[Forum] Hoe ontwikkelt de lezers- en advertentiemarkt voor tijdschriften zich in 2020?
06-01-2020 13:49:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 7502 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk vraagt in de eerste weken van het nieuwe jaar een aantal bepalende spelers naar de ontwikkelingen op de tijdschriftenmarkt. Deze keer is de vraag:

Hoe ontwikkelt de lezers- en advertentiemarkt voor tijdschriften zich in 2020? 

Marscha Krouwel, Publishing Group Director Women Brands Hearst Magazines Netherlands: "Ik zie net als elke uitgever een lezersmarkt die de laatste tijd behoorlijk onder druk staat door veranderd consumentengedrag en mediaconsumptie. Daarom is het steeds belangrijker onze doelgroepen op een andere manier dan de reguliere weg met onze merken te bereiken. De advertentiemarkt voor print staat al langere tijd ook onder druk. De verkoop van reguliere advertentiepagina’s loopt weliswaar terug, maar gelukkig groeit de digitale omzet door programmatic advertising, branded content en video. Daarom is voor Hearst The Agency zo belangrijk, waarmee we naast de traditionele advertising ook Hearst Solutions in de vorm van onder meer agile publishing, branded content en video aanbieden aan onze klanten... lees verder

Mariëlle Arts, zakelijk directeur bij LINDA.: "Niet verrassend, maar ik verwacht dat oplages in het algemeen verder onder druk komen te staan. Dat heeft naast het grote aanbod aan tijdschriften, vooral te maken met concurrentie van andere (online) media. Onontkoombaar is dat er tijdschriften zullen sneuvelen, ik zie bladen waarvan de oplage zo klein is en het aantal (betaalde) advertenties zo beperkt dat je op een bierviltje kunt uitrekenen dat het niet meer uit kan... lees verder

Joyce Nieuwenhuijs, Director General Interest - Board member bij Sanoma Nederland: "Met betrekking tot de lezersmarkt; de consument staat meer dan ooit centraal, bij alles wat we doen. Als het over de lezersmarkt gaat, hebben we het allang niet meer over alleen tijdschriften, maar over sterke, crossmediale merken. En de consument wordt steeds kritischer, zeker in tijden waarin fake nieuws een gevestigd begrip is, en information overload aan de orde van de dag is. Tijd en vertrouwen is een schaars goed. Daarom is kwalitatieve, relevante en betrouwbare content voor merken key.... lees verder

Léon Bouwman, uitgever bij New Skool Media: "De meeste van onze titels zijn echte community-titels. Met een stevige, loyale abonnee-base. Dat is het voordeel van special interest-uitgever zijn. Onze lezersmarkten zijn ook in 2020 behoorlijk stabiel. Groei halen we vooral uit partnerships met branche-organisaties, grote adverteerders en andere partijen. Losse verkoop ontwikkelt zich grilliger, daar zitten we – met zeer deskundige mensen – bovenop, om snel en scherp te kunnen bijsturen waar nodig... lees verder

Tjangja Galdeij, adjunct-directeur en uitgever bij Senior Publications Nederland: "Wij denken dat het zwaarste weer is geweest en hebben ons gelukkig goed staande kunnen houden. Zowel op de lezers- als advertentiemarkt voorzien we stabilisatie en wellicht ook een kleine groei, en dat met name op vlak van digitale omzet.... lees verder

 

 

Lees ook:

[Forum] Wat zijn de gevolgen van de overname van Sanoma door DPG Media voor de advertentiemarkt?
[Forum] Wat betekent de komst van Disney+ voor het Nederlands medialandschap?
[Forum] Wat zijn de kansen voor het nieuwsmerk van Talpa Network?
[Forum] Wat is de toekomst van het mediumtype folder?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie