Boomerang Agency en CollAction roepen op tot Screen Free Sunday
22-01-2019 15:31:00 | Door: Ton Boom | hits: 5669 | Tags:

Schermen. De moderne mens kan niet meer zonder. Maar hoe blij zijn we eigenlijk met de invloed van onze smartphone of tv op ons dagelijks leven? Schijn bedriegt. Tien jaar geleden besteedden we al de helft van onze vrije tijd op schermen. Inmiddels is dat 90%. Je leest het goed, slechts 10% van je me-time doe je zonder scherm. Dat dit leidt tot slapeloosheid, depressie en minder sex mag geen verrassing zijn. Genoeg reden voor het Amsterdamse reclamebureau Boomerang Agency om ja te zeggen op het verzoek van CollAction om zich belangeloos in te zetten voor hun Screen Free Sunday campagne.

Alexander Veltman, mede-eigenaar Boomerang Agency: “Als je kritisch gaat kijken naar hoe veel tijd we doorbrengen met een smartphone in de hand of achter de laptop, dan schrik je je rot. Natuurlijk brengen schermen entertainment en ontspanning, maar toch bekruipt je soms het gevoel dat het leven aan je voorbij gaat terwijl jij binnen naar dat scherm zit te turen. Door mee te werken aan de Screen Free Sunday campagne proberen we onze collega’s bewust te maken van het belang van schermvrije tijd.”

CollAction is een crowdacting platform dat campagne voert door zoveel mogelijk mensen zich te laten committeren aan een bepaalde actie. Van een zomer geen nieuwe kleren kopen tot een Screen Free Sunday. Kortom, als 500 mensen zich in januari committeren aan een Screen Free Sunday, doen we het allemaal. Crowdacting zorgt dat je samen meer bereikt dan in je eentje. Bovendien het is een fijn idee te weten dat 499 anderen óók hun best doen.

Het concept van SFS is simpel: je zegt toe om eens per maand (op zondag), je schermen niet te gebruiken. Dat betekent geen smartphone, geen televisie, geen laptop en geen tablets. In de conceptingfase hebben Boomerangers proefgedraaid met een schermvrije zondag. De bevindingen waren unaniem: een schermvrije dag zorgt aanvankelijk voor wat zorgen (ben ik dan helemaal niet bereikbaar?) en daarna is het resultaat vooral een ontspannen, inspirerende en verrassende dag.

De ambitie is om iedere maand te verdubbelen in het aantal deelnemers. In december zouden dan 1 miljoen mensen aangesloten moeten zijn. Benieuwd? Ga naar screenfreesunday.global en lees waarom ook jij mee moet doen. De eerste Screen Free Sunday van 2019 valt op 27 januari.

De Screen Free Campagne is een initiatief van Barbara Putman Cramer en CollAction mede-oprichter Spencer Heijnen. In het dagelijks leven werkt Barbara als Social Impact Strategist en helpt Spencer bedrijven hun bedrijfscultuur te verbeteren via Culture Builders. Ze delen een interesse in maatschappelijk campagnevoeren, meditatie en mindfulness. 

www.collaction.org

www.boomerang.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie