DDB & Tribal Amsterdam maken campagne voor KLM
06-11-2018 10:07:00 | Door: Max Vlugt | hits: 2193 | Tags:

Uit onderzoek is gebleken dat 46 procent van Duitsland niet weet dat KLM een airline is. Om mensen duidelijk te maken wat KLM is, heeft de luchtvaartmaatschappij in samenwerking met DDB & Tribal Amsterdam een campagne gelanceerd: We are an Airline. Voor een paar dagen veranderde KLM in wat mensen dachten dat het was: een bank, een restaurant en een radiozender.

Gemiddeld wist slechts 54 procent van de respondenten in het onderzoek, dat in augustus 2018 werd uitgevoerd, dat KLM een luchtvaartmaatschappij is. Onder deelnemers jonger dan 30 jaar was het percentage zelfs maar 37 procent. De laagste gemiddelde bekendheid met het merk werd gemeten in Saarland. Respondenten die niet wisten dat KLM een luchtvaartmaatschappij was, dachten dat het een bank, een radiozender of een restaurant was.

Het restaurant had een luchtvaartthema en serveerde gratis de maaltijden die KLM aan boord aanbiedt. De geldautomaat gaf geen bankbiljetten uit, maar verraste mensen met een gratis vliegticket, en liet alle voordelen zien van vliegen met KLM. De radiozender had een KLM-band die speciaal gemaakte KLM-songs speelde, en de voordelen van KLM waren luchtig verpakt in nieuwsitems, commercials en een quiz.

Esther te Pas, Managing Director van DDB & Tribal Amsterdam: "Met onze campagne voor KLM Duitsland hebben we een insight omgedraaid. We hebben een bewustmakingscampagne gemaakt door gebruik te maken van wat Duitsland denkt dat KLM nou eigenlijk is. Dit is niet de eerste non-traditionele campagne die we voor KLM hebben gemaakt. In voorgaande jaren hebben we KLM-passagiers een intelligent bagagelabel aangeboden met locatiegebonden tips die hen door Amsterdam leidden, en een ander initiatief hebben we mensen op de luchthaven aangemoedigd aan om een ​​kerstdiner te delen met willekeurige vreemden, om te onderstrepen dat KLM oprecht om mensen geeft."

De campagnesong We are an Airline van The Flying Dutchmen, gemaakt door DDB samen met MassiveMusic, verschijnt deze week op Spotify.

Credits:
Klant: KLM Royal Dutch airline | Product: KLM Deutschland | Klantverantwoordelijke: Natascha van Roode, Armelle de Cordoue, Nadja Daller Sturm | Agency: DDB & Tribal Amsterdam | Managing director: Esther te Pas | Concept: Ed van Bennekom & Jasper Diks | Creative Director Art: Ed van Bennekom | Creative Director Copy: Jasper Diks | Creative directie: Ed van Bennekom & Jasper Diks | Producer: Jesse Houweling | Produktiemaatschappij: Who’s McQueen | Regisseur: Jonty Toosey | Producer: Rainer Spix, Chirus Guder, Bian Tabar, Robert Leisewitz | Lighting Cam. Man/D.O.P.: Bruce Jackson | Scanning: Lisette van der Lee | Off-line edit: DDB & Tribal Amsterdam | Editor off-line: Lisette van der Lee | On-line edit: Compound | Editor on-line: Compound | Geluidsstudio: Massive Music | Muziek: Massive Music

www.klm.com
www.ddbgroup.nl
www.massivemusic.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie