CBS: beperkte groei in de reclamemarkt
01-03-2019 14:57:00 | Door: David de Jong | hits: 4685 | Tags:

De reclamegroei is afgelopen kwartaal beperkt gestegen. Dit blijkt uit door het Centraal Bureau voor de Statistiek bekendgemaakte cijfers over de economie, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het reclamewezen behaalde in het vierde kwartaal van 2018 een omzetgroei van 1,8 procent. In 2017 was dat in hetzelfde kwartaal nog 2,2 procent. In 2016 was er in het vierde kwartaal een beperkte groei van 1,6 procent en in 2015 groeide de markt in het vierde kwartaal met 3,5 procent.

Het is opvallend dat de reclamesector achterblijft, aangezien de omzet van de zaleijke dienstverleners gemiddeld voor 8,4 procent steeg in het vierde kwartaal van 2018. Ook de IT-sector steeg met 8,5 procent aan omzet. De uitzendbranche en schoonmaak- en hoveniersbedrijven stegen met meer dan 10 procent aan omzet, terwijl ook ingenieursbedrijven forse omzetstijgingen boekten van meer dan 7 procent. Alleen de markt- en opinie-onderzoekers moesten genoegen nemen met een gelijkbijvende omzet.

Over geheel 2018 boekte het reclamewezen en de marktonderzoeksindustrie gezamenlijk een omzetstijging van 1,8 procent, in 2017 was dit nog 1,3 procent. Dat is minder dan de jaren 2015 en 2016 toen nog respectievelijk 3 en 3,2 procent in de boeken kon worden bijgeschreven.

Volgens het CBS heeft meer dan een derde van de zakelijke dienstverleners begin dit jaar last van een tekort aan arbeidskrachten. Dit was in 2018 ook zo. Het ondernemersvertrouwen is begin dit jaar met 17,1 procent positief te noemen en hoger dan het vierde kwartaal van vorig jaar. Toch is het lager het eerste kwartaal van 2018 en de eerste drie kwatalen van 2018.

Volledige cijfers zijn onder andere te vinden door hier te klikken.

www.cbs.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie