DDA luidt noodklok over uitwerking van de NOW-regeling
02-04-2020 16:05:00 | Door: David de Jong | hits: 6811 | Tags:

Dutch Digital Agencies (DDA), de branchevereniging van digitale bureaus in Nederland, is teleurgesteld over de uitwerking van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Volgens DDA is de regeling funest voor veel bureaus.

De regeling is vanuit de Nederlandse regering bedoeld om ondernemers te helpen ter bestrijding van economische problemen tijdens de economische crisis als gevolg van de coronacrisis. Volgens DDA zijn snelgroeiende bedrijven per definitie met de regeling minder geholpen.

Ivo Roefs, voorzitter Dutch Digital Agencies: "Los van start-ups en scale-ups, moeten we andere branches zeker ook niet vergeten. Onze leden bestaan uit snelgroeiende organisaties en worden ook niet geholpen met deze regeling, De pijn zit hem in de wijze waarop de 20 procent omzetdaling berekend wordt. Helaas heeft de overheid ervoor gekozen deze omzetdaling alleen te relateren aan het gemiddelde over 2019. Dit heeft flinke gevolgen voor groeiende bedrijven."

Volgens DDA betekent dit dat in veel gevallen geen steun gevraagd kan worden of dat de steun onvoldoende is als bij een groeibedrijf ineens de omzet van maand-op-maand is weggevallen.

Annemieke Deering, directeur DDA: "In een branche met veel groeiende bedrijven is dit funest. Wij roepen de overheid dan ook op om snel met aanvullende maatregelen te komen waar snelgroeiende bedrijven baat bij hebben. Het zou zonde zijn als snelgroeiende bedrijven de dupe worden van deze regeling. We doen dan ook een beroep op het gezond verstand van de verantwoordelijke ministeries om nadrukkelijk oog te hebben voor de belangen van de Nederlandse groeiondernemers. Dit is ook in het belang van de Nederlandse economie."

Binnen haar leden zijn er veel snelgroeiende bedrijven die met flinke omzetverliezen te maken krijgen door de stilvallende economie. Deze moderne motoren van de economie krijgen nu de grootste klappen door het uitblijven van steun.

Een oplossing zou kunnen zijn dat er een accountantsverklaring kan worden afgegeven om een eventuele stevige omzetgroei in 2019 aan te tonen, welke kan leiden tot een ander normaal omzet niveau. Er kan dan vergeleken worden met de daadwerkelijk omzet van de onderneming voordat de coronacrisis startte.

www.dutchdigitalagencies.com

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie