Facebook en Google onder druk
26-03-2020 13:05:00 | Door: David de Jong | hits: 5723 | Tags:

Net als andere bedrijven staan ook Facebook en Google onder druk. Dit berichten Amerikaanse media op basis van (beurs)analyses. Alhoewel het gebruik van Google en Facebook drastisch toegenomen is, profiteren de bedrijven daar naar verwachting niet van. Variety schat in dat Facebook en Google gezamenlijk meer dan 44 miljard dollar aan reclamegelden ziet verdampen in 2020. Daarmee blijven beide partijen nog steeds forse winsten maken.

Voor Google zou de omzet 127,5 miljard dollar worden, ruim 28,5 miljard minder dan 2018. Facebook zou volgens projecties uitkomen op 67,8 miljard dollar, oftewel 15,7 miljard dollar minder dan 2019. In landen waar corona een belangrijke rol speelt, werden de diensten in februari 2020 al meer dan 50 procent meer gebruikt dan gebruikelijk. Facebook telt 8 miljoen actieve adverteerders. Het is voor adverteerders eenvoudig hun advertenties op Facebook terug te trekken.

Ook voor 2021 verwachten analisten niet de eerdere groeimodellen, maar een voorzichtigere groei met bijvoorbeeld 23 procent groei bij Facebook. Ook andere internationale onlinebedrijven die op reclame gebaseerd zijn, voelen de pijn. Twitter zou met 18 procent dalen, Snap zou 30 procent minder omzet draaien dan verwacht. Voor de gehele Verenigde Staten wordt een reclame-omzet van 212 miljard dollar verwacht, 11 procent minder dan 2019. Met name de reisindustrie, retail en automarkt hebben hun reclamebudgetten teruggebracht.

www.facebook.com
www.abc.xyz

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie