Adverteerdersboycot Facebook, Twitter en Instagram wordt steeds groter
29-06-2020 00:27:00 | Door: David de Jong | hits: 8879 | Tags:

Een steeds groter wordende groep van bedrijven heeft aangekondigd de komende periode Facebook, Twitter en Instagram in de Verenigde Staten te boycotten. De boycot volgt op oproepen tegen racisme waarvan initiatiefnemers vinden dat deze social media-bedrijven te weinig daaraan doen op hun platforms. Ook de gepolariseerde situatie omtrent de Amerikaanse verkiezingen speelt daarbij een rol. 3 november 2020 staan de Amerikaanse presidentsverkiezingen en parlementaire verkiezingen gepland.

Na de Amerikaanse verkiezingen van 2016 bleek dat er gegevens van 50 miljoen Amerikaanse kiezers op Facebook zijn misbruikt door het bedrijf Cambridge Analytica, dat destijds werd geleid door Steve Bannon, die gelieerd was aan de tot president verkozen Donald Trump.

Het Brits-Nederlandse Unilever stopt tot eind van 2020 met adverteren op Facebook. Merken als Dove, Lipton en Ben & Jerry's zijn daardoor niet langer met hun reclames aanwezig op Twitter, Facebook en Instagram. Unilever besteedt 42,4 miljoen dollar aan reclame op social media in de Verenigde stten via het zogeheten Pathamtics platform.

Ook Coca Cola stopt met het betalen van alle social media sites voor minstens 30 dagen, maar dan wereldwijd. Coca Cola wil haar strategie herzien aangaande standaarden en beleid. Het bedrijf wil kijken hoe platforms transprantie en verantwoordelijkheid nemen voor wat er op hun platforms gebeurt. Coca Cola is goed voor 22,1 miljoen dollar aan jaarlijkse omzet in social media.

Daarnaast hebben Honda America (maand juli 2020), Starbucks, Levi Strauss & Company (tot eind juli), Verizon (tot nader order),Patagonia (tot eind juli 2020, REI (maand juli 2020) aangeknodigd te stoppen met hun reclamecampagnes op social media.

Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Facebook kondigde aan een aantal maatregelen te treffen om misleiding aangaande het Amerikaanse verkiezingsproces tegen te gaan. Ook worden hogere standaarden op Facebook ingesteld om haatdragende content via advertenties tegen te gaan. Desondanks blijven de adverteerders ook Facebook boycotten.

Zie ook: [Forum] Hoe kunnen media in Nederland optimaal in Nederland gebruik maken van de adverteerdersboycot van social media

www.facebook.com
www.twitter.com
www.instagram.com



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie