Commissariaat voor de Media wil dat RTL-zenders Nederlands worden
10-11-2021 11:29:00 | Door: David de Jong | hits: 10648 | Tags:

Het Commissariaat voor de Media wil dat RTL Nederland voor haar televisiezenders Nederlandse uitzendlicenties aanvraagt en zich aan de Nederlandse wet- en regelgeving houdt. Dit blijkt uit de Mediamonitor 2021. Thans beoordeelt de mededingsautoriteit ACM de overname van Talpa Network door RTL Group die Talpa Network zal onderbrengen bij RTL Nederland. Sinds de oprichting van het toenmalige RTL Véronique in 1989 (sinds 1990 RTL4) gebruikt het bedrijf Luxemburgse uitzendlicenties. Talpa Network gebruikt wel Nederlandse uitzendlicenties.

RTL Group heeft eerder gesteld dat de televisiezenders in Nederland na de overname het hoofdmerk RTL zullen blijven gebruiken en dat de uitzendlicenties van de zenders Luxemburgs blijven. Ook Videoland, RTLXL en RTL.nl gebruiken Luxemburgse licenties. De kans is groot dat de uitzendlicenties van de overgenomen zenders en content door RTL Nederland naar Luxemburg zullen worden overgeheveld. Hierdoor blijven deze activiteiten buiten het Nederlands mediatoezicht waarbij het Luxemburgs toezicht van toezichthouder ALIA veel lichter is dan in Nederland en bepaalde regels niet gelden. Het Commissariaat voor de Media stelt daarbij dat er in Luxemburg geen uitwerking bestaat of strengere regels dat de Europese richtlijn. Voor een gelijk speelveld is het volgens de Nederlandse toezichthouder wenselijk dat RTL Nederland zich houdt aan de in Nederland afgesproken spelregels. Met louter een Luxemburgse uitzendlicentie zijn redactiestatuten, aansluiting bij classificatie-organisatie NICAM en meer op de markt van invloed zijnde zaken, niet meer verplicht. ACM zou een dergelijke voorwaarde kunnen opnemen in de overnamevoorwaarden.

Transparantie gewenst

Verder stelt het Commissariaat voor de Media dat er (verplichte) transparantie moet komen over eigendomsverhoudingen en centrale financiële kengetallen. Volgens de toezichthouder was dat de afgelopen jaren niet het geval en hoort dat bij een gelijk speelveld. In de Mediamonitor hekelt de toezichthouder dat Talpa Network dat niet doet, maar wel wenselijk is terwijl andere bedrijven dat wel doen. Daarnaast is het wenselijk dat een eerlijk speelveld komt tussen Nederlandse mediabedrijven en Big Tech bedrijven die aan weinig regels hoeven te voldoen. Mediabedrijven vragen daarbij om de ontwikkeling van een gezamenlijke digitale infrastructuur en de inzet van kunstmatige intelligentie. De Mediamonitor geeft aan dat te ondersteunen.

Alleen NOS in Top 12 Nederlandse nieuwsmerken

Het Commissariaat voor de Media merkt op dat van de 12 nieuwsmerken alleen de NOS in Nederlandse handen is, Als de NPO met de overname van Talpa Network door RTL Group alleen nog daarmee te maken heeft als het gaat om een speler op de markt van radio, televisie en video, kan dat samen met de digitale transitie negatieve gevolgen hebben voor de slagkracht van de publieke omroep in het medialandschap. Het is - zo wordt in de Mediamonitor gesteld - dan van belang om een toekomstbestendig opgestelde, onafhankelijk en voldoende gefinancierde publieke omroep te hebben met bijbehorend onafhankelijk en pluriform nieuwsaanbod.

De overname van Talpa Network door RTL Group noemt het Commissariaat voor de Media een logische stap, maar noemt wel het risico van verschraling, het benadeeld worden van samenwerkingsverbanden en kleinere spelers alsmede contentproducenten en adverteerders.

Zie ook: Mediamonitor 2021: Kantelpunt in digitalisering mediagebruik en mediaconcentratie.

De volledige Media Monitor 2021 is hier te vinden.

www.cvdm.nl
www.alia.lu
www.talpanetwork.com
www.rtlgroup.com
www.rtlnederland.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie