[Column] Léonie Koning: Gooi samen een blok hout op het vuur
28-12-2017 10:42:00 | Door: Katja Brokke | hits: 5267 | Tags:

Dit moment is het mooiste moment voor marketeers. Peter Haug, marketingdirecteur BMW, zei nog niet zo lang geleden zelfs dat het een gouden eeuw is voor marketeers. Hij heeft hartstikke gelijk.

Door: Léonie Koning Fotografie: Studio Tracks

Het vak van marketeer heeft nog nooit zoveel invloed gehad op wat er in een bedrijf gebeurt, op welke keuzes er gemaakt worden. Zelf aan de knoppen zitten en echt de regie voeren. Ik hoorde laatst een marketeer zeggen: “Ik zit zo lekker dicht bij het vuur.” Wat een prachtige analogie. En zeg nou zelf, dat is toch een prima plek om te vertoeven, bij het haardvuur?

Ook voor mediabureaus is dit het mooiste moment. Ook wij zitten dichter bij het vuur, vlak naast de marketeer. Schouder aan schouder voeren we stevige discussies over hoe we het vuur verder kunnen aanwakkeren, halen we samen hout en genieten we samen van de warmte. Hands-on groeit het vuur. Samen testen, leren, meespelen en meedoen. Zorgen dat het vuurtje ook bij anderen aangewakkerd wordt.

Schouder aan schouder voeren we stevige discussies

Is dit niet ook het mooiste moment tot nu toe voor algoritmes? We laten de repetitieve taken - de dingen die we zelf stom vinden om te doen - over aan computers, die sneller verbanden leggen dan wij ooit kunnen. Alle slimme toepassingen zorgen ervoor dat ik nu zonder moeite met twee klikken weet hoe goed het toetje van het geboekte restaurant eigenlijk is en via een virtuele assistent kan ik midden in de nacht horen hoe laat ik morgen moet boarden voor mijn vlucht naar Londen. Bovendien weet het algoritme feilloos wanneer een jonge vader een banner geserveerd moet krijgen. We weten ook dat de algoritmes pas echt goed werken én zinvol zijn als de juiste mensen aan de knoppen zitten.

Dit is ook het mooiste moment voor een nieuwe mix van bloedgroepen. Data-wizards werken samen met creatieven, over meerdere continenten, om nieuwe kansen te creëren in media. Een onderwerp als diversiteit hoor je vaak als tegengeluid, als het misgaat. Ik ben juist trots op hoe vaak dat goed gaat en wat het oplevert. Alle windstreken, alle gedachtegoeden. Dat maakt het werk beter; meer perspectieven geven meer ruimte voor een beter geformuleerde waarheid. 

Als we heel eerlijk zijn, hebben we niks te zeiken

Tot slot is dit ook het mooiste moment voor privacy. Nee, we zijn nog niet verstoken van nep-nieuws, weten nog niet precies waar onze data zich bevinden en wie daarover waakt. Het goede nieuws is dat er langzaam schot in de zaak komt: de nieuwe GDPR-wetgeving is niet alleen maar ingewikkeld, het is ook een voorbeeld van een manier waarop er meer grip komt. Stapje voor stapje komen we dichter bij de wereld die we allemaal willen en waar we het beste van de (technologische) vernieuwing overhouden.

De openhaard brandt. Er is absoluut werk aan de winkel om het vuur nog hoger op te stoken, maar, als we heel eerlijk zijn, hebben we niks te zeiken.

En wie dat wel doet, doet niet meer mee.

---

Léonie Koning is CEO van Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

 

Deze column verscheen eerder in DeMedia100 Magazine.

www.demedia100.nl

 

 
DeMedia100 wordt gesponsord door:

 
 




Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie