Aldo Breed (Kiesjefolders) over de ja/ja-sticker
13-11-2017 09:23:03 | Door: Katja Brokke | hits: 2165 | Tags:

Aldo Breed startte eind januari 2017 als mede-initiatiefnemer met Kiesjefolders. Consumenten kunnen op www.kiesjefolders.nl aangeven welke folders zij willen ontvangen en krijgen dit pakket wekelijks geadresseerd bezorgd. Nu wil Amsterdam een opt-in-systeem invoeren door middel van een ja/ja-sticker, een beslissing waar de folderbranche uiteraard niet blij mee is. Juridische stappen volgden en in afwachting van de gerechtelijke uitspraak belicht Breed voor het Nederlands MediaNetwerk de huidige situatie.

Door: Aldo Breed

De gemeenteraad van Amsterdam wil dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen nog in brievenbussen wordt bezorgd met een ja/ja-sticker. Huishoudens zonder sticker blijven automatisch van reclame verschoond.
Op dit moment mogen folderverspreiders overal reclamebrochures verspreiden, uitgezonderd huishoudens met een nee/nee- of nee/ja-sticker op de brievenbus. Amsterdam keert dat om naar opt-in: alleen wie expliciet toestemming geeft via een nieuwe ja/ja-sticker zal nog folders in de bus vinden. De verwachting is dat maximaal 50 procent van de bereikbare huishoudens (dit betreft dus alleen de huishoudens die op dit moment geen sticker op de brievenbus hebben) deze ja/ja-sticker op de brievenbus zal plakken.

Rechtszaak

De folderbranche is niet blij met het besluit en heeft juridische stappen genomen om de invoering tegen te houden. Ook ligt er een schadeclaim bij de gemeente. Eind november doet de rechtbank uitspraak. Vanwege de gang naar de rechter moet Amsterdam het nieuwe systeem en de uitgifte van de stickers in principe zelf organiseren, terwijl dat nu nog door de branche wordt gedaan. Ook de handhaving op het nieuwe verbod wordt voortaan door de gemeente uitgevoerd. De boete voor het verkeerd bezorgen van één folder kost honderden, mogelijk meer dan duizend euro. Deze boetes zullen terecht komen bij de retailers, omdat zij de duidelijke afzender zijn. Maar ook alle andere partijen in de keten kunnen een boete ontvangen (Wet Keten Aansprakelijkheid). De gemeente is zeer serieus met deze nieuwe aanpak. Zo is voor afhandeling van de meldingen en de handhaving 230.000 euro per jaar gebudgetteerd.

Uitdaging voor de verspreiders

Door de afname van het aantal bezorgbare brievenbussen, waarbij aangenomen dat de vergoeding per stuk voor bezorgers niet flink omhoog kan gaan, wordt het dus veel minder aantrekkelijk om folders te laten bezorgen. Daarnaast kan door bezorging van een pakket op een verkeerd adres een flinke boete volgen. Het wordt voor de verspreiders van huis-aan-huisfolders bijna onmogelijk om op de tegenwoordige manier, tegen de huidige lage kosten, folders te blijven verspreiden.
Verschillende gemeenten houden in de gaten wat er in Amsterdam gebeurt en zijn geïnteresseerd Amsterdam te volgen in deze aanpak. Dit zijn onder andere Groningen, Utrecht, Leiden, Breda, Den Haag en Rotterdam. Ze wachten de rechtszaak af.

De huis-aan-huisfolder onder vuur

Het is duidelijk dat de lokale politiek door heel Nederland wil dat er minder huis-aan-huisfolders ongewild worden bezorgd en ongelezen worden weggegooid. Amsterdam zet in op de introductie van de ja/ja-sticker, maar als de uitspraak wordt dat de ja/ja-sticker niet mag worden ingevoerd, dan zullen de gemeenten zeker andere mogelijkheden inzetten. In België worden bijvoorbeeld lokale belastingen geheven op het huis-aan-huis verspreiden van folders. Ook kan er gehandhaafd worden binnen de huidige regelgeving; hierbij zijn ook flinke boetes mogelijk. Met een wettelijke aanpak en boetes dreigt ook negatieve publiciteit en reputatieschade voor de retailers.

De inzet van folders zal flink veranderen. De huidige huis-aan-huisfolder heeft nog zeker bestaansrecht als massacommunicatiemiddel, maar wel met een significant lager bereik en waarschijnlijk met hogere kosten. Andere media moeten worden ingezet om de consument nog in dezelfde mate te bereiken. Kiesjefolders kan dat bereik op peil houden en de on- en offline media verder integreren.

www.kiesjefolders.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie