Eye tracking toont aan dat tv-reclame meer impact heeft dan online
25-04-2017 14:40:49 | Door: Katja Brokke | hits: 2287 | Tags:

Er wordt veel onderzoek uitgevoerd naar tv-reclame, maar zelden ligt de focus op de houding van de kijkers van deze reclame. Hangt de houding af van het apparaat waarmee ze de reclame bekijken en ergert de kijker zich ook aan reclame? Volgens eyetrackingonderzoek door Mind Insights in opdracht van RTL België heeft tv-reclame meer impact dan online videoreclame.

Eyetrackingtechnieken meten in realistische situatie

De centrale vraagstelling is: in welke mate beïnvloedt het platform waarop de reclame wordt bekeken de effectiviteit van deze reclame? Voor het onderzoek werden 84 personen tussen 20 en 60 jaar blootgesteld aan drie kijksituaties: tv, YouTube en de nieuws-site RTL info. De kijkers konden tussen verschillende blooperfilmpjes kiezen die waren geselecteerd vanwege hun grappige, maar neutrale karakter. Voorafgaand aan de filmpjes werd een videoreclame van 20 seconden vertoond. De reclames waren vooraf geselecteerd met als criterium dat de proefpersonen deze nog niet zouden kennen waardoor ze allemaal dezelfde emotionele adstock hebben.

Lees het volledige artikel en de onderzoeksuitslagen op de website van Screenforce.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie