De Persgroep lanceert Topics: Spotify voor journalistiek
20-07-2016 10:42:00 | Door: Marianna Beets | hits: 4209 | Tags:

De Persgroep lanceert Topics, een dienst waarbij abonnees toegang krijgen tot alle stukken uit de kranten van de uitgever. Onderwerpen staan centraal, niet de afzender van de artikelen.

Voor muziek werkt het. Voor films en tv-series werkt het. Dus waarom zou het niet voor journalistiek kunnen werken om gebruikers voor een vast bedrag toegang te geven tot een grote hoeveelheid artikelen waarin ze zelf kunnen grasduinen. De Persgroep, uitgever van onder meer Trouw, de Volkskrant, en het AD, doet een poging daartoe met de lancering van Topics.

Iedere abonnee krijgt via die nieuwe dienst toegang tot alle artikelen uit de Persgroeptitels, die doorzoekbaar zijn op onderwerp. Het gebruik zelf is gratis, Topics wordt onderdeel van een abonnement op één van de kranten.

Erik Roddenhof, commercieel directeur bij De Persgroep: "Iemand die geïnteresseerd is in de Tour de France, kan zo alle artikelen lezen die erover verschijnen. Dat is ook het idee achter Topics. Het is niet bedoeld als dienst om het nieuws te volgen. Het verrijkt je abonnement op de specifieke onderwerpen die je interessant vindt."

Topics-gebruikers kunnen specifieke interesses, onderwerpen of enkele door een redactie samengestelde lijsten volgen. Daarna krijgen ze een overzicht van alle artikels over die onderwerpen uit de Vlaamse en Nederlandse kranten De Morgen, Het Laatste Nieuws, Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Een slim computeralgoritme beslist welke artikelen het meeste gewicht krijgen op het platform, dat eruitziet als een digitaal magazine waar je eindeloos door kunt scrollen.

www.persgroep.nl    
www.topics.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie