Festivalbezoek in de lift
12-07-2017 08:22:41 | Door: Arjen Westra | hits: 3118 | Tags:

Festivals zitten in de lift: In 2016 neemt het aantal festivals met bijna 100 toe tot in totaal 934 festivals, waaronder 26 nieuwe titels zoals LINDA.festival, Summerpark Festival en Airforce Festival.

Het aantal bezoeken is in 2016 toegenomen met 14,6 procent: in totaal worden er 26,7 miljoen bezoeken aan festivals afgelegd.  

Met de Festival Monitor volgt Respons, in samenwerking met brancheorganisaties VVEM en VNPF, de ontwikkelingen in het Nederlandse festivallandschap.

De groei zit vooral bij de festivals tot 30.000 bezoeken, grote festivals blijven redelijk stabiel.  

De grootste stijging zit in de categorieën kleine (tot 10.000 bezoeken) en middelgrote festivals (10.000 tot 30.000 bezoeken).

Kleine festivals nemen ten opzichte van 2015 toe met 13,7 procent. Nieuwe festivals die in 2016 voor het eerst zijn georganiseerd, zoals o.a. Stekker in het Park, Strange Sounds from Beyond en Rotterdam Xpanded, zitten voor een groot gedeelte in deze categorie.

Ruim 40 procent (400 festivals) van alle festivals in de Festival Monitor vallen in de categorie kleine festivals.
Met een stijging van 13,4 procent zet de groei van het aantal middelgrote festivals ook in 2016 weer door.

Ruim een derde (339) van alle festivals in de monitor, zijn middelgroot.

Zo’n 20 procent van alle festivals vallen in de categorie grote festivals, dat wil zeggen: meer dan 30.000 bezoeken.

Bijna 70 procent van alle kunst- en cultuurfestivals in de Festival Monitor zijn muziekfestivals.

ResponsFestivalMonitor2017

EDM en popfestivals zijn binnen de muziek de grootste genres. Het aantal muziekfestivals neemt in 2016 met bijna 12 procent toe ten opzichte van 2015. Met een groei van 16 procent groeit de categorie theater naar verhouding het hardst.

Theaterfestivals zien de publieke belangstelling met 3,3 procent stijgen naar 4,3 miljoen bezoeken.

Beeldende kunstfestivals laten in 2016 de grootste stijging zien in bezoekaantallen (+27,2 procent). In totaal geven de bezoekers van de 934 kunst- en cultuurfestivals 865,3 miljoen euro uit aan o.a. tickets, eten & drinken en producten/merchandising in 2016.

De hoogste bestedingen worden gerealiseerd bij muziekfestivals: 651,7 miljoen euro, dat is 75 procent van de totale bestedingen van festivalbezoekers.

www.vvem.nl
www.respons.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie