Christian van Thillo: Persgroep gaat investeren in huis-aan-huis media
05-06-2015 09:52:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 22011 | Tags:

Persgroep verblijft met adverteerders, mediabureaus en de fine fleur van de Nederlandse vakmedia twee dagen in Kopenhagen voor de Advertiser's Summit. Vanmorgen was het optreden van Christian van Thillo het afgetekend hoogtepunt van het event.

Adverteerders en mediabureaus, het is verwend volk. Ze worden zo vaak voor zoveel evens uitgenodigd dat ze het meeste achteloos laten passeren. Maar dat geldt niet voor de Advertisers Summit van Persgroep. Dit jaar in Kopenhagen. Onder de 170 deelnemers veel mensen die er bij eerdere edities in Berlijn en Hamburg ook al bij waren.

Thema dit jaar is Change Your Perspective. Er zijn tal van topsprekers geprogrammeerd maar het spreekt voor zich dat iedereen uitkeek naar het optreden van Persgroep CEO Christian van Thillo, sinds de recente overname van Wegener de grootste mediawerkgever van Nederland.

Van Thillo stelde niet teleur - een understatement. Hij wilde zich aan de tijd houden en omdat hij zoveel te vertellen had, manifesteerde hij zich als een spraakwaterval die nieuws, visie, strategie en grappen in hoog tempo met elkaar afwisselde. De eerder genoemde fine fleur van de vakmedia kon hem maar met moeite bijhouden. Gaan we!

We vinden allemaal dat het hard gaat met digitaal. Van Thillo ook: "We staan pas aan het begin van de digitale revolutie. De netwerken die onze economie voorsturen, groeien exponentieel. Dit gaat onze hele maatschappij veranderen. Er komt een golf van innovatie op ons af die disruptief zal zijn voor alle industrieen. Media is de industrie die als een van de eerste met deze disruptieve krachten te maken kreeg. Classifieds zijn naar het internet gegaan en komen nooit meer naar print terug. Sommige uitgevers zijn deze eerste klap nooit meer teboven gekomen maar dat was pas het begin. Ook display advertising kreeg concurrentie van het net met prijsdruk als een van de gevolgen. Advertenties waren een aantal jaren terug goed voor 40 procent van onze inkomsten. Nu is dat 23 procent."

Persgoep investeert volop in digitale innovatie, alleen al 19 miljoen euro in 2014. Van Thillo: "Alle media worden automated: internet, televisie, radio, nieuwsmedia - alles. Innovation is key. Maar daar zeg ik bij: durf na te denken over wat echt werkt, wat marcheert. 77 procent van onze inkomsten komt uit de lezersmarkt. Daarin is en bijft print van eminent belang in termen van bereik en omzet. Dat gaan we niet weggooien, sterker nog - wij investeren hevig in print. Want hoe belangrijk digitaal ook wordt, niet alles wordt digitaal. Dus het wordt en-en. We investeren ook in pure digital producten en in hybride producten, we hebben inmiddes 120.000 abonnees die hebben gekozen voor een hybride abonnement. Betalende abonnees wel te verstaan. Daarbij geef ik royaal toe dat ik niet weet waar wij over 3 jaar als uitgever precies zullen zijn. Ik sterk me met de wetenschap dat ik daarin niet alleen sta." 

Onlangs lanceerde Persgroep digital magzine PAPER. Van Thillo: "PAPER is niet een reactie op Blendle. Ik vind Blendle heel leuke jongens. Zij begrijpen journalistiek. Ze hebben een mooie website gemaakt maar ik vind hun product niet dwingend genoeg. We doen wel mee hoor maar ik heb er geen sprijt van dat Persgroep geen aandeel heeft genomen. PAPER is een idee van Barbara van Beukering en een reactie op de frustratie dat het internet eindeloos is en je weg er moeilijk te vinden is. PAPER geeft de lezer 12 artkelen per dag die ertoe doen en that's it. Eind. Net gelanceerd en we hebben inmiddels 1000 betalende abonnees."

Velen verklaarden Van Thillo voor gek toen de Persgroep Wegener overnam. Op de Advertiser's Summit bevestigt hij deze vaststelling: "Ik ben een van de grootste gekken van Europa. Maar ik geloof in Wegener. Naarmate onze wereld groter wordt, wordt lokaal en regionaal nieuws steeds belangrijker. Ik weet dat veel mensen in de Randstad het idee hebben dat er buiten de Randstad niets is maar in het deel van Nederland waar de dagbladen van Wegener verschijnt, wordt 40 procent van het Nederlands BNP gerealiseerd. Goed, Persgroep neemt Wegener over en wat nu? Het antwoord is: eerst hard en snel ingrijpen. Dan ook echt kiezen voor de mensen die blijven en vervolgens een kwaliteitsslag maken. Snelheid is daarbij van het grootste belang want je kunt niet te lang met jezelf bezig blijven - wij moeten met onze klanten bezig zijn." 

Naast een groot portfolio aan regionale dagbladen, heeft Persgroep door de overname van Wegener ook een vele huis-aan-huisbladen in handen gekregen. Van Thillo: "Huis-aan-huis bladen hebben een sterke relatie met hun lezers. Ik weet dat sommige adverteerders niet meer in huis-aan-huis bladen geloven maar dat is mijns inziens onterecht. Huis-aan-huisbladen genereren hoge respons en conversie. Wij gaan websites ontwikkelen die van de wereld tot aan de voordeur komen. Ik geloof heel sterk in een one-stop-shop voor lezers. Met tal van mogeijkheden voor adverteerders want op lokaal niveau zijn advertenties nieuws voor lezers. Dit is ook een gebied waar we de concurrentie met Google en Facebook goed aankunnen.

Van Thillo werpt tot slot een blik op de toekomst: "In Q3 en Q4 2015 komen wij met een aantal belangrijke digitale innovaties. In 2016 komen wij met een grote digitale innovatie. Ik zou zeer teleurgesteld zijn als dat niet gaat lukken. In 2020 zullen de uitgeefactiviteiten van Persgroep groeien. Dat wil zeggen dat in 2020 de omzetgroei van onze multimediale uitgeefproducten de oplagedaling van onze printproducten zal overtreffen."

www.persgroep.nl
www.persgroepadvertising.nl