmsterdamEllen Bark-Lindhout over Collider Amsterdam

Ellen Bark-Lindhout is mede-oprichter van Collider Amsterdam, een accelerator die investeert in madtech-start-ups. Wat dat is en hoe ze werken, vertelt Ellen Bark in de uitzending van Marketing Report Radio.

Ellen Bark-Lindhout: “Madtech is een samentrekking van marketing en advertising tech. Wij richten ons op start-ups die digitale technologieën hebben achter marketing en advertising. En sinds drie jaar is e-commerce een belangrijke toevoeging op die scope geworden. We richten ons op early stage start-ups. Er moeten bij ons minimaal twee founders zijn, eenmanszaken zijn lastig succesvol te krijgen. Het is met zijn tweeën al lastig zat. Je zoekt naar een combinatie van krachten in een team. Een team moet bij ons ook een stukje technologie hebben, niet alleen een presentatie... luister dit interview hier


Februari

Anke van Diejen en Noortje van de Sande over Picl

Picl is een online filmhuis, een streamingdienst waarbij mensen thuis filmhuisfilms kunnen bekijken. Al 23 theaters in Nederland hebben zich erbij aangesloten en het aantal views stijgt sterk. Nederlands MediaNetwerk spreekt met oprichters Anke van Diejen en Noortje van de Sande.

Anke, wat is Picl precies en hoe werkt het allemaal?

Picl is een streamingdienst waarbij filmliefhebbers een selectie prachtige films uit het filmtheater ook exclusief en direct thuis kunnen kijken. De filmliefhebber kan een nieuwe film dus ook thuis zien, maar betaalt aan zijn of haar favoriete filmtheater... lees dit interview hier

Hans Nijenhuis (AD): Soepel je publiek volgen, het zo goed mogelijk bedienen en veel uitproberen

Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van ADR Nieuwsmedia, beide onderdeel van DPG Media. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2020. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia.

Kun jij het AD introduceren? 

Met plezier! We leven in een tijd waarin veel mensen het gevoel hebben dat er meer informatie op hen afkomt dan ze aankunnen. Wij bij AD geloven dat je sterker in het leven staat als je voelt dat er iemand is die jou begrijpt en bijstaat. Dus proberen wij ons publiek te helpen het nieuws en de wereld beter te begrijpen... lees dit interview hier

[Interview] Aadjan de Groot en Merlijn Hoek: Digital zit in ons DNA, daar ligt onze focusAadjan de Groot en Merlijn Hoek: Digital zit in ons DNA, daar ligt onze focus

MassMovement heeft een rebranding ondergaan. Het in online marketing gespecialiseerde bureau van Aadjan de Groot is uitgegroeid tot full service bureau. Met deze verandering. heeft MassMovement een andere merkidentiteit geïntroduceerd.

We spraken Aadjan de Groot, eigenaar en oprichter van MassMovement, en Merlijn Hoek, Head of Strategy and Operations, die zich zo'n twee jaar geleden bij de directie voegde... lees dit interview hier

[Podcast] Sebastiaan Plasschaert over XS2RADIOSebastiaan Plasschaert over XS2RADIO

Sebastiaan Plasschaert is samen met Richard Otto oprichter van tech-startup XS2RADIO. Dit is een platform waarmee uitgevers van nieuws-, special interest- en vakmedia hun eigen radiostation kunnen beginnen.

Sebastiaan Plasschaert: "We werken met bestaande content van uitgeverijen die we binnehalen via nieuwsfeeds, en die kunnen we dan per titel, per content of per inhoud omzetten naar spraak... luister dit interview hier

[Podcast] Tijn Elferink over zorgverzekeraar ONVZTijn Elferink over zorgverzekeraar ONVZ

Tijn Elferink is Head of Communications en clustermanager Communicatie bij zorgverzekeraar ONVZ. Ze werken aan het maken van de slag van klassieke zorgverzekeraar die gedeclareerde bonnetjes uitbetaalt naar wat ze als bedrijf kunnen betekenen op gebied van gezondheid.

Tijn Elferink: "Met de meeste van onze verzekerden hebben we geen contact, maar we willen óók voor die groep relevant zijn op gebied van gezondheid en dat móet ook wel want als je goed naar de cijfers kijkt, zie je dat we met z'n allen ongezonder worden... luister dit interview hier

[Podcast] Joost Jetten over Logitech for BusinessJoost Jetten over Logitech for Business

Joost Jetten is Head of Enterprise bij Logitech for Business. Jetten was eerder werkzaam bij TomTom, MediaMarkt en SC Heerenveen. We kennen Logitech van de muis en het toetsenbord en dat is de laatste jaren uitgebreid met video en gaming.

Joost Jetten: "Veertien jaar geleden bedachten we dat de muis de belangrijkste companion zou zijn van je pc, en nu die pc zijn intrek neemt in meerdere delen van ons huis en vergaderruimtes willen wij die rol blijven spelen als partner van dat platform... luister dit interview hier

[Podcast] Leroy Witjes over uitzendbureau TimingLeroy Witjes over uitzendbureau Timing

Leroy Witjes is marketing- en communicatiemanager van Timing, een uitzendbureau dat zich richt op MBO+ en lager. Ze vinden dat iedereen een gelijke kans moet hebben op de arbeidsmarkt en gaan daarvoor bijvoorbeeld samenwerkingen aan om alfabetisme tegen te gaan.

Leroy Witjes: "Qua marketing is deze doelgroep heel interessant, zeker als je kijkt naar overige bureaus. Zij willen alles voor iedereen zijn en dat maakt hun communicatie heel diffuus... luister dit interview hier

 

Maart

[Marketing Report Radio] Joris van Heukelom (MakerStreet) over hoe de coronacrisis innovatie aanjaagtJoris van Heukelom (MakerStreet) over hoe de coronacrisis innovatie aanjaagt

Op 17 maart stond de uitzending van Marketing Report Radio volledig in het teken van de effecten van de coronacrisis op media en marketingcommunicatie en hoe bedrijven zich door deze tijd proberen te slaan.

Een van de gasten was Joris van Heukelom, partner bij MakerStreet. We spraken hem over hoe de coronacrisis innovatie aanjaagt... luister dit interview hier

Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen aan consumenten die deze folders echt wensen. We spreken met Aldo Breed over de situatie anno 2020.

Hoe gaat het met Kiesjefolders?

We zijn inmiddels drie jaar actief en hebben ons bestaansrecht bewezen. We tellen 100.000 deelnemers, wat betekent dat er iedere week 100.000 pakketten aan folders worden  verstuurd. We hebben 35 à 40 deelnemende retailers waaronder Ahold, Kruidvat, Dirk, Hema.Aldi... lees dit interview hier

April

Raymond Bresching: Onze focus ligt altijd op toegevoegde waarde bieden, dat is nu niet anders

Raymond Bresching is content- en communicatiestrateeg bij communicatiebureau Counter Content, waarvan hij ook partner is. Het bedrijf is volop in beweging, letterlijk en figuurlijk. We spreken hem over het nieuwe pand, passieprojecten en meer.

Je hebt Counter Content in 2013 opgericht met twee partners. Toen zei je dat content meer dan tekst is en zag je een mooie toekomst voor visualisering van marketingboodschappen. Hoe kijk je daar nu tegenaan? En is je mening veranderd door de coronacrisis?

Daar sta ik nog steeds achter. Het is ook een ontwikkeling die we terugzien in ons werk en de cijfers. We hebben het afgelopen jaar meer dan ooit video’s en animaties gemaakt als integraal onderdeel van een grotere campagne... lees dit interview hier

Jolijt Houweling van Social Friendz over influencermarketing

Jolijt Houweling is oprichter van Social Friendz, een full-service influencermarketing agency. We spreken met haar over ontwikkelingen bij het bedrijfv

Kun je Social Friendz introduceren?

Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van influencercampagnes van begin tot eind. Wij beschikken over een eigen database, waarin inmiddels duizenden influencers ingeschreven staan... lees dit interview hier

Patrick Roubroeks (XSAGA) over innovatief corona-ondernemen

Patrick Roubroeks is Founding Director van XSAGA, een concept- en productiebureau op het gebied van live-communicatie, evenementen en activaties. Op Marketing Report Radio spreekt hij over ondernemen in tijden van corona en bijzondere samenwerkingen.

Patrick Roubroeks: “Het is niet alleen een economische terugval, maar ook een emotionele klap. Op een gegeven moment kijk je dan naar je eigen bedrijf en zeg je: wat gaan wij doen om onze klanten erbij te houden. Wij bellen onze partners met voorstellen voor wat meer hybride evenementen, op dit moment loopt onder meer de Nationale Museum Week, normaal gesproken een publieksevenement. Wij hebben daar een virtueel museum omheen gebouwd rondom het monument op de Dam... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Pieter Bas Boertje (D&B Eventmarketing) over evenementen organiseren tijdens de coronacrisisPieter Bas Boertje (D&B Eventmarketing) over evenementen organiseren tijdens de coronacrisis

Pieter Bas Boertje is ondernemer en eigenaar van D&B Eventmarketing. Hij is voorzitter van IDEA, de branchevereniging van evenementenadviesbureaus. Met VNO-NCW zijn er gesprekken over hoe het verder moet met de sector tijdens en na de coronacrisis.

Pieter Bas Boertje: “We zijn al een tijdje in gesprek over hoe je de 1,5 meter-economie bij evenementen kan inzetten. Je hoort het ook op de persconferentie van Rutte, er wordt nooit verschil gemaakt tussen publieksevenementen en besloten evenementen. Het gaat erover dat er geen evenementen waar vergunningen voor nodig zijn, toegestaan zijn tot september. Wij gaan daarbij vaak in de slipstream mee. We zijn in overleg of we dingen niet op een andere manier alsnog kunnen doen... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Marc van Hal (Oranjefonds) over corona en goede doelenMarc van Hal (Oranjefonds) over corona en goede doelen

Marc van Hal is plaatsvervangend directeur, hoofd communicatie, fondsenwerving en campagnes van het Oranjefonds. Bij Marketing Report praat hij over de gevolgen van de coronacrisis voor goede doelen en sociale initiatieven.

Marc van Hal: “Wat we doormaken op het moment, heeft alles te maken met verbinding. Het Oranjefonds staat voor sociale verbinding. We steunen jaarlijks duizenden initiatieven die ervoor zorgen dat mensen bij elkaar worden gebracht, alleen dat kan nu niet. Dat is echt een probleem. We hebben vier weken geleden gezegd dat we echt wat moeten doen voor sociale initiatieven die in de knel komen... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Mark de Witte (Koninklijke De Kuyper) over Koningsdag 2020Mark de Witte (Koninklijke De Kuyper) over Koningsdag 2020

Op 22 april 2020 stond Marketing Report Radio in het teken van Koningsdag 2020 en de coronamaatregelen. Te gast was onder anderen Mark de Witte, CEO van Koninklijke De Kuyper.

Het bedrijf is partner van De Nationale Toost, een initiatief van Peter Wybenga. De Toost vindt plaats op Koningsdag maandag 27 april en kent tal van mediapartners. Koninklijke De Kuyper was meteen enthousiast over het idee om in heel Nederland te toosten... luister dit interview hier

 

Mei

Nick Kalse (Outbrain) over het verrijken van websitebezoek via aanbevelingen

Nick Kalse is  Managing Director van Outbrain Netherlands. Zijn advertentieplatform brengt adverteerders in verbinding met meer dan een miljard mensen op het open web. Aan de hand van de interesses van websitebezoekers ontdekken zij nieuwe content en adverteerders.

Nick Kalse: “Wat we eigenlijk doen is iedere bezoeker op een website continu confronteren of de ervaring verrijken met nieuwe ontdekkingen. We werken lokaal met titels als De Telegraaf, Omroep Brabant en Omroep Gelderland en veel meer... kijk dit interview hier

Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan.

Marlene Wickel: “Ik hoorde zondagmiddag dat het eraan zat te komen om 18:00 uur. Vanaf maandag zijn we alle adverteerders die geprogrammeerd stonden gaan bellen, dat het over is. Dat wist iedereen wel via de persconferentie. En daarna was het wachten op wat er staat te gebeuren... luister dit interview hier

Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan.

Hanna Verboom: “Je kan bij ons online films en documentaires kijken en dat is iets wat mensen de afgelopen tijd natuurlijk veel meer hebben gedaan. Dat voelt heel dubbel. Aan de andere kant zijn we heel blij dat we onze diensten nog kunnen leveren nu en dat films met een positieve boodschap ook hun publiek vinden... luister dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Birgit Zuurveld (Dorst & Lesser) over social media, kijktijd en doelgroepenBirgit Zuurveld (Dorst & Lesser) over social media, kijktijd en doelgroepen

Birgit Zuurveld is managing director bij Dorst & Lesser. Het bureau is in 2011 opgericht en ontwikkelt social strategieën, content en campagnes voor bekende merken.

Birgit Zuurveld: "Wij zijn een socialmediabureau, wij verzorgen de social media voor verschillende klanten. Wij geloven in het vertellen van verhalen, we maken de content en verspreiden die. We hebben een brede klantenkring, bijvoorbeeld Lidl, Action, Schweppes... kijk dit interview hier

[Marketing Report Radio] Martin de Boer (Corendon) over all inclusive in coronatijdMartin de Boer (Corendon) over all inclusive in coronatijd

Martin de Boer is directeur marketing bij Corendon Hotels & Resorts. In de uitzending van Marketing Report Radio praat hij over de plannen van de vakantie-aanbieder voor de komende periode.

Martin de Boer: “We konden niets, alles lag stil. Ik krijg energie van leuke marketingdingen doen en dat ebde weg. Dat heeft erin gehakt. We moeten nu iets, ondernemers worden creatief. Atilay (Uslu, oprichter van Corendon, red.) dacht: heel Nederland viert dit jaar wellicht vakantie in eigen land. Dus hebben hebben ons Corendon Village Hotel in Amsterdam omgebouwd naar een all inclusive-hotel... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Karlijn Marchildon (VanMoof) over fietsen online lancerenKarlijn Marchildon (VanMoof) over fietsen online lanceren

Karlijn Marchildon is hoofd communicatie en pr bij VanMoof, het Nederlandse bedrijf dat e-bikes ontwerpt. VanMoof introduceerde onlangs de modellen S3 en X3, die op een heel andere manier in de markt zijn gezet door de coronacrisis.

Karlijn Marchildon: “We waren al maanden bezig met deze lancering. Dat zou op verschillende plekken wereldwijd zijn, met een mooie installatie op een kunstbeurs in Milaan, heel groots allemaal en dat ging allemaal niet door. Vier weken voor de lancering hebben we de plannen omgegooid. Toen duidelijk werd dat ook een kleinschalige fysieke introductie niet ging, hebben we besloten het helemaal online te doen... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Menno Wats (Citroën) over de automotive-industrieMenno Wats (Citroën) over de automotive-industrie

Menno Wats is marketingdirecteur bij Citroën. Door de coronacrisis is de autobranche hard geraakt, maar hij ziet al tekenen van herstel van de markt. Ook vertelt hij over het design en de airbumps van Citroëns en de communicatie vanuit het merk.

Menno Wats: “We verwachten dat de situatie na de crisis sneller herstelt dan bijvoorbeeld de bankencrisis. Dat komt enerzijds doordat mensen het ov willen vermijden en ook omdat mensen meer geborgenheid willen. Hoe meer geborgen kun je je voelen dan in je eigen auto. Mensen willene en stukje controle over hun omgeving en je eigen auto kun je volledig zelf beheersen... luister dit interview hier

 

[Interview] Ingmar Larsen en Sem Voortman over This AgencyIngmar Larsen en Sem Voortman over This Agency

Creatieven Ingmar Larsen en Sem Voortman beginnen een bureau: This Agency. De twee hebben totaal verschillende achtergronden en pakken het anders aan dan anderen. We spreken hen over hun onderneming.

Hallo heren, het beginnen van een bedrijf in coronatijd is een gedurfde stap. Hoe zijn jullie tot deze stap gekomen?

Momenteel zijn er heel veel dingen aan het veranderen (in de reclamewereld). Juist omdat wij nu beginnen hebben we eigenlijk een streepje voor.... lees dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Rik Heijmen over online relatietherapie via Monsley

Rik Heijmen over online relatietherapie via Monsley

Rik Heijmen, voormalig strategisch directeur en oprichter van KOKORO Amsterdam, wil met zijn dienst Monsley binnen zes jaar 100.000 Europeanen online mentale zelfhulp bieden bij onder meer relatieproblemen, rouwverwerking en burn-out. Hij deed met zijn bedrijf mee aan de Startup Competitie van Nederlands MediaNetwerk... kijk dit interview hier

 

Juni

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.

Kun jij LINDA. & Net5 introduceren?

Met liefde!. LINDA. is een mediamerk waar kwaliteit vooropstaat, een contenthuis met impact. Bij LINDA. werkt een energiek team dagelijks vol lef, liefde en plezier aan alle extensies van LINDA. Inmiddels is het merk uitgegroeid van magazine tot vooruitstrevend crossmediabedrijf. Sinds een klein jaar maakt LINDA. onderdeel uit van Talpa Network en is het een intensieve samenwerking aangegaan met het andere sterke vrouwenmerk uit het Talpa-portfolio: Net5... lees dit interview hier

[Marketing Report Radio] Rogier Duin (Incentro): Er is vol op creativiteit in ITRogier Duin (Incentro): Er is vol op creativiteit in IT

Rogier Duin is board member bij Incentro. Op dinsdag 16 juni was hij gast in Marketing Report Radio.

Rogier: "Wij komende boel opschudden. Van origine levert Incentro niet alleen IT maar ook helpen wij organisaties daadwerkelijke verandering door te voeren. Dat kan zijn met het bedenken van nieuwe business modellen waar digitaal een belangrijke rol speelt - wat in het post-Corona tijdperk alleen maar belangrijkier zal worden... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Arnout Baas over Dille & KamilleArnout Baas over Dille & Kamille

Bij het uitbreken van de Cronacrisis werden alle winkels van Dille & Kamille gesloten. Het leidde tot een vernegenvoudiging van de omzet uit e-commerce.

Arnout Baas is manager e-commerce & new business bij Dille & Kamille, hij was op dinsdag 16 juni gast bij Marketing Report Radio... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Eline Zwinkels (MediaTest) over Jongerenonderzoek 2020Eline Zwinkels (MediaTest) over Jongerenonderzoek 2020

MediaTest en Wayne Parker Kent doen jaarlijks een jongerenonderzoek. Aan het onderzoek in 2020 deden ruim 3000 jongeren mee. Het onderzoek vond plaats in januari 2020, ruim voor het uitbreken van de coronacrisis.

Eline Zwinkels is senior research consultant bij MediaTest. Zij was op dinsdag 16 juni te gast in Marketing Report Radio... luister dit interview hier

 

Juli

Lars Schotanus en Jaco Bal: Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal.

Kunnen jullie De Radiofabriek introduceren?

Lars: Uiteraard! Met onze Radiofabriek zijn wij inmiddels uitgegroeid tot hét productiehuis voor online radio en podcast in Nederland... lees dit interview hier

[Interview] Talpa eCommerce - Linda Jansen en Bart de Jong Talpa: Linda Jansen en Bart de Jong: Wij ervaren dag in, dag uit écht de kracht van data

Linda Jansen is commercieel directeur, Bart de Jong is directeur VakantieVeilingen en SlajeSlag NL. Wij spreken hen over de ontwikkelingen bij Talpa eCommerce.

Talpa eCommerce kwam eind 2017 in handen van Talpa Network en heette toen nog Emesa. Per 1 januari 2020 is het bedrijf gerebrand naar Talpa eCommerce. Het bedrijf voert de labels VakantieVeilingen, ActieVanDeDag, Sla je Slag en het Belgisch-Franstalige merk VavaBid. Het bedrijf biedt een zeer divers en prikkelend assortiment variërend van dagjes uit, tickets voor musicals tot een breed scala aan producten... lees dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dennis van Baaren over LogitechDennis van Baaren: Op elk product van Logitech gaan wij met een sticker aangeven wat de CO2 footprint is.

Dennis Van Baaren is Country Manager van Logitech Benelux. Als producent van onder meer communicatie-oplossingen voor thuiswerken heeft het bedrijf het drukker dan ooit.

Het Zwitserse bedrijf wil niet alleen voorop lopen op gebied van technologie en gebruikerservaring maar ook voor wat betreft duurzaamheid. In juni kondigde Logitech aan de CO2-impact van alle producten te gaan communiceren op de verpakking en de website... kijk dit interview hier

[Podcast] Baba Touré over Hammerfest en campagnes met een positieve impact op de maatschappijBaba Touré over Hammerfest en campagnes met een positieve impact op de maatschappij

Tijdens de Cross Media Awards 2020 op 1 juli in de Kromhout Hal in Amsterdam hebben we tijdens een marathon live radio-uitzending in samenwerking met New Business Radio een keur aan gasten ontvangen. Baba Touré is mede-oprichter en Managing Director bij Hammerfest. Hij vertelt over zijn bedrijf.

Baba Touré: “Onze eerste asset is dat we heel goede social campagnes maken die een positieve impact hebben op de maatschappij. We vinden dat merken en reclamemakers ook echt een verantwoordelijkheid hebben in het beeld dat ze naar buiten brengen. Wij proberen zo goed mogelijk dat een representatief beeld van de samenleving te laten zijn... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Koeno Siemons over BPKoeno Siemons over BP

Koeno Siemons is Global Head of marketing new markets & brand licensing  bij BP. Hij was deze zomer te gast in Marketing Report Radio.

Koeno Siemons werkt al jaren in verschillende functies voor BP en woonde daarvoor op allerlei plekken over heel de wereld. Hij is verantwoordelijk voor uiteenlopende landen en werkt momenteel aan het opstarten van een samenwerking: “In India zijn we een joint-venture gestart met het bedrijf Reliance Industry, het grootste privébedrijf van het land... luister dit interview hier


[Marketing Report Radio] Debora Leeser over Gassan en de Messika popup storeDebora Leeser over Gassan en de Messika popup store

Debora Leeser is Brand Manager bij Gassan Diamonds. Bij Marketing Report Radio kwam ze praten over de popup store Messika en de markt waar Gassan zich in begeeft.

Debora Leeser:: "We zien zeker in tijden van coronacrisis, maar ook daarvoor, dat we enorm creatief moeten zijn. Dat waar dingen voorheen wat meer vanzelfsprekend waren, moet je daar nu nog harder voor werken. En ik denk dat het heel erg leuk is om door middel van popupconcepten ook elke keer voor de eindconsument een compleet nieuwe beleving te kunnen creëren... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Eelke Verwijs over Pernod Ricard tijdens de coronacrisisEelke Verwijs over Pernod Ricard tijdens de coronacrisis

Eelke Verwijs is Group Brand Manager Benelux bij Pernod Ricard. Bij Marketing Report Radio kwam hij praten over de impact van de coronacrisis op zijn bedrijf.

Eelke Verwijs: “Voor ons is het een moeilijke periode geweest en nog steds. We zijn afhankelijk van horeca. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd is horeca dicht gegaan en dat heeft best een knauw gegeven aan onze omzet. Dat is niet de makkelijkste situatie. Aan de andere kant zien we dat thuisgebruik gewoon doorgaat... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Liedewij Hentenaar over radio tijdens de coronacrisisLiedewij Hentenaar: Iedereen luistert radio als connectie met de buitenwereld

Liedewij Hentenaar is directeur bij de het Radio Advies Bureau (RAB). Bij Marketing Report Radio kwam ze praten over de branche, de coronacrisis en de Online Radio Awards.

Liedewij Hentenaar: “De radioreclame zakte totaal in. Totaal bizar. Iedereen heeft in een crisis geleerd, blijf dooradverteren. Maar er waren twee dingen aan de hand. De evenementen gingen niet meer door, dus heel veel inhaak en aanhaakcommercials, die konden niet meer. Maar deze totale stopzetting van radioreclames was dramatisch... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Henriette van Swinderen over het netwerk van merkleiders, de reclamemarkt en meerHenriette van Swinderen: In de hele keten van productie van een merk tot de aankoop door een consument zijn wij degenen die daar het initiatief in nemen

Henriette van Swinderen is directeur bij de BVA bond van adverteerders, netwerk van merkleiders. Bij Marketing Report Radio kwam ze praten over de branche.

Henriëtte van Swinderen: “We zijn opgericht als bond van adverteerders, maar adverteren is niet het doel op zich. Je doet dat om een merk groot of bekend te maken, er komt wel meer bij kijken – dan heb je het over marketing. Als vereniging wil je duidelijk maken dat wat wij doen over alles rondom marketing en merken gaat... luister dit interview hier

 

Augustus

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mike Hendrixen over Vertigo 6, werken in Arnhem, events en experimenteren met platformsMike Hendrixen over Vertigo 6, werken in Arnhem, events en experimenteren met platforms

Mike Hendrixen is oprichter en mede-eigenaar van marketing- en communicatiebureau Vertigo 6. Het bedrijf specialiseert zich in jongerenmarketing.

Mike Hendrixen: “Wij zijn ervan overtuigd dat als je pr goed wilt doen, het een geïntegreerd onderdeel moet zijn van je totale marketing- en communicatie-aanpak. We zien nog veel bedrijven waar pr een apart eiland is in de mediamix, maar juist in deze tijden denken wij dat pr een vast onderdeel moet zijn van je marketingstrategie... kijk dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Niels Verhoeven over SocialReblz en verhalen vertellen op sociale mediaNiels Verhoeven over SocialReblz en verhalen vertellen op social media

Niels Verhoeven is oprichter en creatief directeur van SocialReblz. Zijn bedrijf vertegenwoordigt creators en helpt hen bij hun socialmediakanalen en hun carrièrepad.

Niels Verhoeven: “Onze talenten zijn niet per se jong. Het kunnen ook mensen zijn uit de tv-wereld die de overstap naar social hebben gemaakt. We helpen ze op basis van drie pijlers. Als eerste kennis, we kennen het platform en doen het al tien jaar en weten wat de ontwikkelingen zijn. Daarna kijken we naar hoe we creatief kunnen samenwerken met merken. En we ondersteunen bij het maken van waardevolle content... kijk dit interview hier

Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd.

Dave Minneboo: “De programmering werkt vanuit de studio, zoals de dj’s en de producers. We gebruiken twee studio’s, dus om en om, en die worden na elke uitzending schoongemaakt. De andere afdelingen werken vanuit huis. We zijn er intussen wel aan gewend... luister dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Tijmen Mulder over Robot Kittens, the next big thing en snelwegsprookjesTijmen Mulder over Robot Kittens, the next big thing en snelwegsprookjes

Robot Kittens is een digitaal bedrijf dat websites, apps, spelletjes en interactieve installaties en experiences maakt. Tijmen Mulder is medeoprichter en vertelt bij Marketing Report TV over wat ze doen en over the next big thing.

Tijmen Mulder: “We werken in de techniek, maar we zijn niet saai. We zijn creatief, technologie met een hart. Vandaar de naam Robot Kittens. We zijn een partner in creative development, we lopen het liefst het hele proces met de klant mee. We werken 60 procent voor bureaus en 40 procent voor klanten direct. We zien het als uitdaging om het concept van een klant te optimaliseren op basis van de huidige technologie... kijk dit interview hier

[Marketing Report Radio] Peter Contant (Max Magazine, Gooisch) over online radio, podcasts en magazinesPeter Contant (Max Magazine, Gooisch) over online radio, podcasts en magazines

Peter Contant is uitgever van MAX Magazine en Gooisch als lifestyle en jurylid van de Online Radio Awards. Bij Marketing Report Radio was hij te gast om te praten over de rol van radio bij zijn bladen.

Bij Gooisch als lifestyle speelt radio een belangrijke rol. Peter Contant: “We waren een van de eerste bladen die radio inzetten als onderdeel van de campagne. Social deed iedereen, maar ik vond het leuk om radio erin te betrekken. Ik ben van huis uit een soort oude piraat en vind het heerlijk om zulke dingen te doen. Radio en bladen liggen dichter bij elkaar dan mensen vaak denken... luister dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Carolien van 't Hek en Yvonne Prins over UMCarolien van 't Hek en Yvonne Prins over UM

Sinds oktober 2019 wordt  mediabureau UM geleid door Carolien van 't Hek en Yvonne Prins.

Vanuit de Quadia Studio's in Hilversum vertellen zij over hun co-leadership, over de ontwikkeling van mediabureaus in het algemeen en over de ontwikkeling van UM in het bijzonder, over de dynamiek van een bureaugroep, over diversiteit, over hoe in te spelen op steeds veranderende klantvraag, over nu en toekomst, over de passie voor het communicatievak... kijk dit interview hier

[Marketing Report Radio] Roelijne Peters van Lexa over dating, chat-apps en hulplijnenRoelijne Peters van Lexa over dating, chat-apps en hulplijnen

Roelijne Peters is Senior Marketing Manager Europe bij Meetic, het moederbedrijf van onder meer datingsite Lexa. Bij Marketing Report Radio kwam ze praten over campagnes, touch points en chatbots.

Roelijne Peters: “Lexa is marktleider in Nederland en we hebben een hoge brand awareness. Als je mensen vraagt wat Lexa is, dan denken ze meteen aan dating. Wij staan voor serieuze relaties, voor singles die naar commitment zoeken. We hebben daar een merkcampagne van gemaakt, Start something real. We proberen over te brengen dat iedereen een uniek verhaal heeft, met alle media touch points... luister dit interview hier

[Marketing Report Radio] Priscilla Angelier over AudiPriscilla Angelier over Audi

Priscilla Angelier is Manager Digital Campaigning, Social Media & Influencer Marketing Audi bij Pon Automotive. Op 18 augautus 2020 was zij te gast in de uitzending van Marketing Report Radio, naar aanleiding van Audi A3 Sportback campagne met Valerio Zeno en Shelly Sterk.

Priscilla: "Wij wilden het concept van traditionele autoreclame een keer doorbreken. We hebben social media een prominente rol geven in de campagne van de nieuwe Audi A3, die voor een breed publiek bereikbaar is. Wij wilden niet zelf vertellen wat er zo goed is aan de Audi A3 maar dat twee bekende Nederlanders laten doen waarvan wij zeker wisten dat ze een groot fan van Audi zijn. Deze twee mensen - Valerio Zeno en Shelly Sterk - hebben we gevraagd om een commercial te regisseren waarin zij zelf een glansrol spelen... luister dit interview hier

 

September

Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt bij Nederlands MediaNetwerk TV onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames.

Fremantle kent in ons land de merken Blue Circle, No Pictures Please en Fiction Valley en is wereldwijd een van de grootste tv-producenten en maker van digitale content. De uitbraak van de coronapandemie heeft voor een hoop veranderingen gezorgd bij de productie van televisieshows. Niet alleen het team moet onderling afstand houden, maar de rol van het publiek is ook veranderd... kijk dit interview hier

Anneli Rispens over So Me Mc en social media

Anneli Rispens is oprichter van So Me Mc, een managementconsultancy gericht op social media. Haar doelgroep zijn C-level executives met passie voor social media, die ook het bredere plaatje van het medium zien.

Anneli Rispens: “Als ik kijk naar de echte grotere consultancybedrijven, dan zie ik dat hun advies vaak stopt bij het opleveren van een adviesrapport. Wat dan vaak mist, is iemand die echt aan de slag gaat met de implementatie... kijk dit interview hier

[Interview] Monique Pennings over hoe Jumbo eigen kanalen inzetMonique Pennings over hoe Jumbo eigen kanalen inzet

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo en de Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. De supermarkt heeft een uitgebreide mediastrategie waarbij de keten vooral zelf haar kanalen samen met partners invult. Ook heeft Jumbo een radiostation gelanceerd dat per 29 september 2020 met gepresenteerde uitzendingen begint.

"In deze wereld met zoveel fragmentatie in media en zoveel verschillende boodschappen voor verschillende doelgroepen, is het heel belangrijk om de juiste boodschap op het juiste moment in het juiste kanaal te communiceren... luister dit interview hier

Sjoerd van der Meijden over de verbrede scope van [M]media

Sjoerd van der Meijden is Director Sales & Business Development bij [M]media, voorheen Mannenmedia. Waar het bedrijf zich eerst alleen op de doelgroep mannen richtte, is daar verandering in gekomen.

[M]media is een samenwerking aangegaan met influencermarketingagency Femmefab en Summit Media voor verschillende retailwebsites. Daarnaast biedt het bedrijf sinds dit jaar tevens Digital Out Of Home aan... kijk dit interview hier

[Interview] Bert Kamp over het coöperatieve idee samen met anno 2020Bert Kamp (Rabobank) over het coöperatieve idee samen met anno 2020

Bert Kamp is Communication Channel Manager en mediastrateeg bij de Rabobank. De organisatie wil opnieuw haar coöperatieve opzet benadrukken. Rabo kent haar oorsprong bij de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank en is daar trots op. De bank legt de focus op het samenwerken met de maatschappij. Rabobank wil duurzaamheid en transitie vormgeven met andere bedrijfsmodellen en met verschillende sectoren.

"Je voelt het coöperatieve bloed bij de mensen van de Rabobank heen gaan. Bij de campagne Rabo clubsupport doen we dat met onze aftiteling de coöperatieve bank. Voor een coöperatie moet je niet weglopen... luister dit interview hier

Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Film by the Sea gaat dit jaar door. Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. Film by the Sea is hét filmfestival over films en literatuur. Het bestaat sinds 1999 en wordt jaarlijks in Zeeland georganiseerd. We spreken met Sonja Barentsen, hoofd communicatie van Film by the Sea... lees dit interview hier

Lauren van der Heijden over digitalisering van tijdschriften

Lauren van der Heijden is directeur advertising bij DPG Media. Na de overname van Sanoma heeft het bedrijf grootse plannen met de tijdschriften: “Wij geloven echt dat we tijdschriften kunnen digitaliseren.”

DPG Media was al het grootste mediabedrijf in Nederland met merken als AD, de Volkskrant, Parool en Trouw; met de overname van Sanoma zijn daar onder meer NU.nl, Libelle, Margriet, Donald Duck en AutoWeek bijgekomen... kijk dit interview hier

[Interview] Yvette Belt over snel schakelen, Ode aan Nederland en verbinding in coronatijdYvette Belt over snel schakelen, Ode aan Nederland en verbinding in coronatijd

Yvette Belt is Director Brand & Marketing Communicatie bij KPN. Toen de coronacrisis begon, schakelde KPN naar de hoogste versnelling om communicatie voor klanten en bedrijven mogelijk te maken. De commercial Ode aan Nederland viel daarbij op, en de totstandkoming had in verband met de lockdown een hoop voeten in de aarde. 

"We wilden wat met de hele situatie, een eerbetoon aan heel Nederland om met elkaar de lockdown door te komen. Maar hoe neem je een commercial op als iedereen thuis zit? Na overleg met het bureau en het productiehuis zijn we gekomen tot een video waarbij iedereen het zo veel mogelijk zelf vanuit huis heeft gefilmd... luister dit interview hier

Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance, onder leiding van CEO Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk.

Ton Rozestraten over de samenwerking tussen Ad Alliance en andere marktpartijen: "DPG Media is partner van Ad Alliance. Zij verkopen onze display en wij verkopen hun online video. We werken nauw samen met Qmusic, waarmee we onder meer crossmediale cases maken... kijk dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Geert Doek over conversie verhogen, het aanpassen van content en touch, tell, sellGeert Doek over conversie verhogen, het aanpassen van content en touch, tell, sell

Geert Doek is managing director bij Towel Media, een bureau dat zich toelegt op het produceren van branded video content, performance based en gericht op conversie.

Towel Media pakt de productie en verspreiding van content anders aan dan traditionele bedrijven. Geert Doek: “Je hebt een creatiepartij zoals reclamebureau, een productiebedrijf – wat wij ook zijn, en dan wordt het over de schutting gegooid bij een mediabureau. Er zit dan geen schakel meer tussen productie en mediabureau... kijk dit interview hier

 

Oktober

Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame.

Hij vertelt over het huidige medialandschap, waarin er bij magazines positieve ontwikkelingen zijn op het gebied van oplages en leesgedrag, zeker in coronatijd. Value Zipper ziet een toename van branded content vanuit de advertentiemarkt.

Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020

Tom Kellerhuis is hoofdredacteur van HP/De Tijd. Wij spreken hem over de dynamiek van zijn mediamerk in het buitengewone jaar 2020.

Dag Tom, kun jij HP/De Tijd introduceren?

Het iconische merk HP/De Tijd is in september 1990 ontstaan uit het samengaan van opinieweekblad Haagse Post (1914) en het weekblad De Tijd (1845). In 2003 baarde HP/De Tijd opzien door het publiceren van een vierdelige reeks interviews met prinses Margarita en haar toenmalige echtgenoot Edwin de Roy van Zuydewijn... lees dit interview hier

John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen.

John Olivieira: “Mijn opdracht was drieledig: concessies binnenhalen. Toen ik daar binnenkwam, was er ook een andere partij die publieke omroep wilde worden... kijk dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Joost Istha over een pas op de plaats maken, kansen zien en jongeren bereikenJoost Istha over een pas op de plaats maken, kansen zien en jongeren bereiken

Joost Istha is ondernemer en oprichter-directeur van mediabureau ZIGT. Bij Nederlands MediaNetwerk TV kijkt hij terug op het begin van de coronacrisis in het voorjaar.

Joost Istha: “Het is logische dat bedrijven, en dat hebben we zelf ook meegemaakt, even stilvallen. Je bent even met je eigen dingen bezig. Dat heeft toch wel zes weken geduurd. Er was een groep die echt even met de interne zaken bezig was, en dat gold voor ons ook. Daarna ga je stappen zetten, denken over wat je gaat communiceren en tegen wie... kijk dit interview hier

[Nederlands MediaNetwerk TV] Frank de Beun over groeien door data verzamelen, personalisatie en overnamesFrank de Beun over groeien door data verzamelen, personalisatie en overnames

Frank de Beun is CEO van The Data Agency, een groep van bedrijven die actief zijn op het gebied van data, technologie en analytics. De organisatie bestaat uit Lynqid, Human Inference, EDM en Geo Marktprofiel.

Frank de Beun: “We zitten in het kloppend hart van organisaties die veel data verzamelen. Klanten nemen contact op, ze bezoeken de website: al die data zit in een database. Die gegevens kun je gebruiken om nog beter met je klant te communiceren... kijk dit interview hier

[Interview] Bert Hagendoorn over kansen voor de bureauwereldBert Hagendoorn over kansen voor de bureauwereld

Bert Hagendoorn is specialist in positionering en groeistrategie, we vragen hem naar de dynamiek in de bureauwereld.

Bert, jij komt regelmatig over de vloer bij bureaus. Hoe is de stemming?

Op dit moment is de stemming bij de meeste bureaus die ik spreek, dus aan de digitale kant van de business, over het algemeen goed - een aantal heeft het zelfs nog nooit zo druk gehad als nu. Dat is een direct gevolg van de enorme digitaliseringsslag: die was al gaande, maar is nu in een enorme versnelling gekomen. Veel merken werden in maart wakker en dachten: shit, we hebben dit niet op orde - het werd ineens bedrijfskritisch... lees dit interview hier

[Interview] Shantia Farshidzad (4orange): Datagedreven marketing zit in ons DNAShantia Farshidzad (4orange): Datagedreven marketing zit in ons DNA

Shantia Farshidzad is partner bij 4orange. We spreken hem over het snijvlak tussen data en marketing. “Als 4orange focussen we ons op het bijeenbrengen van marketing en data. Je ziet dat marketeers steeds technischer worden en bepaalde applicaties beheersen, en it’ers proberen steeds vaker de vraag vanuit de business te begrijpen. Ze groeien meer naar elkaar toe en wij leveren daar een bijdragen aan door ondernemers te helpen bij data driven marketing... luister dit interview hier

Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum.

Dolf Weverink: “Teksten lijken zoveel op elkaar en dat is zonde. Een goede tekst voor een pitch laat zien wat jou nu echt superspeciaal maakt. En soms is het handiger om te zeggen wat je niet speciaal maakt. Je wilt dat ene woord of begrip vinden in relatie tot de klant die je wilt winnen. Het moet energiek, origineel en gedurfd zijn... kijk dit interview hier

[Interview] Carien de Bas (FrieslandCampina): Onze imagocampagne leidde tot gedragsverandering en groter marktaandeelCarien de Bas (FrieslandCampina): Onze imagocampagne leidde tot gedragsverandering en groter marktaandeel

Carien de Bas-van Middelaar is marketingmanager Partnerships & Sport bij FrieslandCampina. We spreken haar over de zuivelmarkt en de campagne Sterk met Campina: "ln 150 jaar heeft de zuivelcoöperatie zich ontwikkeld tot een grote internationale zuivelonderneming. We zijn gevestigd in 36 landen en exporteren naar 100. Met onze verschillende zuivelproducten bereiken we miljoenen mensen wereldwijd... luister dit interview hier

[Interview] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Als je voorop wilt lopen, zul je als marketeer ook op buikgevoel moeten vertrouwenJohan van der Zanden (Albert Heijn): Als je voorop wilt lopen, zul je als marketeer ook op buikgevoel moeten vertrouwen

Johan van der Zanden is Directeur Marketing & Communicatie bij Albert Heijn. Wij spreken hem over de trends in consumentengedrag en de dynamiek van de marketing operatie van Albert Heijn in tijden van corona: "Wij doen veel analyses op basis van data. Albert Heijn is een bedrijf dat volop kennis in huis heeft en de consumententrends nauwlettend volgt. Dat neemt niet weg dat het buikgevoel van de marketeer een belangrijke rol blijft spelen, zeker als je voorop wilt lopen... luister dit interview hier

[Interview] Joyce Lopulalan (4orange): Uniformeren klantgegevens ontsluit gouden data-berg voor elk bedrijfJoyce Lopulalan | 4orange: Uniformeren klantgegevens ontsluit gouden data-berg voor elk bedrijf

Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange. We spreken haar over Golden Record, een systeem om gefragmenteerde klantgegevens en klantdata te unformeren.

Jullie hebben een Golden Record structuur ontwikkeld. Kun je uitleggen wat dat is?

Bedrijven zien zich veelvuldig geconfronteerd met een bijna onbeheersbare stroom aan data die een ware data-jungle veroorzaakt... lees dit interview hier

[Interview] Daniela Depping over Coca-ColaDaniela Depping over Coca-Cola

Daniela Depping is sinds februari 2020 Head of Marketing bij Coca-Cola Nederland. Eerder had zij marketingfuncties bij Coca-Cola in Berlijn en Kopenhagen. We spreken haar onder meer over de Open Campagne... luister dit interview hier

 

 

November

[Interview] Arno de Jong over digitalisering bij de Nederlandse Loterij, legalisering van online kansspelen en meerArno de Jong over digitalisering bij de Nederlandse Loterij, legalisering van online kansspelen en meer

Arno de Jong is CMO bij de Nederlandse Loterij, waar onder meer de Staatsloterij onder valt. Hij stond vorig jaar in de top tien van DeMarketing100. Bij Marketing Report Radio spraken we hem over de toetreding tot de markt van digitale kansspelen en meer... luister dit interview hier

[Interview] Roos Bulder over koffie en corona, marketing aanpassen en de emotie bij koffiedrinkenRoos Bulder over koffie en corona, marketing aanpassen en de emotie bij koffiedrinken

Roos Bulder is Marketing & Consumer Communications Manager bij Nestlé. Ze houdt zich bezig met de koffie van het merk. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over internationale marketing, corona versus koffie en emoties rondom koffiedrinken... luister dit interview hier

[Interview] Rogier IJzermans over AceRogier IJzermans over Ace

Deze week werd Ace de nieuwe naam voor Born05 Group. CEO Rogier IJzermans is onze gast in de uitzending van Marketing Report op New Business Radio.

Rogier: "Wij zijn de merkkant van ons bureauprofiel aan het versterken. De afgelopen jaren is veel tijd geïnvesteerd in digitale transformatie, bedrijven zijn steeds meer datagedreven geworden. Een onbedoeld effect daarvan is dat er verschraling optreedt in het merkenlandschap. Heel veel bedrijven maken gebruik van dezelfde systemen en dezelfde platformen... luister dit interview hier

Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Per 1 oktober 2020 is DPG Media gestart met het beschikbaar stellen van hun advertenties via Xandr Monetize, de ad server van Xandr. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa... lees dit interview hier

[Interview] Pieter Smeets over de Gouden Effie, groene marketing bij ASN Bank en meerPieter Smeets over de Gouden Effie, groene marketing bij ASN Bank en meer

Pieter Smeets is hoofd marketing en communicatie bij ASN Bank. De campagne Goed doen met geld, gemaakt met Selmore, werd beloond met een Gouden Effie. Pieter Smeets was te gast bij Marketing Report op New Business Radio.

Het gebeurt wel vaken dat we Gouden Effie winnaars in de studio hebben maar dat ze de prijs ter plekke winnen, is toch wel meer dan bijzonder... luister dit interview hier

 

December

Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker, op maar leidde ook tot ongekende innovatie. En 2020 was ook een jaar waarin radio en televisie fier overeind bleven staan en nieuwe crossmediale initiatieven het daglicht zagen... kijk dit interview hier

[Interview] Angela Hordijk | Logitech: 2020 werd het jaar van video collaborationAngela Hordijk | Logitech: 2020 werd het jaar van video collaboration

Angela Hordijk is Channel Marketing Manager bij Logitech for Business. Bij Marketing Report Radio spraken we haar over hoe 2020 het jaar werd van video collaboration en de rol die Logitech speelt in de sterke opkomst van deze nieuwe manier van werken... luister dit interview hier

Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG. Moederbedrijf Roto Smeets ging ten onder in april 2019. MPG Nederland was echter een solide bedrijf, dat financieel gezond was. De prioriteit van het management lag bij het geruststellen van klanten en medewerkers dat er bij MPG niets aan de hand was. Intussen  bewandelden ze een parallel traject, waarbij de zaken moesten doorlopen maar MPG naar een veilige haven moest worden geloodst.. kijk dit interview hier

Eveline Helmink over Happinez

Eveline Helmink is hoofdredacteur van Happinez. We spreken haar over het platform, de samenwerking met adverteerders en het roerige jaar 2020.

Dag Eveline, kun jij Happinez introduceren?

Happinez is de autoriteit op het gebied van betekenisvol leven, spiritualiteit en geluk. We laten zien hoe je authentiek en duurzaam geluk kunt ervaren en daarmee bedoelen we: innerlijke rust vinden, thuiskomen in je eigen leven en optimistisch, positief en liefdevol in het leven staan... lees dit interview hier

Micha Proper (Digistudies): Met Life lessons leggen we alledaagse struikelblokken op een snappy-manier uit

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers en creators. Vandaag spreken we met Micha Proper, oprichter van Digistudies.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

We maken video's waarin moeilijke onderwerpen van de middelbare school worden uitgelegd. We maken ook Scholenbattles, waarin we langsgaan bij scholen om de kennis te testen van hun leerlingen... lees dit interview hier

David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke fillmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam.

Hoe heeft Tuschniski in Amsterdam 2020 ervaren, hoe was het begin, de coronacrisis en de heropstart?

Het jaar 2020 begon erg goed. De eerste paar maanden waren fantastisch. En daarna werd alles anders. En helaas eindigen we het jaar ook met gesloten deuren. Het is een vreemd en raar jaar geweest. Onwennig en ongezellig om in een koude donkere bioscoop aanwezig te zijn... lees dit interview hier

Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe.

Wat voor een jaar was 2020 voor NewBe?

Uitdagend optimistisch. Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik. In plaats van te besparen, juist te investeren in creativiteit en talent. Dat heeft goed uitgepakt, waarin we ook dit jaar meer dan 20 procent gegroeid zijn ten opzichte van vorig jaar, maar dan wel alles geconcentreerd in het derde en vierde kwartaal... lees dit interview hier

[Interview] Florent Renders: Bavaria 0.0 was de eerste en nu ook verreweg de lekkersteFlorent Renders: Bavaria 0.0 was de eerste en nu ook verreweg de lekkerste

Florent Renders is Marketing Manager Nederland bij Royal Swinkels Family Brewers.

"Het bier waarmee we in 1978 zijn begonnen, is gebrouwen met geïmmobiliseerde gistcellen. Dit bier zijn we gaan verkopen in Nigeria en het Middenoosten. Het betreft halal bier; bier waar nooit alcohol in heeft gezeten. We waren toen de markt ver vooruit. In de jaren erna is de concurrentie op de markt van alcoholvrij bier enorm toegenomen. Vijf jaar geleden hebben wij besloten om met een nieuwe en zeer goede Bavaria 0.0 te komen. Die is er nu... luister dit interview hier

Diana Leeflang: Mijn ultieme doel is om activisme mainstream te maken

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. We spreken Diana Leeflang, oftewel D is for Dazzle.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Mijn content focust op (duurzame) mode & lifestyle – dus een heleboel kringlopen, maar ook koken, DIY'en, interieur make-overs en over het algemeen een kijkje in mijn dagelijks leven. Ik spreek me graag uit over maatschappelijke onderwerpen die ik belangrijk vind, zoals feminisme, klimaatverandering, raciale gelijkheid en mentale gezondheid... lees dit interview hier

[Interview] Nicole Freid: HAK is een plantaardig foodmerk dat ook wat activistischer isNicole Freid: HAK is een plantaardig foodmerk dat ook wat activistischer is

Nicole Freid is directeur marketing en innovatie bij HAK en haktivist, oftwel iemand die zich inzet voor de missie van HAK: mensen te helpen elke dag meer groente en peulvruchten te eten en het stimuleren van lokale en duurzame teelt. We spreken haar tijdens de december-uitzending van Marketing Report Radio.

“Wij zijn een klein bedrijf, maar een groot merk: het derde maaltijdmerk in de supermarkt en merkleider in onze categorie. We spelen een belangrijke rol bij de consument en in de voedselketen... kijk dit interview hier

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie