Bertelsmann wil zich op creativiteit en ondernemerschap richten
09-05-2019 14:13:00 | Door: David de Jong | hits: 4208 | Tags:

Bertelsmann richt zich voortaan meer op creativiteit en ondernemerschap. Het bedrijf investeert de komende tijd meer in technologie en lokale premium-content. Bertelsmann heeft de nieuwe kernwaardes gepresenteerd tijdens een management-meeting in het Duitse Gotersloh waar het hoofdkantoor van Bertelsmann gevestigd is. Meer dan 500 topmensen van Bertelsmann-bedrijven waren daarbij aanwezig.

Thomas Rabe, voorzitter en CEO van Bertelsmann alsmede interim CEO van RTL Group: "Bertelsmann staat voor creativiteit en ondernemerschap. Deze waardes kenschetsen wat ons drijft. Cruciaal is de hoge mate van ondernemingsvijheid die wij onze medewerkers geven. Om creativiteit en ondernemerschap te laten bloeien, is het van belang een omgeving te hebben met samenwerking, diversiteit, communicatie, bereidheid tot risico te nemen en de mogeljikheid fouten te maken. Dit zijn de belangrijke succesfactoren ten opzichte van de wereldwijde concurrentie voor de beste content, produkten, service en talent. De nieuwe waarden onderstrepen onze aanspraak om een huis te zijn voor creativiteit en een bedrijf voor ondernemers."

De kernwaardes komen voort uit de in de jaren 60 geformuleerde uitgangspunten van het na-oorlogse Bertelsmann die Reinhard Mohn heeft opgericht. Liz Mohn, de man van de overleden Reinhard Mohn is samen met haar zoon Christoph Mohn zowel grootaandeelhouder als lid van de Raad van Commissarissen van Bertelsmann en betrokken geweest bij het opstellen van de vernieuwde kernwaarden.

Immanuel Hermreck, hoofd personeelszaken bij Bertelsmann: "Creativiteit en ondernemerschap lopen als een rode lijn door de 184-jarige geschiedenis van Bertelsmann. Dit heeft de onderneming sterk gemaakt, internationaal doen groeien en het altijd mogelijk gemaakt om zichzelf aan te passen. Onze waarden maken ons uniek alsmede sterk en maken duidelijk wat wij beter doen dan andere bedrijven: mensen verantwoordelijkheid geven en aan te sporen zelf beslissingen te nemen en de dingen eenvoudig te maken."

Een van de belangrijke redenen voor Bertelsmann om een nieuwe versie op te stellen van de ondernemingswaarden, is de transformatie van het bedrijf in de afgelopen jaren. De nieuwe kernwaarden reflecteren ook de steeds grote relevantie van thema's als diversiteit in bedrijven.

Thomas Rabe heeft tijdens de management meeting ook concrete acties aangekondigd om creativiteit en ondernemerschap in het bedrijf te verankeren. Bertelsmann zal de komende jaren meer investeren in lokale premium-content en diensten. Dit is onderdeel van de groeistrategie van Bertelsmann. Bertelsmann investeert jaarlijks circa 6 miljard euro in creatieve content. In maart 2019 kondigde RTL Group aan om de komende drie jaar 350 miljoen euro extra in eigen videodiensten te investeren. Enkele tientallen miljoenen euros hiervan zou bij RTL Nederland terecht komen. Om zijn groeistrategie waar te maken, heeft Bertelsmann sinds 2011 circa 5 miljard euro geïnvesteerd in groeiplatforms. Dat is circa een derde van haar totale omzet. 

Daarnaast richt Bertelsmann zich meer en meer op samenwerking tussen sectoren en divisies alsmede partnerships. Zo zal het haar (Duitse) reclamesamenwerking Ad Alliance met nieuwe partners vergroten en in Duitsland zal de samenwerking in de Bertelsmann-bedrijven worden geïntensifieerd onder de noemer Bertelsmann Content Alliance. Ad Alliance is een reclamesamenwerking tussen de Bertelsmann-onderdelen van de tv-zenders van RTL, de uitgaves van Gruner+Jahr en Spiegel Media.

Bertelsmann wil ook dat er meer samenwerking komt omtrent de data die de Bertelsmann-bedrijven genereren. Om innovatie en efficiency te bovrderen, wil Bertelsmann haar kennis en kunde omtrent cloud, data en kunstmatige intelligentie uitbreiden door meer mensen aan te nemen die technologisch onderlegd zijn. Daartoe heeft het bedrijf in maart 50.000 beurzen beschikbaar gesteld voor gebruik van het educatieve onlineplatform Udacity.

Thomas Rabe: "Bertelsmann is vandaag een groeiend, meer digitaal, internationaler en meer gediversifieerd bedrijf dan dat het enige jaren geleden was. Dit komt dankzij voortgang met de vier strategische prioriteiten: onze kern versterken, digitale transformatie, uitbouw van groeiplatforms en expansie in groeiregio's. Deze succesvolle koers wordt voortgezet. Daarbij focussen we ons nog meer op lokale premium content en eerste klasse dienstverlening, op technologie en allianties, zowel met de eigen Bertelsmannbedrijven als mer externe partners."

De management meeting van Bertelsmann werd voor de derde keer georganiseerd. De eerste keer was in 2012. Van de 500 topfunctionarissen uit zes continenten en 33 landen, was een derde vrouw.

Het Duitse Bertelsmann omvat onder meer RTL Group inclusief RTL Nederland, het muziekbedrijf BMG, marketingbedrijf Arvato en de uitgevers Gruner+Jahr en Penguin Random House, Bertelsmann Printing Group, Bertelsmann Education Group en Bertelsmann Investemnts. Na de verkoop van haar Nederlandse uitgeversactiviteiten aan Hearst en recentelijk ook de verkoop van de advertentie-activiteiten van Ligatus aan Outbrain, is Gruner+Jahr niet meer in Nederland actief.

Bertelsmann heeft een speciale site geopend over haar kernwaarden met een Duitse en Engelse versie.

www.bertelsmann.de

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie