Booking.com onderzoekt relevantie social media en online reviews
17-07-2017 15:37:53 | Door: Katja Brokke | hits: 2699 | Tags:

De eerste 24 uur[1] van een vakantie zijn cruciaal. Bijna de helft van alle reizigers (46%) is ervan overtuigd dat de eerste dag toonaangevend is voor de rest van de vakantie en iets meer dan een derde (36%) van de reizigers zegt dat de eerste 24 uur allesbepalend is voor een vakantie.

Maar wat gebeurt er allemaal in dit etmaal? Wat zijn de echte prioriteiten op die eerste dag van je vakantie? En komen onze verwachtingen overeen met de werkelijkheid? Booking.com heeft onderzoek uitgevoerd onder 18.000 mensen uit 25 landen wereldwijd om meer te weten te komen over die eerste 24 uur op reis.

Goed genoeg voor Instagram?

Het antwoord op de vraag “Wat willen reizigers doen op de eerste vakantiedag?” geeft een interessant beeld van de reiziger uit de 21e eeuw. Hoewel de drie belangrijkste resultaten vrij traditioneel zijn: koffers uitpakken (63%), de accommodatie verkennen (60%) en activiteiten voor de volgende dag inplannen (53%), laten de resultaten ook zien hoe gevarieerd en technisch onze vakanties vandaag de dag zijn:

  • De ultieme foto maken voor social media (27%, voor 18-34-jarigen maar liefst 37%)
  • Online gaan om reviews van lokale restaurants te lezen (26%)
  • Nieuwe mensen ontmoeten/vrienden maken (24%)
  • Taalvaardigheden proberen te verbeteren (16%)
  • Roomservice bestellen (15%)
  • Naar een vakantieplaylist luisteren (13%)
  • Zakelijke e-mail checken (10%)

De timing van deze activiteiten laat zien dat mensen dingen zoals het nemen van foto’s voor social media en online reviews lezen eerder ondernemen dan de echte traditionele vakantie-activiteiten, zoals een duik nemen in het zwembad of een ijsje eten.

Vakantie-emoji’s

Vakanties maken een belangrijk deel uit van onze levens en zijn ervaringen die we graag willen delen met anderen via onze smartphones. Booking.com heeft meer dan 18.000 reizigers gevraagd welke nieuwe emoji’s ze graag zouden gebruiken. Enkele winnaars: de kaartlezer, de typische toerist en de selfie-maker. Booking.com heeft deze emoji’s tot leven gebracht en een petitie geschreven voor het Unicode Consortium (de organisatie die emoji’s goedkeurt) om ze te vragen de nieuwe emoji’s toe te voegen aan hun huidige lijst.

Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com: “Op vakantie ontdekken we nieuwe plekken, proberen we nieuwe dingen en komen we even uit de dagelijkse sleur. De verwachtingen zijn vaak hooggespannen en met zoveel dingen om te zien en doen, hangt er veel af van de eerste 24 uur.”

Een tweede thuis weg van huis

In de eerste 24 uur van een vakantie zijn activiteiten die te maken hebben met de accommodatie vooral populair. Na het uitpakken van je tas (63%) is het verkennen van de accommodatie (60%) de belangrijkste activiteit en voor meer dan een derde van de reizigers (36%) is het belangrijk om het bed uit te proberen.

De meeste mensen vinden het erg belangrijk om zich thuis te voelen in hun tijdelijk tweede huis. Bij de vraag “Wat vindt u tijdens de eerste 24 uur het belangrijkst?”, antwoordden deelnemers als volgt:

  • Een comfortabel matras (44%)
  • Een goed ontbijt (35%)
  • Goede Wi-Fi (32%)

De resultaten tonen ook aan dat het de kleine dingen zijn die het doen voor reizigers, bijvoorbeeld gratis extraatjes (16%), gratis mini toiletartikelen (9%) en het Do Not Disturb-bordje (6%).

Verwachting versus realiteit

38 procent van de reizigers denkt dat de eerste 24 uur van een reis het meest memorabel zijn, maar met zulke hoge verwachtingen vrezen reizigers ook dat niet alles vlekkeloos loopt. Bijna een derde (29%) maakt zich zorgen over dingen die de eerste dag verkeerd kunnen gaan. Zijn deze zorgen terecht?

Gasten blijken zich over het algemeen meer zorgen te maken van tevoren dan in werkelijkheid nodig blijkt:

  • Vier op de tien (39%) respondenten maakt zich zorgen over het kwijtraken van bagage. Deze zorg blijkt echter niet helemaal gegrond: slechts 8 procent heeft weleens bagage verloren.
  • 40 procent vreest dat de accommodatie niet aan verwachtingen voldoet, 83% zegt echter aangenaam verrast te zijn wanneer ze de accommodatie zien.
  • 40 procent van de gasten is bezorgd dat ze niet kunnen verbinden met Wi-Fi, maar 73 procent gaf aan hier helemaal geen problemen mee te hebben gehad.