[DeMedia100 2018] John de Mol, Arjen Lubach en Eva Jinek meest invloedrijk in de Nederlandse media
08-12-2017 15:05:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 23474 | Tags:

Op 6 december 2017 is tijdens het DeMedia100 Diner in Olofs in Amsterdam de zevende editie van DeMedia100 bekend gemaakt; de jaarlijkse lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.

De presentatie was in handen van Henkjan Smits.

Het was een bijzonder diner, waaraan ruim 200 genomineerden en genodigden deelnamen. Ruud de Langen, CEO van Mindshare, gaf een presentatie.

De dynamiek in DeMedia100-2018 is enorm. Er zijn 30 nieuwe namen in de lijst en eenzelfde aantal mensen heeft de lijst verlaten.

2017 was het jaar waarin er veel wisselingen waren op topposities bij leidende media-exploitanten en bureaus.


Nieuwkomers

Als CEO van RTL Nederland stond Bert Habets laren lang hoog in DeMedia100. Hij werd Co-CEO of RTL Group in Duitsland en verdween uit DeMedia100. Zijn opvolger is Sven Sauvé (33), hij is één van de hoogste scorende nieuwkomers in de lijst.

Janneke Niessen en Joelle Frijters verlieten Improve Digital en daarmee ook DeMedia100. Sebastiaan Moesman (88), de nieuwe ceo van Improve Digital is ook nieuw in de lijst.

Erik Roddenhof (26) is de nieuwe CEO van de Persgroep Nederland, hij is de hoogste nieuwkomer.

Nergens was in 2017 de dynamiek zo groot als bij TMG. De overnamestrijd tussen Talpa en Mediahuis werd gewonnen door Mediahuis. Daarmee verwierf Mediahuis ceo Gert Ysebaert (68) zich een belangrijke positie op de Nederlandse dagbladenmarkt en ook in DeMedia100.

Bij TMG waren tal van positiewisselingen. Onder meer CEO Geert Jan van der Snoek en Commercieel Directeur Jacqueline Smit gingen weg. Nieuwe CEO is Marc Vangeel (73).

Frank Volmer werd in zomer 2016 directeur van Ster en in 2017 de meest besproken man in de Nederlandse mediabureauwereld nadat Ster in september bekend maakte dat bureaucommissie en volume-korting wordt afgeschaft. Hij komt nieuw binnen op de lijst op plaats 44.

Presentator, blogger, journalist, dichter en columnist Tim Hofman komt DeMedia100 binnen op plaats 27.

Thijs Boon is oprichter en CEO van VICE Benelux. Hij werd uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar en komt DeMedia100 binnen op plaats 39.

Joost Istha (59) is oprichter van ZIGT, dat in 2017 werd uitgeroepen tot Cross Media Bureau van het Jaar.

Andere nieuwkomers zijn onder meer Kees Verbeek (51), CEO van Abovo Media, Cécile Narinx (56), hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, Jeroen de Bakker (65), Brand & Online Directeur bij Talpa Radio.


Hoogste nieuwkomers


26           Erik Roddenhof

27           Tim Hofman

33           Sven Sauvé

39           Thijs Boon

44           Frank Volmer

51           Kees Verbeek

56           Cécile Narinx

59           Joost Istha

65           Jeroen de Bakker

68           Gert Ysebaert 

De complete lijst van DeMedia100 staat hier


Top-10

Ook de top-10 werd flink door elkaar geschud maar in de afgelopen 7 jaar bleef er 1 man steeds op dezelfde plaats staan: nummer 1. John de Mol is voor het zevende jaar op rij het meest invloedrijk in de Nederlandse media.

Arjen Lubach was de sensatie van de 2017 editie van de lijst. Hij kwam toen vanuit het niets binnen op plaats 4 – een nog nooit eerder vertoonde entree. Dit jaar stijgt hij door naar plaats 2. Zijn programma Lubach op Zondag won in 2017 de Gouden Televizier-Ring. Tijdens het DeMedia100 Diner liet hij weten volgend jaar John de Mol als de nummer 1 te zullen onttronen.

De sensatie van dit jaar is Eva Jinek, zij stijgt van plaats 25 naar plaats 3. Ze beleefde in 2017 haar definitieve televisiedoorbraak en passeerde zowel Jeroen Pauw, Humberto Tan als Matthijs van Nieuwkerk op de lijst. Ze won de Zilveren Televizier-Ster.

Eva Jinek is de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media, een positie die in alle voorgaande edities van DeMedia100 werd ingenomen door Linda de Mol.

Matthijs van Nieuwkerk stijgt van plaats 6 naar 4. Christian van Thillo, CEO van de Persgroep stijgt naar plaats 5, Linda de Mol levert een plaats in en staat op 6.

Peter de Mönnink had ook een dynamisch jaar. Hij zal per 1 januari Sanoma verlaten. Hij wordt Chief Commerical Officer bij Talpa. Daarnaast blijft hij CEO van de televisiezenders van Talpa. Bij Sanoma wordt hij opgevolgd door Marc Duijndam. Peter de Mönnink stijgt van plaats 8 naar 7.

Mindshare CEO Ruud de Langen is nieuw in de top-10. Hij stijgt van 16 naar 8. Alexander Klöpping zakt van 2 naar 9. In 2017 kwam er wat zand in de raderen van Blendle; TMG stapte er deels uit en NRC helemaal.

De top 10 wordt gecomplementeerd door Chantal Janzen die een stormachtige opmars maakt. Twee jaar geleden nog op 29, vorig jaar op 15 en dit jaar op 10. In januari 2017 lanceerde ze haar eigen mediamerk &C met onder meer een glossy magazine en kreeg een personality show op RTL4.

 

 


Top-10

1 (1)      John de Mol

2 (4)      Arjen Lubach

3 (25)    Eva Jinek

4 (6)      Matthijs van Nieuwkerk

5 (7)      Christian van Thillo

6 (5)      Linda de Mol

7 (8)      Peter de Mönnink

8 (16)    Ruud de Langen

9 (2)      Alexander Klöpping

10 (15)   Chantal Janzen

De complete lijst van DeMedia100 staat hier

 

 

Stijgers

De grootste stijger in DeMedia100 2018 is Pim Schmitz. Talpa mocht dan naast TMG grijpen, het nam wel SBS Broadcasting over van Sanoma. Talpa heeft duidelijk ambities en dat zie je terug in de lijst. John de Mol kon niet hoger maar Pim Schmitz wel, hij stijgt van 90 naar 35.

Nog meer overduidelijke ambitie: MEC fuseerde in 2017 met Maxus+Helder tot Wavemaker. Isabelle Dacz is de ceo, zij stijgt van plaats 74 naar 37.

Barbara Barend is oprichter en eigenaar van Helden media en Helden magazine. Zij stijgt 33 plaatsen; van 99 naar 66.

 

 

 

 


Top stijgers


35 (90)  Pim Schmitz      

37 (74)  Isabelle Dacz

66 (99)  Barbara Barend

43 (73)  Cornelie Weller

67 (95)  Hans Nijenhuis

3 (25)    Eva Jinek

25 (44)  Victor Knaap

57 (76)  Patrick Molleman

63 (82)  René Zeedijk

41 (59)  Winston Gerschtanowitz

De complete lijst van DeMedia100 staat hier

 

Mediabureaus

Meest invloedrijke mediabureaudirecteur is ook dit jaar Ruud de Langen. De CEO van Mindshare stijgt van 16 naar 8.

Hij wordt gevolgd door Nathalie Peters (van 31 naar 18), Group Commercial Director Mediabrands, Managing Director Mediabrands Audience Platform MAP en voorzitter van IAB.

Léonie Koning (20) is CEO van Initiative. GroupM ceo Eric Kramer stijgt van 37 naar 22, IPG Mediabrands CEO Diederik Breijer gaat van 36 naar 28.

Wavemaker CEO Isabelle Dacz maakt een grote sprong van 74 naar 37. 

Nieuw in de bureaulijst zijn Kees Verbeek (51) CEO van Abovo Media; Joost Istha (59), oprichter van ZIGT, Marinus Zoutendijk (84), eigenaar en directeur van Abovo Media; Marc Verschoor (90), CEO van Zenith en Maiko Valentijn (93), CEO van MediaCom

 

2018 2017   Bureau Bureaugroep
         
8 16 Ruud de Langen Mindshare GroupM
18 31 Nathalie Peters   IPG Mediabrands
20 18 Léonie Koning Initiative IPG Mediabrands
22 37 Eric Kramer   GroupM
28 36 Diederik Breijer   IPG Mediabrands
37 74 Isabelle Dacz Wavemaker GroupM
42 46 Remon Buter   GroupM
43 73 Cornelie Weller   Publicis One
51 - Kees Verbeek  Abovo Media Dentsu Aegis
58 76 Patrick Molleman   Omnicom Media Group

 De complete lijst van DeMedia100 staat hier



Social influencers

Relatief nieuw is de komst van social influencers. Twee jaar geleden was Enzo Knol de eerste – hij kwam toen binnen op 14, vorig jaar was het Anna Nooshin die erbij kwam, zij kwam binnen op 26.

Enzo Knol zakte dit jaar van 12 naar 14, Anna Nooshing steeg van 26 naar 19. Monica Geuze komt binnen op 70.

Arjen Lubach (2) en Tim Hofman (27) kun je zeggen dat ze op zijn minst deeltijd influencer zijn. Maar goed; onze wereld is in toenemende mate crossmediaal, zo moeten we Anna Nooshin feitelijk ook omschrijven als een hybride mediamens.

 

 

 

Bedrijven

DeMedia100-2018 wordt voor de helft (51 posities) gevuld door 7 mediabedrijven. Dat betekent consolidatie; vorig jaar waren er nog 8 bedrijven nodig voor de helft (49) van de posities.

Hofleverancier is de NPO met 11 mensen in de lijst – 3 minder dan vorig jaar. RTL heeft 10 mensen in de lijst staan – 1 minder dan vorig jaar. Op 3 staat Talpa met 9 mensen in de lijst.

De andere 4 bedrijven zijn Persgroep (6), Sanoma (5), Mediahuis (5) en GroupM (5).


Vrouwen in media

In de DeMedia100-2014 stonden 15 vrouwen, de jaren erna respectievelijk 20, 24 en 22. In de editie van dit jaar staan 23 vrouwen en 77 mannen.

Het aantal vrouwen in de lijst is niet noemenswaardig gestegen maar wel hun gemiddelde posities. Vorig jaar stond er 1 vrouw in de top 10, dit jaar zijn dat er 3: Eva Jinek (3), Linda de Mol (6) en Chantal Janzen (10).

Eva Jinek (3), Nathalie Peters (18), Shula Rijxman (23), Isabelle Dacz (37), Dolly van den Akker (40), Cornelie Weller (43), Susan Duinhoven (53), Barbara Barend (66) en Marlene Wickel (71) stegen allen minimaal 10 plaatsen.

Zeven vrouwen zijn nieuw in de lijst, de hoogste nieuwkomer is Harper’s Bazaar hoofdredacteur Cécile Narinx (56), gevolgd door social influencer Monica Geuze (65) en Mandy van der Wal (80), Director OTT bij TMG.

 

Top10 Vrouwen


3 (25)    Eva Jinek

6 (50     Linda de Mol

10 (15)   Chantal Janzen

17 (17)   Jildou van der Bijl

18 (31)   Nathalie Peters

19 (26)   Anna Nooshin

20 (18)   Léonie Koning

23 (39)   Shula Rijxman

37 (74)   Isabelle Dacz

40 (50)  Dolly van den Akker

 De complete lijst van DeMedia100 staat hier


Hoe komt DeMedia100 tot stand?

Jaarlijks worden 300 mensen genomineerd voor DeMedia100. De 200 mensen met de hoogste scores van het jaar ervoor worden automatisch doorgenomineerd tenzij ze hun positie hebben verlaten. Er is plek voor maximaal 100 nieuwe genomineerden. Deze worden geselecteerd op basis van voordrachten. De voordrachten komen binnen via twee kanalen. Iedereen mag het hele jaar door mensen voordragen.

Daarnaast vragen wij ieder jaar aan de mensen die meedoen aan het onderzoek welke namen ze op de nominatielijst missen. De mensen die het meest worden voorgedragen en die de meest relevante motivaties krijgen, worden genomineerd.

Criteria zijn dat het moet gaan om mensen die het mediavak vooruit helpen, innovatie stimuleren, mensen die zichtbaar zijn, hun mening geven en bijdragen aan het debat over de ontwikkeling van media. De genomineerden hoeven niet Nederlands te zijn maar moeten zich wel in de Nederlandse media manifesteren.

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 40.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd. 1000 van hen hebben aan het onderzoek meegedaan. Zij hebben uit de lijst met 300 genomineerden 10 mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten.

De nummer 1 krijgt 10 punten, de nummer 2 krijgt 9 punten en zo verder. Iedere deelnemer aan het onderzoek geeft derhalve 55 punten. Dat maakt een totaal van 1000 x 55 = 55.000 punten. De nummer 1 John de Mol kreeg 2622 punten, de nummer 2 Arjen Lubach 2442 punten en nummer 3 Eva Jinek 1211 punten. Nummer 100 Hilmar Mulder kreeg 121 punten.

www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie