[Forum] Aldo Breed: De folder als toekomst proof medium
07-02-2019 17:31:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4961 | Tags:

Wat wil je als adverteerder nog meer? Miljoenen mensen lezen wekelijks met veel plezier de papieren folders en deze folders zorgen bewezen voor conversie tegen lage kosten. Aan de wekelijkse folders besteedt een consument zo'n 17 minuten. Daarnaast kan je als adverteerder in een folder veel informatie kwijt, claim je uiteraard volledig het medium en krijg je ook nog eens lang aandacht.

Waarom zijn adverteerders dan op zoek naar alternatieven?

De grootste groep folderlezers is blij met het systeem zoals het er nu is maar natuurlijk is er de bekende ergernis: Een flink percentage van de folderpakketten wordt ongelezen weggegooid. Ook zijn lang niet alle folders in een pakket voor de betreffende folderlezer interessant. Vanuit de folderbranche wordt een en ander gedaan om waste te voorkomen maar voor de milieubewuste adverteerders, consumenten en overheden is dit nu niet meer voldoende; met de ja-ja-sticker en halvering van de verspreiding als gevolg.

Een andere reden waarom adverteerders naar alternatieven op zoek zijn is dat zij steeds gerichter hun reclame euro willen inzetten en gerichter met hun klanten communiceren; data driven marketing en getarget communiceren. Dat zijn zij inmiddels gewend geraakt bij de inzet van online advertising bij Google, Facebook, interactieve TV, DM, push notificaties, email.  Met de inzet van de huis-aan-huis folder is dit maar beperkt mogelijk.

Een oplossing die aan beide bezwaren tegemoet komt is de introductie van het Deense foldermodel. Consumenten kiezen daar sinds enkele jaren  zelf welke papieren folders zij willen ontvangen en krijgen dit pakket wekelijks geadresseerd bezorgd. Inmiddels ontvangt 50 procent van de Denen een standaard huis-aan-huis pakket en 25 procent ontvangt het door hen zelf gekozen slimme folderpakket. In 2017 zijn we als Kiesjefolders hier in Nederland ook met het slimme folderpakket begonnen en hebben inmiddels 50.000 deelnemers. Omdat we bij inschrijving ook verder naar interesses vragen is gesegmenteerd communiceren voor iedere adverteerder mogelijk. Net zo als de online marketeer op Facebook en Google  gewend is. En omdat het voorblad met het adres wordt geprint is zelfs en 1-1 targetting tegen lage (gedeelde kosten) mogelijk. Kiesjefolders s dus een platform dat consumenten verbindt met hun favoriete retailers en daarnaast retailers een offline mediakanaal biedt en data levert van hun (potentiele) klanten om targetting on- en offline verder te ondersteunen. 

Dus door de inzet van de mix van het standaard huis-aan-huis pakket en het slimme zelfgekozen folderpakket kun je als veeleisende adverteerder juist met folders effectief en efficiënt een grote groep consumenten bereiken.   Dus door innovatie en verduurzaming is de folder en het folderpakket weer helemaal en actueel en toekomst proof medium geworden.

Aldo Breed is oprichter van Kiesjefolders.nl


Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de toekomst van folders.

Dat forum staat hier


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie