88 procent Nederlandse huishoudens heeft digitale tv
09-02-2017 13:04:22 | Door: Katja Brokke | hits: 1881 | Tags:

Van de Nederlandse huishoudens had in 2016 88 procent digitale tv. Het aantal huishoudens met een connected tv stijgt verder van 31 naar 37 procent in 2016. Dat blijkt uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2016 die Stichting KijkOnderzoek publiceerde. 

De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal televisie te kijken. De totale penetratie digitale tv-ontvangst in 2016 is vergelijkbaar met 2015. Daarbinnen stijgt wel het percentage huishoudens met digitale televisie via internet van 13 procent in 2015 naar 18 procent in 2016.
Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt verder van 31 naar 37 procent. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2015. 

Frans Kok, directeur a.i. van SKO: “Voor Stichting KijkOnderzoek is de stijging van het aantal connected-tv’s een zeer relevant gegeven. Het tv-toestel krijgt daarmee een nog prominentere functie in het huishouden en het is belangrijk om te meten wat daarop gebeurt. MSS is voor ons de belangrijkste bron om het bezit van tv-apparatuur en connected devices te kunnen monitoren.”

Bezit harddiskrecorders stabiel en bezit mediacenters stijgt

In 2016 beschikte 37 procent  van de Nederlandse huishoudens over een harddiskrecorder. Dit percentage is stabiel ten opzichte van vorig jaar. Wel daalde het aantal huishoudens dat in bezit is van een video- en een DVD-recorder met of zonder harddisk. Het percentage Nederlanders met een mediacenter of dongle voor op de tv is 12 procent in 2016. Dit is significant toegenomen tegenover 2015 (10,5%).

De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 81 procent en die van tablets 58 procent. Het smartphonebezit is weer verder toegenomen. Dit was 75 procent in 2015. Net zoals vorig jaar beschikt het merendeel over een laptop (73%) of een desktop (44%).

Het onderzoek

Het onderzoek wordt door Kantar TNS uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In 2016 zijn 6060 huishoudens en 5195 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Download het volledige trendrapport.

www.screenforce.nl
www.kijkonderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie