Clipit voorpelt: VVD de grootste, Wilders blijft achter
15-03-2017 06:52:00 | Door: Arjen Westra | hits: 4423 | Tags:

De VVD wint de Tweede Kamerverkiezingen met 25 zetels. Geert Wilders' PVV gaat met zestien zetels een tegenvallende uitslag tegemoet. Dit voorspelt Clipit op basis van online media monitoring.

Clipit monitort het hele jaar de media aandacht rondom alle politieke partijen. Op basis hiervan is het mogelijk om een voorspelling te doen over de zetelverdeling na vijftien maart.

Clipit deed dit eerder bij de verkiezingen van 2010 en was toen nauwkeuriger dan de peiling van Maurice de Hond.

Na de onverwachte Brexit en verkiezingswinst van Trump barstte de discussie over de nauwkeurigheid van traditionele peilingen los.

Met behulp van big data berekent Clipit per partij de PR-waarde en zet deze om in aantal zetels.

Ondanks een verlies van maar liefst zestien zetels blijft de VVD ook na vijftien maart de grootste partij in de kamer, met 25 zetels.

De PVV van Geert Wilders, volgens veel peilingen de belangrijkste belager van premier Rutte, komt niet verder dan zestien zetels.

De PvdA, nu nog coalitiepartner van de VVD met 38 zetels, staat aan de vooravond van een historisch verlies.

De partij komt bij deze verkiezingen niet verder dan 13 zetels en krijgt daarmee slechts de zevende grootste fractie in de kamer.  

1.   VVD              25 zetels
2.   D66              19 zetels
3.   CDA              18 zetels
4.   PVV              16 zetels
5.   GroenLinks   14 zetels

Waar al die verloren zetels van het huidige kabinet dan wel naar toe gaan? Met name GroenLinks boekt onder leiding van Jesse Klaver winst en komt met tien extra zetels op veertien, genoeg om de grootste op links te worden.

Ook D66 en CDA profiteren van de verliezen bij VVD en PvdA. D66 krijgt er zeven zetels bij en komt daarmee op negenetien, het CDA mag vijf zetels bijschrijven en gaat daarmee naar achttien zetels,

Voor de prognose van Clipit wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen.

De PR-waarde drukt de impact van media aandacht rondom een merk of persoon uit in euro's.

Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met het aantal mensen wat een bericht leest, de kosten van een advertentie, het sentiment van het bericht en hoe prominent je merk naar voren komt.

De PR-waarde drukken we vervolgens uit in zetels. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20 procent van de totale PR-waarde.

Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20 procent van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in dit voorbeeld 30 zetels krijgen.

www.clipit.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie