DeMedia100 2019: John de Mol, Arjen Lubach en Linda de Mol meest invloedrijk
07-12-2018 14:46:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4675 | Tags:

Op 6 december 2018 is tijdens het DeMedia100 Diner in de Olofskapel in Amsterdam de achtste editie van DeMedia100 bekendgemaakt; de jaarlijkse lijst van de honderd meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media, alsmede zes deellijsten waarvan DeInfluencer50 dit jaar voor het eerst.

Het was weer een bijzonder diner, waaraan ruim 200 genomineerden en genodigden deelnamen. Yara Michels, influencer en hoofdredacteur van LINDA.meiden, gaf een presentatie.

Ook werd de Media Belofte 2019 bekendgemaakt: NOS Stories redacteur Nisrine Sahla.



Nieuwkomers

DeMedia100 2019 heeft zeventien nieuwe namen. Hoogste binnenkomer op plaats 39 is Marion Koopman, sinds 2012 CEO van Greenhouse Group in Eindhoven, moederbedrijf van Blossom, Blue Mango Interactive, Pubnxt, LemonPI en Fresh Fruit Digital. In 2015 werd Greenhouse Group overgenomen door GroupM en behoort daarmee sindsdien tot de WPP-familie.

Radio-dj Gerard Ekdom springt DeMedia100 binnen op nummer veertig. Gerard Ekdom verruilde in 2015 na zeventien jaar 3FM voor Radio 2. In 2018 kwam hij naar de snel groeiende Talpa Radio-zender Radio10.

Janine Abbring komt de lijst binnen op positie 42. Zij was een van de Jakhalzen bij De Wereld Draait Door, deed mee met de editie van Wie is de Mol? die – eindelijk – de Gouden Televizierring zou winnen. Ze is sinds 2014 freelance eindredacteur van Lubach op Zondag, ook dat programma won de Gouden Televizierring. In 2017 en 2018 presenteerde Janine Abbring Zomergasten. Voor de editie met de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan won ze de Sonja Barend Award 2017.

Influencer Nienke Plas (52) gaat als een komeet. Ze startte in 2016 als vlogger en heeft inmiddels 332.000 volgers op Instagram, deed in 2018 mee met Expeditie Robinson en werd dat jaar ge- nomineerd voor Televizier Talent Award.

CEO van Candid Group Gérard Ghazarian komt binnen op plaats 64. Aan ambitie geen gebrek: “Over drie jaar zal Candid Group de grootste marcompartij in Nederland zijn.”

Kees Wilbrink staat op plaats 81. Hij maakte begin 2018 de overstap van BrandDeli naar Sanoma, waar hij commercieel directeur werd.

Pier Baarsma volgde in juli 2018 Dina Boonstra op als algemeen directeur van NDC mediagroep, hij komt DeMedia100 binnen op plaats 83.

Eugenie van Wiechen, algemeen directeur van de FD Mediagroep, werd in oktober uitgeroepen tot Topvrouw van 2018, ze staat op plaats 86.

Atva van Zanten (93) werkt sinds 2012 bij Mindshare, vanaf 2016 als Client Leadership Partner. In 2018 volgde ze de naar Talpa Network vertrokken Ruud de Langen op als Managing Director van Mindshare.

Andere nieuwkomers zijn Eric Smit (67), mede-oprichter, mede-eigenaar en hoofdredacteur van Follow The Money, hoofdredacteur van NU.nl Gert-Jaap Hoekman (87), influencer en hoofdredacteur van LINDA.meiden Yara Michels (88), mede-oprichter van PUBLICISM John Olivieira (89), serial entrepreneur en investeerder Michiel Mol (92), algemeen directeur NOS Gerard Timmer (96), Lieneke Van Den Heuvel (97), Head of Strategy, Marketing & Branded Partnerships bij TMG en nieuw op nummer honderd Pablo van den Berg, CEO van contentmarketing agency Yune.


Hoogste nieuwkomers

Marion Koopman

39

Gerard Ekdom

40

Janine Abbring

42

Nienke Plas

52

Gérard Ghazarian

64

Eric Smit

67

Kees Wilbrink

81

Pier Baarsma

83

Eugenie van Wiechen

86

Gert-Jaap Hoekman

87



Top tien

John de Mol, oprichter en eigenaar van Talpa Network staat voor het achtste jaar op plaats één. Vorig jaar werd hij bijna van zijn troon gestoten door een ontketende Arjen Lubach, maar dit jaar is het verschil in scores tussen de nummer één en twee aanzienlijk; bijna een factor twee. Wellicht geen verrassing gezien de voortvarendheid waarmee Talpa Network na de lancering in november 2017 opereert.

Linda de Mol maakt een flinke sprong in de top van DeMedia100 Zij klimt van plaats zes naar plaats drie. Ze is daarmee opnieuw de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media, een positie die ze vorig jaar moest afstaan aan Eva Jinek die mede naar aanleiding van het succes van haar talkshow Jinek toen steeg van plaats 25 naar plaats drie. Zij was daarmee de sensatie van DeMedia100 2018. Met het winnen van de Gouden Televizierring was het toch al haar jaar. Eva Jinek zakt in deze edite een plek terug; van drie naar vier.

Christian van Thillo (5), CEO van de Persgroep, is net als vorig jaar het meest invloedrijk in de Nederlandse dagbladenwereld, gegeven zijn nummer-één-notering in DeDagbladen50. Ook in DeMedia100 houdt hij zijn plaats vast.

Matthijs van Nieuwkerk staat al jaren in de top van DeMedia100, dit jaar zakt hij twee plekken naar plaats zes.

Peter de Mönnink heeft een interessant jaar achter de rug. Hij werd per 1 januari 2018 Chief Commercial Officer bij Talpa Network. Nog geen tien maanden later volgde hij Pim Schmitz op als CEO van Talpa Network. Peter de Mönnink handhaaft zich op plaats zeven. Pim Schmitz werd samen met John de Mol commissaris bij Talpa Network. In de vorige editie was Pim Schmitz nog de grootste stijger (van 90 jaar 35), dit jaar stijgt hij verder naar plaats 29.

Alexander Klöpping, oprichter en CEO van Blendle, verkeert al jaren in de hoogste regionen van DeMedia100: Hij stijgt van plaats negen naar plaats acht.

Jeroen Pauw (van 15 naar 9) en Edwin Evers (van 13 naar 10) zijn twee nieuwkomers in de top tien van DeMedia100.


Top-10

John  de Mol

1 (1)

Arjen  Lubach

2 (2)

Linda de Mol

3 (6)

Eva Jinek

4 (3)

Christian van Thillo

5 (5)

Matthijs  van Nieuwkerk

6 (4)

Peter  de Mönnink

7 (7)

Alexander Klöpping

8 (9)

Jeroen Pauw

9 (15)

Edwin Evers

10 (13)



Stijgers

Ieder jaar zijn er weer mensen in DeMedia100 die als een komeet omhoogschieten. Grootste stijger dit jaar is de vrouw die gezien haar nummer-honderd-positie van vorig jaar ook het meeste opwaarts potentieel had: Libelle- hoofdredacteur Hilmar Mulder stijgt 59 plekken naar plaats 41. In 2018 stonden Libelle en hoofdredacteur Hilmar Mulder veelvuldig in de spotlights. Libelle won de Mercur voor Magazinemerk van het Jaar, werd Cross Media Merk van het Jaar en Hilmar Mulder werd genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar.

Maiko Valentijn, CEO van MediaCom klimt van plaats 93 naar plaats 55. Zijn mediabureau won in 2018 tal van nieuwe accounts, waaronder Hilton, Mars, Shell, adidas, Sky en ABN Amro.

Ook Mandy van Der Wal, directeur Video bij TMG, weet haar weg naar boven te vinden. Vorig jaar kwam ze nieuw binnen op plaats tachtig, dit jaar stijgt ze door naar plaats 43.

TMG CEO Marc Vangeel kwam vorig DeMedia100 binnen op plaats 73; hij stijgt dit jaar door naar plaats 47.

Hetzelfde patroon bij RTL-CEO Sven Sauvé. Vorig jaar nieuw binnen op plaats 33, dit jaar heel hard doorgestegen naar plaats 11.

Ook Willem-Albert Bol, Creative Director bij de Persgroep, komt de top van DeMedia100 binnen; hij stijgt van plaats 34 naar 14.

Twan Huys verruilde NPO voor RTL en volgde Humberto Tan op als presentator van RTL Late Night. Hoewel kijkcijfers achterbleven, steeg Twan Huys van plaats 58 naar 36. Humberto daalt van twaalf naar 26 maar blijft Twan Huys ruimschoots voor.

Ster-directeur Frank Volmer was afgelopen jaar een van de meest besproken mensen in de media door ingrijpende aanpassingen in de tariefstructuur van Ster. Hij kwam afgelopen jaar nieuw binnen op plaats 44 en stijgt dit jaar door naar plaats dertig.



Top stijgers

Hilmar Mulder

41 (100)

Maiko Valentijn

55 (93)

Mandy van der Wal

43 (80)

Boris Veldhuijzen van Zanten

60 (86)

Marc Vangeel

47 (73)

Sven Sauvé

11 (33)

Twan Huys

36 (58)

Willem-Albert Bol

14 (34)

Lauren van der Heijden

57 (76)

Johan Derksen

44 (61)



Mediabureaus

Met de transfer van voormalig Managing Director van Mindshare Ruud de Langen naar Talpa Network, waar hij Chief Creative Officer werd, is er een nieuw iemand vanuit mediabureauzijde die meest invloedrijk is in de Nederlandse media: Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands en voorzitter van IAB. Zij houdt haar positie, plaats achttien, in DeMedia100 vast.

Nathalie Peters wordt gevolgd door GroupM-CEO Eric Kramer (19), Initiative-CEO Léonie Koning (25) en IPG Mediabrands-CEO Diederik Breijer (27).

2018

2017

 

Bureau

Bureaugroep

18

18

Nathalie Peters

IPG Mediabrands

IPG Mediabrands

19

22

Eric Kramer

GroupM

GroupM

25

20

Léonie Koning

Initiative

IPG Mediabrands

27

28

Diederik Breijer

IPG Mediabrands

IPG Mediabrands

31

37

Isabelle Dacz

Wavemaker

GroupM

45

42

Remon Buter

GroupM

GroupM

46

51

Kees Verbeek

Abovo Media

 

55

93

Maiko Valentijn

MediaCom

GroupM

61

57

Patrick Molleman

Omnicom MG

Omnicom MG

63

59

Joost Istha

ZIGT

 


Influencers

Influencers zijn nog steeds een relatief nieuw fenomeen in DeMedia100. In de 2016-editie was Enzo Knol de eerste, in 2017 volgde Anna Nooshin en in 2018 Monica Geuze.

Anna (20), Enzo (32) en Monica (76) staan ook in de 2019-editie. Influencers die nieuw binnenkomen zijn dit jaar Nienke Plas (52) en Yara Michels (88).


Bedrijven

DeMedia100 2019 wordt voor de helft (52 posities) gevuld door zes mediabedrijven. Dat betekent voorzetting van de trend van consolidatie. In de 2018-editie waren er zeven bedrijven nodig voor de helft (51 posities), het jaar daarvoor waren acht bedrijven nodig voor de helft (49 posities).

Doordat John de Mol het meerderheidsbelang van Sanoma in SBS overnam en samenvoegde met Talpa Radio en OMS en zo Talpa Network vormde, is de bedrijvenlijst ingrijpend veranderd.

In de edities van 2017 en 2018 van DeMedia100, was NPO met respectievelijk veertien en elf mensen steeds hofleverancier voor de lijst; in de 2019-editie is dit Talpa Network met twaalf namen. NPO komt op de tweede plaats (11 namen), gevolgd door Persgroep en Mediahuis (beide 8 namen), Sanoma (7 namen), RTL (6 namen), GroupM (5 namen) en IPG Mediabrands (4 namen).


Vrouwen in de media

In de DeMedia100 2014 stonden vijftien vrouwen, de jaren erna respectievelijk twintig, 24, 22 en 23. In de editie van 2019 staat een recordaantal van 26 vrouwen.

Nieuwe vrouwen in de lijst zijn Marion Koopman (39), Janine Abbring (42), Nienke Plas (52), Eugenie van Wiechen (86), Yara Michels (88), Atva van Zanten (93) en Lieneke van den Heuvel (97)

Meest invloedrijke vrouwen in de Nederlandse mediawereld zijn Linda de Mol (3), Eva Jinek (4) en Chantal Janzen (12).


Top10 vrouwen

Linda de Mol

3 (6)

Eva Jinek

4 (3)

Chantal Janzen

12 (10)

Jildou van der Bijl

15 (17)

Nathalie Peters

18 (18)

Anna Nooshin

20 (19)

Shula Rijxman

22 (23)

Léonie Koning

25 (20)

Isabelle Dacz

31 (37)

Susan Duinhoven

38 (53)

 


Hoe komt DeMedia100 tot stand?

Jaarlijks worden driehonderd mensen genomineerd voor DeMedia100. De tweehonderd mensen met de hoogste scores van het jaar ervoor worden automatisch doorgenomineerd, tenzij ze hun positie hebben verlaten. Er is plek voor maximaal honderd nieuwe genomineerden. Deze worden geselecteerd op basis van voordrachten. De voordrachten komen binnen via twee kanalen. Iedereen mag het hele jaar door mensen voordragen.

Daarnaast vragen wij ieder jaar aan de mensen die meedoen aan het onderzoek welke namen ze op de nominatielijst missen. De mensen die het meest worden voorgedragen en die de meest relevante motivaties krijgen, worden genomineerd.

Criteria zijn dat het moet gaan om mensen die het mediavak vooruit helpen, innovatie stimuleren, mensen die zichtbaar zijn, hun mening geven en bijdragen aan het debat over de ontwik- keling van media. De genomineerden hoeven niet Nederlands te zijn, maar moeten zich wel in de Nederlandse media manifesteren.

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar veertigduizend professionals uit media en marketing- communicatie uitgenodigd. Twaalf- honderd van hen hebben aan het onderzoek meegedaan. Zij hebben uit de lijst met driehonderd genomineerden tien mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten.

De nummer 1 krijgt tien punten, de nummer twee krijgt negen punten en zo verder. Iedere deelnemer aan het onderzoek geeft derhalve 55 punten. Dat maakt een totaal van 1200 x 55 = 55.000 punten. Nummer één John de Mol kreeg 3935 punten, nummer twee Arjen Lubach 2081 punten en nummer drie Linda de Mol 1431 punten. Nummer honderd Pablo van den Berg kreeg 127 punten.

www.demedia100.nl

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door