Voice-activated marketing dé trend voor 2018
14-12-2017 13:40:00 | Door: Katja Brokke | hits: 6925 | Tags:

Door alle ontwikkelingen op het gebied van communicatie, media-targetingtechnologieën en ROI measurement wordt 2018 weer een druk jaar voor marketeers. Dat blijkt uit de tiende jaarlijkse Media and Digital Predictions-studie van Kantar Millward Brown die marketeers voorziet van de nieuwste inzichten op het gebied van media en digital marketing.

Nieuwe communicatievormen

Merken omarmen storytelling, onderzoeken innovatieve manieren om hun doelgroep te entertainen, en gaan steeds vaker experimenteren met voice-activated marketing. Deze nieuwe communicatievormen brengen allemaal zo hun eigen uitdagingen op meetgebied met zich mee.

  • Adverteerders nemen het verhaal als uitgangspunt
    Marketeers zullen consumenten minder benaderen via reguliere advertentie- en reclamecampagnes. Ze gaan op zoek naar nieuwe en inspirerende manieren om via content hun merkverhaal te vertellen.

  • Branded entertainment krijgt steeds meer podium
    Steeds meer merken zullen film gebruiken om hun boodschap op een onderhoudende manier over het voetlicht te brengen.

  • Voice zal het gebruik van smart devices versnellen
    De verwachting is dat de introductie van voice control het gebruik van connected devices door de consument zal aanjagen en versnellen. Fabrikanten moeten dan wel eerst de scheidslijn tussen de devices zien te slechten.

Merken verdelen budget meer

Veel merken hebben het laatste jaar getwijfeld over investeren in digital advertising. In 2018 zien we juist een grotere focus op een geïntegreerde mediamix, waarin ook voor digital duidelijk een rol is weggelegd. Dit valt samen met een wat gematigder kijk op meten en optimaliseren. ROI wordt steeds meer gezien als een tool om bij te sturen en minder als doel op zich.

  • Crossmedia hét vraagstuk in digital advertising
    Afgelopen jaar begonnen adverteerders steeds meer vragen te stellen bij investeren in digital. Ze vroegen zich af wat de impact van digital advertising nou eigenlijk is. In 2018 gaat het nog een stap verder. Adverteerders zullen vragen gaan stellen bij de rol die digital speelt binnen het héle media-ecosysteem. Mediabureaus, uitgevers en onderzoekers moeten op die vragen een goed antwoord zien te formuleren.

  • In media ROI gaat het steeds meer om de reis
    In 2018 wordt real media ROI steeds meer een snelle en voortdurende reis, waarin creatie (alle content, niet alleen advertenties) en media (alle parterships, niet alleen inkoop) steeds meer samenwerken, met als gemeenschappelijk doel het voortdurend verbeteren van sales en brand uitingen.

Hugo Schurink, Director Strategic Client Growth bij Kantar Millward Brow: "De grootste uitdaging voor digital advertising is het bewijzen van de effectiviteit ervan. Marketeers willen precies weten wat hun investeringen in digital opbrengen. Niet zo vreemd, aangezien momenteel meer dan 30 procent van de global budgetten daaraan opgaan. Het is aan de media- en onderzoeksbranche om met een antwoord te komen. Over-the-top meten is waarschijnlijk de enige manier om te komen tot het ideale mediaonderzoek, waarin de perfecte informatie niet alleen over alle schermen en touchpoints wordt verzameld, maar ook nog eens real-time wordt gedeeld. Ofschoon dit nog toekomstmuziek is, zullen we in 2018 een grote stap voorwaarts zetten in het integreren van verschillende vormen van passieve OTT media en advertising data in de meetkaders van morgen."

Meer informatie over alle 8 trends in digital advertising voor 2018? Kijk op www.millwardbrown.com/DigitalPredictions/2018.

www.millwardbrown.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie