Clear Channel International lanceert out-of-home programmatic buying platform
19-01-2017 18:05:00 | Door: Ton Boom | hits: 3953 | Tags:

Clear Channel International, de internationale tak van Clear Channel Outdoor, lanceert als eerste outdoor-exploitant een programmatic buying tool voor out-of-home. Deze automated oplossing is vanaf nu live in België.

Clear Channel International kondigt tevens plannen aan voor een verdere uitrol van programmatic in andere Europese landen, waaronder een lancering in het Verenigd Koninkrijk in maart.

De eerste versie van Clear Channel International’s programmatic tool focust op geautomatiseerde in- en verkoop van mediaruimte, waarbij mediainkopers in staat zijn een vaste hoeveelheid mediaruimte te reserveren tegen een vaste prijs. Klanten zijn nu zelf in staat om digitale schermen uit het DOOH-netwerk in hartje Brussel in te kopen op basis van doelgroeppakketten.

De inkoop verloopt via diverse programmatic platforms waaronder een Demand Side Platform (DSP), Adform en een platform dat eigendom is van Clear Channel. Het systeem wordt aangestuurd door een grote hoeveelheid data afkomstig uit reeds bestaande doelgroep databases. Door adverteerders specifieke doelgroepen aan te bieden en daarnaast gebruik te maken van inkooptools en technologieën waarmee media inkopers al bekend zijn, zorgt Clear Channel ervoor dat het inkoopproces van out-of-home een stuk eenvoudiger wordt.

Het volgende Clear Channel land waar automated buying wordt aangeboden is de UK. In de eerste fase, die in maart van start gaat, krijgen inkopers toegang tot de premium, digitale inventory van Storm (groot formaat). In opvolging hiervan zullen ook de digitale Abri netwerken van Clear Channel UK, bestaande uit digitale Abri’s langs de openbare weg en digitale Abri’s in en nabij winkelcentra en supermarkten, worden aangeboden via het nieuwe systeem.

Sinds het platform op 9 januari in België live is gegaan, hebben verschillende grote mediainkopers, waaronder Kinetic en ZenithOptimedia, digital out-of-home campagnes programmatic ingekocht voor adverteerders zoals Mercedes-Benz, Deliveroo en Beobank.

Volgend op de succesvolle lancering in België, zal de programmatic tool van Clear Channel International op grote schaal worden ingezet en continu worden uitgebreid. Hoewel programmatic uiteindelijk een oplossing zal zijn voor het eenvoudig verhandelen van zowel traditionele als digitale media, ligt de initiële focus op digital out-of-home. Dit vanwege de toegevoegde waarde die DOOH biedt op het gebied van realtime aansturen van campagnes.

Gedreven door snelle ontwikkelingen op het gebied van programmatic bij andere media, met name bij online, waarbij in 2016 in de UK 70% van de online displays programmatic werd ingekocht, streeft Clear Channel International ernaar in 2017 klaar te zijn om in een aantal markten bepaalde key products volledig programmatic aan te bieden.

William Eccleshare, voorzitter en CEO van Clear Channel International:“Programmatic buying heeft in veel mediasectoren voor een revolutie in het inkoopproces gezorgd en wij geloven dat hetzelfde ook bij out-of-home gaat gebeuren. Wij zorgen ervoor dat het plannen, inkopen, optimaliseren en meten van onze media simpeler wordt door de juiste technologieën aan te bieden. Wij bieden bestaande maar ook nieuwe klanten de meetbaarheid, creativiteit en flexibiliteit waar ze behoefte aan hebben. De programmatic tool van Clear Channel International stelt merken in staat de juiste boodschap over te brengen aan het juiste publiek op het juiste moment. Het geeft hen de mogelijkheid nog beter in contact te komen met de doelgroep en tegelijkertijd stelt het adverteerders nog steeds in staat het massabereik en de bekendheid te leveren waar out-of-home beter toe in staat is dan elk ander medium. De lancering van programmatic is een cruciale gebeurtenis, niet alleen voor Clear Channel International, maar ook voor de ontwikkeling van out-of-home, dat werkelijk getransformeerd is tot een volwaardig digitaal medium van deze digitale 21ste eeuw.”

Stefan Lameire, Chief Customer and Revenue Officer van Clear Channel International: “De aankondiging die wij vandaag doen is slechts het begin van de weg die Clear Channel zal bewandelen op het gebied van programmatic. Ons doel is een programmatic platform te creëren dat aangepast kan worden door de verschillende Clear Channel business units. Op deze manier kunnen wij aan de lokale inkoopbehoeften van de klant voldoen. Als we eenmaal de eerste stap in automated trading hebben gezet, gaan we inventariseren waar en wanneer we onze inventory gaan aanbieden op marktplaatsen waar geboden kan worden op advertentieruimtes. Uiteindelijk zijn het onze klanten, en niet zozeer de technologie, die bepalend zullen zijn voor de snelheid waarmee en de manier waarop programmatic zich zal ontwikkelen.”

Tom Motmans, Algemeen Directeur van Clear Channel België en Clear Channel Nederland: “De introductie van programmatic op de Belgische markt is in lijn met onze recente ontwikkelingen en innovaties die gefocust zijn op de wensen vanuit de markt. Onze People & Places oplossing, waarbij adverteerders nog beter hun doelgroep kunnen aanspreken door te targeten op geavanceerde sociodemografische criteria en op criteria voor gedrag en lifestage, geven ons flexibele en doelgroepgerichte mogelijkheden die essentieel zijn voor programmatic. Het resultaat voor merken: geoptimaliseerde context, verfijnde targeting en directe engagement met de consument.

www.clearchannelinternational.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie