7 genomineerden voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2014
11-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 6237 | Tags:

De jury van de Cross Media Awards heeft zeven mensen genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar.

 

De genomineerden zijn:

 

De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar 2014 heeft zich in 2013 duidelijk onderscheiden op cross media gebied. Hij of zij kan werkzaam zijn in alle geledingen van het media- en marketingcommunicatie landschap: media-exploitanten, media-,  reclame- en adviesbureaus, PR bureaus, adverteerders, mediaproducenten, journalistiek. Het is iemand die kleur geeft aan cross media, effectief aanwezig is, onderdeel is van de ontwikkeling van cross media, kan bogen op successen. De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar hoeft niet de Nederlandse nationaliteit te hebben maar moet wel werkzaam zijn in Nederland.

 

Voor deze prijs kon iedereen mensen voordragen. De motivaties van de voordrachten staan hieronder. Degenen die de voordracht hebben gedaan, zijn bekend bij de organisatie maar blijven anomiem. Alle genomineerden voor deze prijs geven een interview af. Deze interviews worden aan de jury voorgelegd, die de winaar kiest. De Cross Media Awards worden uitgereikt op woensdag 14 mei in het Compagietheater in Amsterdam.

 

Jildou van der Bijl

Jildou van der Bijl is samen met haar team de drijvende energie achter LINDAnieuws.nl En met LINDAnieuws.nl is bewezen dat het wel degelijk kan om een oorspronkelijk print-merk te transformeren naar een succesvol digitaal merk. Waar ook nog geld mee wordt verdiend! (LINDAnieuws.nl had 2,2 mio uniek bereik in maart 2014, 6 maanden na lanceren!) Maar bovenal is Jildou voor mij crossmedia-vrouw van het jaar omdat zij helemaal niet gelooft in crossmedialiteit als doel. Het gaat om de consument. Die bepaalt waar wij met ons merk willen zijn. En tja, dat is dus in de digitale wereld, live met events, en wellicht ooit ook nog op TV. Jildou waakt over haar merk LINDA. als een leeuwin over haar welpen en daarmee wordt het merk alleen maar sterker, waardoor crossmedialiteit ook goed mogelijk is. Dus zij verdient deze prijs. Samen met haar team. Want goede dingen komen alleen door goed samenwerken.

 

 

Justus Verkerk

Justus Verkerk heeft na zijn studie alle kanten van het vak gezien. Hij werkte bij reclamebureaus, Walt Disney, SBS en uiteindelijk als commercieel directeur bij IdtV / All 3Media. Als pionier op het gebeid van advertiser funded concepts heeft hij succesvol concepten als Start op Zes (winnaar Effie), Dat kan ik ook (winnaar Effie), Campinglife en Je echte Leeftijd in de markt gezet. 9 jaar geleden is Justus Verkerk samen met René Mioch het bedrijf FCCE gestart. FCCE is een internationale distributie en productie bedrijf met eigen kantoren in Amsterdam, Beijing en Los Angeles. Justus is iemand die Cross Media ademt en een bedrijf runt wat wereldwijd aan typen media platforms content distribueert. Op basis van deze ervaring heeft Verkerk met zijn team heel specifieke kennis en tools ontwikkeld om succesvol dialogen aan te gaan met communities.

Uiteindelijk is daar het concept Entertainment Experience op gebaseerd: de eerste user generated speelfilm in samenwerking met Paul Verhoeven en het publiek. Met dit project Entertainment Experience heeft hij in april 2013 een International Emmy Award gewonnenInmiddels start het cross media project in China met John Woo en is het in meerdere ander landen verkocht. Op basis van deze Emmy zijn nieuwe concepten ontwikkeld. Zo start in 2014 de Party Project en werkt Verkerk met diverse ministeries, overheidsorganisaties en universiteiten aan nieuwe crowd sourced solution. Hier een samenvatting van zijn visie hieropVerkerk is een goede kandidaat voor Cross Media Man van het Jaar!

 

Michiel Dieperink

Michiel Dieperink is directeur van branded entertaiment bureau Fuse, onderdeel van de Omnicom Media Group (OMG). Fuse is gespecialiseerd in sponsorships, licensing en branded content. Michiel is de grondlegger van non spot advertising in Nederland (DNA). Hij voorzag al vroeg in zijn carrière dat de disruptieve vormen van reclame onder druk zouden komen te staan. Voor Vodafone heeft hij met The Voice of Holland de grenzen van branded content verlegd. Hij heeft naam gemaakt door Vodafone, met behoud van identiteit, op te laten gaan in het TVOH-format. Via de Red Room en de thuiscoach app wist Dieperink c.s. Nederland te mobiliseren en social media verkeer succesvol te stimuleren. Het regende prijzen: van Amma’s tot Effies. In 2013 werd Vodafone uitgeroepen tot adverteerder van het jaar.

In oktober 2013 vroeg hij zich af hoe te participeren in Utopia, een programma waar de kunst van het weglaten tot in het extreme is doorgevoerd. Hij sloot voor bouwmarkt Hornbach als eerste adverteerder een sponsordeal met Talpa. Een deal waarbij de waarde van de exposure zich pas openbaart in de dialoog met de bewoners. Het lijkt erop dat hij hiermee andermaal succesvol de branded content bakens heeft verzet. Het bewerkstelligen van een natuurlijke symbiose tussen format en advertising en de doorvertaling van concepten naar andere mediakanalen, waaronder digital media, is zijn kracht. Michiel zoekt de grenzen op, bouwt graag mee aan programma’s en is een netwerker pur sang. Sinds 2012 is hij een gewaardeerde columnist van Broadcast Magazine. www.nonspot.nl

 

Nico Rijkhoff

Nico Rijkhoff is als Brand Director de motor achter het merk Ziggo. Zijn heldere visie heeft er voor gezorgd dat het Ziggo merk staat waar het nu staat: sympathiek, relevant, vernieuwend en gepassioneerd. Dat karakter is terug te vinden in alle mogelijke uitingen, zonder enig onderscheid. Van online tot Ziggo Dome. Zoals hij zelf zei bij zijn nominatie als marketeer van het jaar: "Ziggo maakt het leven van de consument elke dag een beetje leuker en zorgt er voor dat mensen meer en meer met elkaar in verbinding kunnen staan".

De Ziggo Dome draagt volgens Nico Rijkhoff precies uit wat de kabelaar wil zijn: een verbinder. Samen ervaringen delen. En dat werkt; 67 procent van de bezoekers van Ziggo Dome is na een bezoek positiever over Ziggo. De Ziggo Dome zorgde er ook voor dat de consument 42 procent positiever over het merk is gaan denken.

 

 

Paul Petermeijer

2013 was het jaar van BBP Media en daarmee van Paul Petermeijer, CEO van BBP Media. Niet alleen was het een heel succesvol jaar waarin BBP Media - tegen de markt in - fors groeide; ook zette BBP Media vol in op Cross Media. Succesvolle printtitels als Twinkle, MarketingTribune, SponsorTribune en CCM verder werden online uitgebouwd. Meest in het oog springt MarketingTribune dat per 1 september een compleet nieuwe website kreeg. Een website met 9 themakanalen. Elk kanaal een eigen redacteur. Dat is nog eens investeren in tijden van crisis. Een opmerkelijke transfer in 2013 die Petermeijer regiseerde, was de overstap van sales-kanon Eric-Jan Vis naar MarketingTribune, waardoor steeds meer reclame- en mediabureaus hun weg naar het belangrijkste adverteerdersvakblad hervinden. Daarnaast werd het belang in MarketingFacts uitgebreid. De derde pijler naast online en print van BBP Media is events, een tak van sport waarin Petermeijers concern in 2013 flink groeide. Tal van events als Branded Content Event, Thuiswinkel Awards, B2B Marketing Forum, Online Advertising Congres, Multichannel Conference en Social Media Congres trokken duizenden deelnemers uit in media en marketing communicatie.

De kruisbestuiving tussen print, online en events is bij dit bedrijf meer dan gezond. Steeds meer branchepartijen kiezen daarom ook voor een vorm van samenwerking met BBP Media, waarbij de redactionele integriteit van de betrokken titels in tact blijft, terwijl ieder profiteert van elkaars bereik, extra vakkennis en uitwisseling van expertise. Dat kan, zoals voor partijen als NIMA en Platform Innovatie in Marketing in vorm van een intens mediapartnership. Of, zoals voor branchepartij Platform Content, in vorm van het bieden van een compleet secretariaat en organisatie van op maat gesneden themasessies door BBP Media. Hoeveel crossmedialer wil je het hebben? Intussen maken Petermeijer cum suis ook internationaal forse stappen via E-commercefacts, een portal waar in drie talen het nieuws op het gebied van cross-border e-commerce wordt gepubliceerd en via de Global E-commerce Summit jaarlijks in Barcelona, waarop de grootste (online) retailers, ondernemers en e-commerce experts samenkomen. Naast crossmediaal ondernemen neemt Paul ook geregeld deel aan discussies binnen het vak en aarzelt daarbij niet de knuppel in het hoenderhok te gooien. Zoals hier. Meer info over BBP Media staat hier.

 

Robert van den Ham

AutoWeek is veel meer dan een tijdschrift. Sterker nog, AutoWeek heeft de term tijdschrift een nieuwe betekenis gegeven. AutoWeek is een merk, een sterk merk. Hoofdredacteur Robert van den Ham - winnaar van de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar 2013 - begrijpt als geen ander dat hij moet functioneren als hoofdredacteur van een crossmediaal merk en stimuleert die werk- en denkwijze nadrukkelijk ook naar zijn redactie. Hij is daarbij de initiator en motivator, eigenschappen die bij een Hoofdredacteur 3.0 onontbeerlijk zijn. Op zijn eerste werkdag al (lees: 2011) realiseerde hij zich door toen nog op handen zijnde media-ontwikkelingen AutoWeek als crossmediaal merk te moeten gaan neerzetten. Hij wist zijn denkwijze en visie binnen Sanoma in no time te faciliteren en zijn redacteuren om te scholen naar 'crossmedia editors'.

In sneltreinvaart werden weekblad en website uitgebreid met social media, tablet- en mobile apps, een videokanaal, nationaal auto-event en tv-programma. Er is geen enkel ander tijdschrift dat zo crossmediaal is. Door het traditionele doelgroepdenken daarbij los te durven laten en een gedurfde 360 graden-strategie te hanteren waarin de consument centraal staat, is Robert in de ruim drie jaar dat hij nu de redactionele leiding in handen heeft, in staat gebleken de nummer 1-positie die AutoWeek op alle fronten had te handhaven en bovenal naar nieuwe mediatypes uit te breiden, juist door zijn crossmediale aanpak. De werkwijze binnen AutoWeek is daarbij inmiddels een voorbeeld geworden voor andere media binnen Sanoma Media. Jury, Robert en zijn redactieteam verdienen het!

 

Wilko van Iperen

Wilko van Iperen is het hoofd van de afdeling Digitaal & Innovatie van het gefuseerde omroepbedrijf KRO-NCRV. Wilko heeft een duidelijke visie op het veranderende medialandschap en weet deze voor de KRO-NCRV te vertalen naar een succesvolle online strategie. Wilko enthousiasmeert en motiveert mensen door buiten de kaders te denken en zo met creatieve crossmediale concepten te komen. Concepten bedacht vanuit de inhoud en de toegevoegde waarde voor de gebruiker. Sinds dit jaar worden concepten agile gerealiseerd door middel van scrummethodiek. Enkele recente successen op een rijtje: De Altijd Wat Monitor is een nieuwe vorm van open journalistiek met behulp van crowdsourcing. Na een succesvolle start met een nominatie voor de DIA en een eervolle vermelding bij de Lovie Awards, is dit het eerste concept dat online gestart is en vervolgens tot een wekelijks televisieprogramma heeft geleid. Op dit moment ontwikkelen we verder aan een  vernieuwd online concept, waar het experimenteren met online journalistieke storytelling centraal staat. Zappmysterie is een spannend transmediaal moordspel voor kinderen waar zij zelf actief een rol in hadden. Vanuit tv was de conversie 30%, kinderen waren gemiddeld 9 minuten online en het terugkerende bezoek liep op van 30% naar 80%. Zappmysterie is genomineerd voor een SpinAward. NNQ app: Met de learnings van De Slimste Mens - inmiddels meer dan 1 miljoen downloads - heeft de KRO-NCRV nu een nieuwsquiz ontwikkeld. In de eerste week al 85.000 gespeelde potjes  en een 7de positie in de appstore. Het verhaal van Boer zoekt Vrouw wordt verteld via televisie, website, social media, radio, een app én sinds dit seizoen het Reisdagboek van Yvon Jaspers. De kracht van Boer zoekt Vrouw is dat de diverse media elkaar versterken met een bereik van 1 miljoen unieke bezoekers per maand in het seizoen!

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op woensdag 14 mei in het Compagietheater in Amsterdam.

 

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

Banner

 

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune