Humberto Tan grootste talkshowhost van Nederland
10-01-2017 11:28:00 | Door: Arjen Westra | hits: 4434 | Tags:

Humberto Tan is de grootste talkshowhost van Nederland. In twee maanden tijd weet hij 34 miljoen euro aan PR-waarde te genereren, bijna twee keer zo veel als nummer twee Jeroen Pauw (18 miljoen euro). Opvallend, omdat over Jeroen Pauw wel meer berichten verschijnen. Matthijs van Nieuwkerk genereert een PR-waarde van bijna zes miljoen euro. 

Tan is ook de meest geliefde talkshowhost; berichten over hem hebben een positiever sentiment dan die over Pauw en Matthijs van Nieuwkerk. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Clipit naar de berichtgeving over talkshowhosts in de laatste maanden van 2016.
 
Follow the Leader

Op 13 oktober won Humberto Tan de Zilveren Televizier-Ster als beste presentator van Nederland. Clipit analyseert aan de hand van online berichten de populariteit van Humberto Tan en vergelijkt dit met zijn collega talkshowhosts Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. Van deze drie gastheren weet Humberto Tan de hoogste PR-waarde binnen te halen met € 33.959.884,-. De RTL Late Night presentator heeft dit vooral te danken aan zijn grote schare volgers op social media. Met zijn Twitter- en Instagramaccounts bereikt hij honderdduizenden mensen. Jeroen Pauw en met name Matthijs van Nieuwkerk profileren zich minder nadrukkelijk op social media en blijven dan ook steken op een lagere PR-waarde.
 
PR-waarde top 3
1. Humberto Tan
2. Jeroen Pauw
3. Matthijs van Nieuwkerk
 
Niet het meest besproken

Opvallend is dat Humberto Tan die hoge PR-waarde niet zozeer binnenhaalt omdat er over hem het meest wordt geschreven. Die eer gaat namelijk naar Jeroen Pauw, met 72.589 berichten. Het overgrote deel van deze berichten is afkomstig van Twitter, waar volop wordt gediscussieerd over de gasten in zijn talkshow. Pauw verzendt, met name via het twitteraccount @pauwnl, dubbel zo veel berichten met zijn eigen kanalen als Tan. Jeroen Pauw heeft echter veel minder volgers, wat elk bericht van zijn eigen accounts een stuk minder waardevol maakt dan een bericht van Humberto Tan.
 
Aantallen berichten top 3
1. Jeroen Pauw
2. Humberto Tan
3. Matthijs van Nieuwkerk
 
Meer dan alléén talkshowhost

De PR-waarde van een bericht hangt niet alleen af van het aantal mensen wat een bericht gezien heeft. We houden ook rekening met het sentiment van dat bericht. De berichtgeving over Humberto Tan heeft niet alleen de hoogste PR-waarde, maar is ook positiever dan over collega's Pauw en Van Nieuwkerk. Niet alleen zijn optreden als gastheer van RTL Late Night, maar ook Tan's werk als amateurfotograaf en zijn aandeel in Let's Dance zorgen voor veel positieve reacties. Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw wordt daarentegen vaak verweten dat zij tot de linkse grachtengordel behoren en daardoor niet objectief zijn. Vooral Pauw moet het ontgelden na een interview met 50PLUS voorman Henk Krol en na een uitzending waarin PVV-stemmers aan tafel plaats nemen.
 
Sentiment top 3
1. Humberto Tan
2. Matthijs van Nieuwkerk
3. Jeroen Pauw
 
Over het onderzoek

Clipit heeft van 17 oktober tot 31 december onderzoek gedaan naar de drie Nederlandse talkshowhosts. We analyseerden alle online en social media vernoemingen van Humberto Tan, Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk. In totaal werden 114.504 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de desbetreffende talkshowhost staan, nemen we mee in de beoordeling. Meer informatie over de berekening van de PR-waarde vind je hier.

www.clipit.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie