De 15 grootste mediatransfers van het jaar 2016
22-12-2016 19:07:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 11227 | Tags:

Ook in 2016 transfereerden wij ons weer suf in de mediawereld. Goed, even hoe we het doen. Een mediatransfer is iemand op een zekere positie die van het ene bedrijf in media - of marketingcommunicatie - naar het andere gaat. Liefst direct maar we vinden het ook best als daar een beetje gerommel tussen zit - een wel erg lange vakantie, een paar mislukte startups starten, eigenlijk best wel lang doelloos in de kroeg hangen. En bij uitzondering nemen we ook transfers mee binnen het eigen bedrijf. Dan moeten die natuurlijk wel een beetje spraakmakend zijn. Goed, gaan we.

We beginnen met op plek 15 één van de twee mannen die het voor elkaar hebben  gekregen om twee keer in de lijst te staan. Eric-Jan Vis ging mee met nummer 12 Peter Paul Blommers naar een nieuw avontuur in Haarlem dat luisterde naar de naam NPB Media. Na precies een half jaar keert de man die door velen wordt gezien als de belichaming van de vaderlandse marketingcommunicatievakmedia terug naar moederschoot MarketingTribune. Hoera!

15. Eric-Jan Vis

29 juli 2016 | Eric-Jan Vis  wordt Commercieel Directeur bij NPB Media | Komt van MarketingTribune/BBP Media


15A. Eric-Jan Vis

22 december | Eric-Jan Vis wordt Commercieel Manager bij MarketingTribune/BBP Media | Komt van NPB Media

 

Op plaats 14 Ruud de Wild. Op 1 juli wordt bekend dat Ruud de Wild naar BNR gaat om het nieuwe programma Ask Me Anything te presenteren. Het is dan al een ruim een jaar na het moment dat zijn contract bij Radio 538 niet wordt verlengd. BNR is goed trots op de komst van Ruud de Wild. Uiteindelijk zou de periode waarin de komst van De Wild veelvuldig wordt aangekondigd veel langer duren dan de periode van zijn - toegegeven; dramatisch slechte - uitzendingen. Ruud weet niet hoe snel hij weg moet komen en landt bij KRO-NCRV op Radio 2. Jörgen Raymann volgt hem op - ook helmeltergend slecht maar dat terzijde.

14. Ruud de Wild

1 juli | Ruud de Wild naar BNR Nieuwsradio | Komt van Radio 538

 

14A. Ruud de Wild

26 september | Ruud de Wild naar Radio2 KRO-NCRV | Komt van BNR Nieuwsradio

 

Een meer dan opmerkelijke transfer is die van Sanne Groot Koerkamp. Zij gooit als hoofdredacteur van Glamour hoge ogen. Zo wordt zij in 2015 Hoofdredacteur van het Jaar en wint ze met Glamour in 2016 de award Zilveren Cross Media Case van het Jaar. Toch stapt ze in november over naar Mood for Magazines - Sanoma | SBS - om daar adjunct-hoofdredacteur te worden van LINDA. en hoofdredacteur van LINDA.meiden. Dat zegt natuurlijk iets over de kracht en aantrekkingskracht van LINDA.. Deze titel won in 2016 awards voor Cross Media Merk van het Jaar en Cross Media Innovatie van het Jaar en twee Mercurs. LINDA. hoofdredacteur Jildou van der Bijl steeg dit jaar naar nummer 17 in DeMedia100 en is daarmee de hoogst genoteerde hoofdredacteur. Sanne wordt als hoofdredacteur van Glamour opgevolgd door Anke de Jong.

13. Sanne Groot Koerkamp

2 november | Sanne Groot Koerkamp adjunct-hoofdredacteur LINDA. - Mood for Magazines | Komt van Glamour - G+J Media

 

 

12. Peter Paul Blommers

28 juli | Peter-Paul Blommers CEO NPB Media | Komt van Cheel Benelux

 

Al jaren lang gonst het van de geruchten dat gouden De Wereld Draait Door-koppel Matthijs van Nieuwkerk en Dieuwke Wynia bij de VARA vertrekken. Matthijs zegt bij herhaling: als Dieuwke gaat, dan ga ik ook. In september gaat Dieuwke dan ook echt, Matthijs blijft. Dieuwke wordt opgevolgd door Marco Versluis. Dieuwke gaat niet alleen, productieleider van DWDD Boudewijn Vos gaat ook en al meteen is duidelijk dat ze een eigen productiehuis willen beginnen. In december komt de aankondiging: Dieuwke Wynia en Boudewijn Vos beginnen productiehuis Mr. & Mrs. Lane.

11. Dieuwke Wynia

19 december | Dieuwke Wynia begint productiehuis Mr. & Mrs. Lane | Komt van De Wereld Draait Door - VARA - NPO

 

In september 2015 verlaat Jeroen Verkroost De Persgroep, waar hij Chief Digital Offcier is. In februari wordt hij directeur van het IAB. Tijdens het DeMedia100 Diner in december wordt bekendgemaakt dat Jeroen juryvoorzitter wordt van de Cross Media Awards 2017.

10. Jeroen Verkroost

18 februari | Jeroen Verkroost nieuwe directeur IAB Nederland | Komt van De Persgroep

 

In augustus 2015 wordt bekend dat Franska Stuy na 17 jaar hoofdredacteurschap van het grootste vrouwenblad van Nederland Libelle en daarmee Sanoma | SBS gaat verlaten. Een klein jaar later - juni 2016 - wordt bekend dat ze een eigen online magazine begint - Franska.nl - bij uitgever Pilot Studio.

9. Franska Stuy

27 juni | Franska Stuy begint Franska.nl bij Pilot Studio | Komt van Libelle/Sanoma | SBS

 

In augustus wordt bekend dat Karin de Groot stopt als CEO van IDTV. Ze zegt toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Twee maanden later wordt duidelijk wat die nieuwe uitdaging is, ze wordt zendermanager van SBS6. Ze is goed bekend met SBS want IDTV maakt onder meer SBS6-programma vtwonen. Eerder was ze al netmanager van Net5. Bij IDTV wordt Karin de Groot opgevolgd door Taco Rijssemus, die overkomt van KRO NCRV waar hij de afgelopen 8 jaar directeur media was. Daarvoor was hij managing director van SBS Productions.

8. Karin de Groot

25 oktober | Karin de Groot zendermanager SBS6 | Komt van IDTV

 

7. Taco Rijssemus

1 december | Taco Rijssemus CEO IDTV | Komt van KRO-NCRV

 

Remco van Leen gaat als Directeur Content aan de slag bij SBS Broadcasting. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 en daarmee dus de baas van onder meer nummer 8 Karin de Groot. Van Leen vervulde de afgelopen jaren de functie van mediadirecteur bij AVROTROS. Hij volgt Peter Lubbers op, die vertrekt bij SBS.

6. Remco van Leen

1 augustus | Remco van Leen Directeur Content SBS Broadcasting | Komt van AVROTROS - NPO

 

 

2016 is een mooi jaar voor Antoinette Hoes. Het jaar is nog geen week oud als ze haar positie van Head of Strategy DDB and Tribal Worldwide, Amsterdam verruilt voor die van CEO van Blast Radius/Wunderman. In december slaat Antoinette een grote slag want Wunderman Amsterdam wordt global digital agency voor Grolsch. En als klap op de vuurpijl komt Antoinette ook nog eens vanuit het niets binnen op nummer 72 in DeMedia100.

5. Antoinette Hoes

6 januari | Antoinette Hoes nieuwe CEO Blast Radius/ Wunderman | Komt van DDB and Tribal

 

Frank Volmer werkt zeer lang voor TMG. Vanaf 1999 was hij directeur van Sp!ts, vanaf 2002 commercieel directeur van De Telegraaf, vanaf 2006 algemeen directeur van De Telegraaf. Sinds januari 2013 is hij directeur uitgever van TMG. De in juni 2014 aangetreden CEO Geert-Jan van der Snoek vliegt er hard in. Tal van mensen moeten TMG verlaten. In oktober wordt bekend dat Frank Volmer weggaat bij TMG. Frank is een tijd lang van de radar. Twee jaar later is ie er weer op, en hoe; Frank Volmer wordt directeur van de STER.

4. Frank Volmer

21 juni | Frank Volmer wordt directeur van de STER | Komt vanTMG

Erik Roddenhof zou zonder enige twijfel de mediatransfer van het jaar zijn - hij gaat per 1 januari het grootste mediabedrijf van Nederland leiden - zij het niet dat het niet om een echte transfer gaat maar om een promotie. Erik Roddenhof was namelijk al Chief Commercial Officer bij De Persgroep. We hebben het over Persgroep Nederland wel te verstaan. De CEO en eigenaar van De Persgroep Groep is Christian van Thillo. Van Thillo staat op plaats 7 in DeMedia100, Roddenhof heeft (nog) geen positie. Wel een interessant semantisch dingetje hier. Erik Roddenhof volgt de bewust onzichtbare Frits Campagne op. Die verlaat opmerkelijk genoeg de Raad van Bestuur niet. Sterker nog: hij blijft actief als Voorzitter van de Raad van Bestuur. Voor deze functie bestaat ook een Engelstalige term: CEO. Ergo: het is de redactie van het Nederlands MediaNetwerk niet duidelijk wie er de baas is bij De Persgroep Nederland.

3. Erik Roddenhof

29 september | Erik Roddenhof nieuwe CEO de Persgroep Nederland | Komt van Persgroep

 

Ook Eric Kramer zou ongetwijfeld de mediatransfer van het jaar zijn - hij leidt immers GroupM, de grootste mediabureaugroep van Nederland - maar dit was toch ook niet een loepzuivere mediatransfer, hij kwam immers van mediabureau MEC, dat onderdeel uitmaakt van GroupM. Bij MEC is Eric opgevolgd door Isabelle Dacz. Dat is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Isabelle Dacz steeg dit jaar in DeMedia100 van plaats 90 naar plaats 74. Eric Kramer steeg ook in DeMedia100, van plaats 43 naar plaats 37.

2. Eric Kramer

10 mei | Eric Kramer CEO GroupM Nederland | Komt van MEC

 

Op 1 mei vond de grootste mediatransfer van het jaar plaats. Op die dag ruilde Hans Nijenhuis NRC Media in voor directe concurrent de Persgroep waar hij hoofdredacteur werd van ADR Nieuwsmedia, daarmee is hij verantwoordelijk voor 900 journalisten die het Algemeen Dagblad en de regionale dagbladen maken van de Persgroep - de grootste nieuwsorganisatie van Nederland.

Zoals dat niet misstaat bij de grootste mediatransfer van het jaar lag een conflict mede ten grondslag aan de overstap. Over dat conflict zegt hij in een interview met HP/De Tijd dit: "Ik ben vorig jaar mei uit de NRC-hoofdredactie gestapt omdat we een meningsverschil hadden over nrc.next. De vraag was of we met papier of online verder moesten. Als je aan mensen van 24 jaar vraagt wat ze belangrijk vinden zeggen ze: dat vind ik wel in mijn timeline. [...] Wie zorgt er dan voor de generatie van mijn dochter? Die wil ik niet overlaten aan de fucking Correspondent of VICE! De Correspondent en VICE zijn geweldige extra’s, maar je kunt er niet op leven. Wie vertelt de Nederlander wat er in de achterkamertjes gebeurt? Of in de catacomben? Wie controleert de macht?”

Natuurlijk deed het Nederlands MediaNetwerk ook een interview met Hans. Gevraagd naar de journalistieke verschillen tussen NRC Media en de Persgroep zegt hij dit: "Journalisten zijn journalisten: gek van hun vak en met een drive om hun publiek zo goed mogelijk informeren. Verschil is dat we binnen de Persgroep veel verschillende kranten hebben en dat er ook echt uitwisseling van ideeën is. Je kunt een collega-hoofdredacteur vragen hoe zij het allemaal doen. En er is schaalvoordeel: de campus verzorgt cursussen voor álle journalisten van de Persgroep en kan daardoor echt goede trainers aantrekken. Het medialab helpt adverteerders van álle titels en kan daardoor de beste creatieven trekken."
In DeMedia100 komt Hans nieuw binnen op nummer 95.

1. Hans Nijenhuis

1 mei | Hans Nijenhuis hoofdredacteur ADR Nieuwsmedia - de Persgroep | Komt van NRC Media

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie