[Bereiksonderzoek mediamerken] NU.nl en De Telegraaf versterken posities in online bereik
13-11-2018 11:39:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5767 | Tags:

Online bereik van NU.nl steeg in oktober 2018 met 3,2 procent tot 7,3 miljoen. Daarmee bereikt NU.nl 45,9 procent van de Nederlandse bevolking op maandbasis. Dat blijk uit de meest recente NoBo cijfers van Vinex.

We hebben uit de top-50 die wordt gepubliceerd de nieuwsmerken en magazines geselecteerd. De bewegingen in online bereik zijn groot. Neem dagbladen. In oktober 2018 nam het online bereik van NRC (-16,6%), de Volkskrant (-10,8%),  AD (-9,2%) en Trouw (-1,1%) af terwijl het online bereik van De Telegraaf juist steeg (+11,5%). Dit betekent dat het verschil in online bereik tussen AD en De Telegraaf terugliep van 1,8 miljoen in oktober 2017 naar 600.000 in oktober 2018.

In de top-50 staan 2 magazines en die doen het heel goed. Het online bereik van LINDA. groeide met 18,4 procent tot 1,9 miljoen, Libelle zag het online bereik met 12 procent groeien tot 1,7 miljoen.

Ook opvallend is welk mediabedrijf niet in deze lijst is vertegenwoordigd. Grote afwezige is Talpa Network. En dat terwijl veel van de content van de websites die in de lijst staan van het ANP komt, dat sinds medio 2018 in handen is van Talpa Network. Dat doet vermoeden dat ook Tapa Network ambities heeft op gebied van nieuwsmedia. Met de overname van NU.nl zou Talpa Network in één keer de grootste in online nieuwsmedia zijn maar ook logisch als Sanoma niet verkoopt - de verkoop van NU.nl zou een belangrijk fundament onder Sanoma vandaan slaan.

Voor John de Mol zou het dan betekenen: veel geld betalen voor NU.nl of zelf bouwen. Wat het voor Sanoma - en omgekeerd ook voor Talpa Network - extra spannend maakt, is dat NU.nl voor een belangrijk deel afhankelijk is van ANP nieuws. Dat gaat nog interessant worden.

Bereik mediamerken oktober 2018    
TOTAAL % Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
NU.nl 45,9 7.250.000 7.023.000 3,2%
NOS 39,0 6.156.000 6.593.000 -6,6%
AD 38,1 6.018.000 6.630.000 -9,2%
De Telegraaf 34,3 5.411.000 4.854.000 11,5%
NPO 25,4 4.004.000 4.210.000 -4,9%
RTL Nieuws 17,6 2.784.000 2.602.000 7,0%
De Volkskrant 16,1 2.546.000 2.853.000 -10,8%
MSN 16,8 2.648.000 2.962.000 -10,6%
NRC 15,7 2.470.000 2.962.000 -16,6%
AVROTOS 14,9 2.357.000 2.305.000 2,3%
Trouw 12,6 1.991.000 2.013.000 -1,1%
LINDA. 11,8 1.868.000 1.578.000 18,4%
Libelle 10,8 1.700.000 1.518.000 12,0%
BNNVARA 10,7 1.683.000 2.168.000 -22,4%
         
Totaal   48.886.000 50.271.000 -2,8%

 
Desktop is niet het device waar voor de Nederlandse mediamerken de muziek in zit. Er zijn maar twee stijgers - maar die stijgen dan ook flink: Trouw ziet het desktop-bereik met 35 procent toenemen, Libelle zet een plus van 23,6 procent neer.

Interessant is het online bereik van MSN. Het online bereik wordt voor 87 procent op desktop gerealiseerd, daarmee is MSN op desktop het tweede mediamerk na NU.nl. Het doet vermoeden dat het Microsoft goed lukt om bij gebruikers van DOS machines MSN als startpagina geaccepteerd te krijgen.

Bereik mediamerken oktober 2018    
DESKTOP % Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
NU.nl 18,4 2.908.000 3.019.000 -3,7%
NOS 11,7 1.848.000 2.377.000 -22,3%
AD 14,4 2.271.000 2.584.000 -12,1%
De Telegraaf 12,5 1.967.000 2.007.000 -2,0%
NPO 12,0 1.887.000 2.251.000 -16,2%
RTL Nieuws 4,7 744.000 836.000 -11,0%
De Volkskrant 6,3 996.000 1.103.000 -9,7%
MSN 16,4 2.298.000 2.568.000 -10,5
NRC 6,0 944.000 1.222.000 -22,7%
AVROTOS 6,3 992.000 1.082.000 -8,3%
Trouw 5,4 852.000 631.000 35,0%
LINDA. 1,9 304.000 343.000 -11,4%
Libelle 3,2 503.000 407.000 23,6%
BNNVARA 4,2 671.000 963.000 -30,3%
         
Totaal   19.185.000 21.393.000 -10,3%


Dan tablet. Dat gaat alle kanten uit. Wat vooral opvalt, zijn de grote negatieve uitslagen. Zo verloor MSN - weliswaar op lage volumes - 69 procent van het bereik via tablet. Ook stevige minnen voor BNNVARA (-42%), NRC (-36,2%) en de Volkskrant (-34%). Plussen voor AVROTROS (+24,9%) en Libelle (+20,9%).

Bereik mediamerken oktober 2018    
TABLET % Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
NU.nl 12,3 1.944.000 1.925.000 1,0%
NOS 12,5 1.973.000 2.139.000 -7,8%
AD 9,8 1.543.000 1.881.000 -18,0%
De Telegraaf 10,0 1.571.000 1.449.000 8,4%
NPO 8,6 1.352.000 1.305.000 3,6%
RTL Nieuws 4,1 652.000 713.000 -8,6%
De Volkskrant 4,2 657.000 995.000 -34,0%
MSN 0,9 45.000 146.000 -69,2%
NRC 3,2 504.000 790.000 -36,2%
AVROTOS 3,7 582.000 466.000 24,9%
Trouw 3,2 509.000 591.000 -13,9%
LINDA. 2,4 379.000 387.000 -2,1%
Libelle 2,7 422.000 349.000 20,9%
BNNVARA 1,8 285.000 491.000 -42,0%
         
Totaal   12.418.000 13.627.000 -8,9%

 

Tot slot mobiel. NU.nl bereikt 4,8 miljoen mensen per maand op de smartphone, dat is 30,6 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder.

LINDA. speelt op desktop en tablet nauwelijks een rol maar op mobiel met een bereik van 1,4 miljoen des te meer. Het mobiel bereik van LINDA. groeide in oktober 2018 met 29,4 procent.

Ook flinke plussen voor onder meer De Telegraaf (+20,2%) en RTL Nieuws (+12,5%).

 

Bereik mediamerken oktober 2018    
MOBIEL % Tot okt18 Tot okt17 Mutatie
NU.nl 30,6 4.835.000 4.483.000 7,9%
NOS 26,4 4.175.000 4.204.000 -0,7%
AD 25,3 3.989.000 4.170.000 -4,3%
De Telegraaf 21,0 3.321.000 2.764.000 20,2%
NPO 10,9 1.722.000 1.773.000 -2,9%
RTL Nieuws 11,8 1.857.000 1.651.000 12,5%
De Volkskrant 8,6 1.365.000 1.468.000 -7,0%
MSN 2,4 377.000 363.000 3,9%
NRC 11,2 1.764.000 1.966.000 -10,3%
AVROTOS 7,5 1.178.000 1.095.000 7,6%
Trouw 6,7 1.057.000 1.197.000 -11,7%
LINDA. 9,0 1.427.000 1.103.000 29,4%
Libelle 6,4 1.017.000 932.000 9,1%
BNNVARA 6,1 960.000 1.164.000 -17,5%
         
Totaal   29.044.000 28.333.000 2,5%

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie