DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over
10-12-2019 08:21:00 | Door: David de Jong | hits: 6086 | Tags:

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over. Daarmee wordt DPG Media eigenaar van titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met gezamenlijk meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Het in Finland gevestigde Sanoma is sinds 2001 eigenaar van wat toen de tijdschriftendivisie was van het toenmalige VNU. Terwijl DPG Media haar activiteiten als uitgever zal zien vergroten, zal Sanoma doorgaan als Europese uitgever in de educatieve sector en actief blijven in de mediasector van Finland. Sanoma stelt dat het lastig is om als stand-alone bedrijf de printactiviteiten te transformeren naar een digitale omgeving. Sanoma Media Netherlands telt 977 medewerkers (894 FTE's). De overname wordt volgens Sanoma op zijn vroegst in het derde kwartaal van 2020 geëffectueerd.

Voor de overname is Sanoma Media Netherlands gewaardeerd op 460 miljoen euro, oftewel 6,5 keer de EBITDA-winst. Sanoma Media Netherlands boekte in 2018 een jaaromzet van 424 miljoen euro. De overname is afhankelijk van toestemming van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Sanoma heeft de afgelopen periodes te maken met teruglopende omzetten en resultaten en een schuldenlast van 797 miljoen euro. Daarbij vielen teleurstellende resultaten voor het Nederlandse media-onderdeel het meeste op. De educatieve tak van Sanoma groeit daarentegen wel; de Finse media-onderdelen halen stabiele, licht dalende resultaten.

Erik Roddenhof, CEO DPG Media: “Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren. Vertrouwde, sterke en geliefde merken, geworteld in Nederland, dat is wat Sanoma Media Netherlands met DPG Media verbindt. Onze media komen al decennia dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse gezinnen. Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als magazine, maar hebben ook toekomst in het digitale tijdperk. Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia. We hopen dat dit, samen met de expertise van de bladenmakers, tot mooie nieuwe digitale producten gaat leiden. Vanzelfsprekend zetten we het succes van de gedrukte magazines voort."

Erik Roddenhof: "Digitaal platform NU.nl is een verrijking van ons aanbod in nieuwsmedia. De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platforms in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid." 

Susan Duinhoven, president en CEO van Sanoma Corporation: “Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.”

www.dpgmediagroep.com
www.dpgmedia.nl
www.sanoma.com
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie