[Bereiksonderzoek] De Telegraaf, RTL Nieuws en LINDA. zien online bereik groeien
29-12-2018 13:34:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5972 | Tags:

Het online bereik van de Telegraaf steeg in november met 20 procent tot 5,5 miljoen. Daarmee bereikt de Telegraaf online 34,6 procent van de Nederlandse bevolking op maandbasis. Ook het online bereik van LINDA. steeg met 20 procent en het online bereik van RTL Nieuws met 23,9 procent. Dat blijk uit de meest recente NoBo cijfers van Vinex.

Het online bereik van Metro (-34,7%), MSN (-21,8%) en Tweakers (-12,9%) liep in november flink terug.

We hebben uit de top-50 die wordt gepubliceerd de nieuwsmerken en magazines geselecteerd. De bewegingen in online bereik waren in oktober groot, in november is dat net zo. Het gecombineerd bereik van de grootste nieuwsmerken online daalde in oktober met 2,8 procent, in november met 1,7 procent.

Bereik is iets anders dan gebruik. Het kan best zijn dat nieuwsmedia meer worden bezocht door dezelfde persoon maar via minder verschillende devices, het gecomineerde bereik kan dan afnemen terwijl het gebruik toeneemt.

Het gecombineerd bereik op desk- en taptop daalde met 12,3 procent, het gecombineerd bereik op tablet daalde met 6,8 procent en het gecomineerde bereik op mobiel steeg met 8,3 procent.

De groei zit duidelijk in mobiel en mobiel is inmiddels ook het device dat by far het grootste online bereik genereert.

Libelle behoorde in november 2017 niet tot de 50 grootste merken online en kan derhalve niet jaar-op-jaar worden vergeleken.

Online bereik mediamerken november 2018  
TOTAAL % Tot Nov18 Tot Nov17 Mutatie
NU.nl 43,0 6.783.000 6.818.000 -0,5%
AD 39,2 6.183.000 6.119.000 1,0%
NOS 37,1 5.858.000 5.899.000 -0,7%
De Telegraaf 34,6 5.458.000 4.548.000 20,0%
NPO 26,4 4.174.000 4.513.000 -7,5%
RTL Nieuws 18,6 2.933.000 2.368.000 23,9%
De Volkskrant 16,1 2.534.000 2.525.000 0,4%
Tweakers 15,5 2.450.000 2.812.000 -12,9%
NRC 14,8 2.334.000 2.632.000 -11,3%
MSN 13,8 2.182.000 2.790.000 -21,8%
Trouw 13,4 2.118.000 2.085.000 1,6%
AVROTOS 13,0 2.055.000 2.230.000 -7,8%
LINDA. 11,3 1.782.000 1.485.000 20,0%
Libelle 10,7 1.686.000    
Metro 10,6 1.674.000 2.563.000 -34,7%
Dumpert 10,4 1.635.000 1.644.000 -0,5%
         
Totaal*   50.153.000 51.031.000 -1,7%

* (zonder Libelle)

Enome uitslagen bij het online bereik op  desk- en laptop. Trouw laat en plus zien van 43,1 procent. RTL Nieuws (+11,5%), Telegraaf (+1,5%) en AD (+0,3%) zien hun online bereik op deks- en laptop ook stijgen. De andere mediamerken laten een daling zien. Het bereik van Metro op desk-  en laptop daalt met 50,1 procent. Ook grote minnen voor MSN (-27,6%) en NPO (-23,2%).

Online bereik mediamerken november 2018  
DESK-/LAPTOP % Des Nov18 Des Nov17 Mutatie
NU.nl 16,0 2.532.000 2.904.000 -12,8%
AD 14,6 2.308.000 2.300.000 0,3%
De Telegraaf 12,5 1.977.000 1.948.000 1,5%
NPO 12,1 1.916.000 2.495.000 -23,2%
NOS 11,8 1.869.000 2.194.000 -14,8%
MSN 11,7 1.852.000 2.557.000 -27,6%
Tweakers 9,7 1.526.000 1.752.000 -12,9%
De Volkskrant 6,2 980.000 1.026.000 -4,5%
Trouw 5,9 927.000 648.000 43,1%
AVROTOS 5,8 915.000 1.056.000 -13,4%
NRC 5,7 895.000 1.158.000 -22,7%
RTL Nieuws 5,0 783.000 702.000 11,5%
Dumpert 4,6 719.000 883.000 -18,6%
Libelle 2,4 371.000    
Metro 2,3 365.000 731.000 -50,1%
LINDA. 2,0 313.000 298.000 5,0%
         
Totaal*   19.877.000 22.652.000 -12,3%

* (zonder Libelle)

De Telegraaf realiseert in november op tablet een 25,9 procent hoger bereik. Dumpert doet plus 8,5 procent, RTL Nieuws plus 7,4 procent. Verder wordt er op tablet vooral bereik ingeleverd, het meest door Metro (-46,2%), Trouw (-39,9%), Tweakers (-26,7%), MSN (-25%) en Volkskrant(-20,2%).

Online bereik mediamerken november 2018  
TABLET % Tab Nov18 Tab Nov17 Mutatie
NU.nl 11,8 1.859.000 1.829.000 1,6%
NOS 11,1 1.748.000 1.774.000 -1,5%
De Telegraaf 9,7 1.530.000 1.215.000 25,9%
AD 9,5 1.501.000 1.662.000 -9,7%
NPO 8,8 1.392.000 1.367.000 1,8%
RTL Nieuws 4,3 682.000 635.000 7,4%
De Volkskrant 3,8 607.000 761.000 -20,2%
NRC 3,6 575.000 709.000 -18,9%
Trouw 3,5 549.000 914.000 -39,9%
Libelle 2,8 445.000    
AVROTOS 2,5 401.000 479.000 -16,3%
LINDA. 1,9 304.000 352.000 -13,6%
Metro 1,7 272.000 506.000 -46,2%
Dumpert 1,7 267.000 246.000 8,5%
Tweakers 1,7 264.000 360.000 -26,7%
MSN 0,4 63.000 84.000 -25,0%
         
Totaal*   12.014.000 12.893.000 -6,8%

* (zonder Libelle)


Bereik op mobiel levert alleen voor Metro (-29,8%), Tweakers (-11%) en NRC (-4,3%) krimp op, alle andere mediamerken zien hun bereik op mobiel groeien. Grootste plussen zijn er voor MSN (+44,3%), LINDA. (+33,5%) en RTL Nieuws (25,7%). Interessant hierbij is te zien dat bereik van MSN op tablet en mobiel heel klein is en juist op desk- en laptop heel groot. Dat komt omdat veel mensen MSN als openingspagina hebben op hun DOS machine als fabrieksinstelling en nooit hebben vervangen. Op desk- en taptop daalt het bereik van MSN met 21,8 procent.

Online bereik mediamerken november 2018  
MOBIEL % Mob Nov18 Mob Nov17 Mutatie
NU.nl 28,7 4.530.000 4.274.000 6,0%
AD 26,0 4.106.000 3.875.000 6,0%
NOS 25,5 4.018.000 3.697.000 8,7%
De Telegraaf 21,6 3.415.000 2.521.000 35,5%
RTL Nieuws 12,1 1.910.000 1.520.000 25,7%
NPO 11,9 1.876.000 1.759.000 6,7%
NRC 10,1 1.597.000 1.668.000 -4,3%
De Volkskrant 8,9 1.413.000 1.284.000 10,0%
LINDA. 8,8 1.382.000 1.035.000 33,5%
Metro 8,0 1.266.000 1.804.000 -29,8%
Tweakers 7,1 1.126.000 1.265.000 -11,0%
Trouw 6,7 1.064.000 933.000 14,0%
Libelle 6,6 1.046.000    
AVROTOS 6,6 1.037.000 1.036.000 0,1%
Dumpert 6,1 962.000 819.000 17,5%
MSN 2,1 329.000 228.000 44,3%
         
Totaal*   30.031.000 27.718.000 8,3%

* (zonder Libelle)


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie