Autoriteit Consument & Markt: Talpa mag SBS overnemen
11-07-2017 00:33:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6506 | Tags:

Talpa Holding mag Sanoma Image overnemen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Talpa heeft enkele radiozenders en een onderneming die radiozendtijd voor advertenties verkoopt (OMS). Talpa heeft op dit moment al 33 procent van de aandelen van Sanoma Image in bezit.

Bij Sanoma Image zijn de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 ondergebracht. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online-marketing.

Door de overname verandert er in het medialandschap weinig. De radio- en televisiezenders blijven bestaan. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan.

Door de overname komt de verkoop van de zendtijd van radio- en televisie-advertenties in één hand. De ACM heeft onderzocht of er daarom op deze markten risico’s voor de concurrentie ontstaan. OMS heeft een sterke positie op de radio-advertentiemarkt. De ACM concludeert dat deze sterke positie op de radio-advertentiemarkt niet overgeheveld kan worden naar de televisie-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben.

Daarnaast heeft de ACM beoordeeld of de positie van Talpa op de radio-advertentiemarkt sterker wordt doordat Talpa gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders kan aanbieden. De ACM oordeelt dat Talpa op die manier haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen. Ook hier ziet de ACM geen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

www.talpa.tv

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie