[Forum] Maira Evers & Kim Triesscheijn - The Gardeners: "Er moet meer integere content voor mooie merken worden gemaakt"
14-12-2015 22:24:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3109 | Tags:

Met enige regelmaat leggen wij in de rubriek Forum mensen die er in het vak toe doen een vraag voor.

Het Forum doen we deze keer naar aanleiding van een bericht van de VEA:

VEA roept alle bureaus en adverteerders op om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen Ad Blockers vanzelf overbodig worden.

Daarom stellen wij de vraag:

Moeten adverteerders en reclamebureaus leukere reclame gaan maken?

 

Maira Evers & Kim Triesscheijn The Gardeners: "Er moet geen leukere reclame gemaakt worden. Of niet zozeer en niet alleen. Er moet meer integere content voor mooie merken gemaakt worden, in slimme vormen, waarmee consumenten, nee, mensen, zich willen verbinden en die ze met liefde delen.

De laatste tijd wordt er nogal veel gepraat over hoe we kunnen voorkomen dat mensen van onze reclames weg kijken, zappen of klikken. Maar het lijkt naief om bijvoorbeeld te denken dat we Adblockers gaan voorkomen, een groot deel van de mensen heeft ze al. En weer een groot deel van deze mensen heeft uberhaupt een broertje dood aan reclame, -zelfs al is deze leuk-; zij zullen hun digitale “Nee, geen reclame sticker” niet snel van hun computer afkrabben. De mediadruk van adverteerders geeft veel websites bovendien hun bestaansrecht. Het bestaansrecht van die sites, is ook het bestaansrecht van ons, omdat het van belang is dat die sites onze free publicity content plaatsen. Het is dan ook onze verantwoordelijkheid als adverteerders en bureaus er samen mee bezig te zijn goede dingen te maken waar mensen zich juist wél mee willen verbinden. Eerlijkheid en transparantie, zoals door de VEA benoemd (in het Nederlands Medianieuws van 20 oktober jl), is daarbij volgens ons het belangrijkste principe.

Dat gaat over de vormen en modellen die we aanbieden. Laten we op zoek gaan naar andere vormen, andere manieren die mensen willen zien of meemaken, omdat de vorm zo vernieuwend of tof is. Of denk aan een model waarbij bezoekers van een site juist beloond worden met extra content als ze bereid zijn ook reclames te zien. Dat is een eerlijke en transparante deal tussen consument, adverteerder en uitgever. Zo zijn er nog veel meer slimme manieren te bedenken waarmee we de consument aan ons binden.

Het gaat dus ook over inhoud en intentie. Alles is terug te brengen naar de intentie waarmee je iets doet. Is het je intentie om geld te verdienen, door koste wat kost iets te verkopen? Daarmee belanden we in een wereld waarbij er schreeuwende reclame gemaakt worden, of zelfs gesjoemeld mag worden met producten. Of is het onze intentie om iets goeds te maken en durven we erop te vertrouwen dat mensen zich daarmee zullen willenverbinden en het daarom zullen kopen?

Met onze roots in online pr, is het in alles wat we inmiddels creëren -of het nu een internationaal persevent of een televisiereclame is-, nog steeds de essentie om concepten te bedenken die journalisten, bloggers en consumenten vrijwillig en uit zichzelf willen delen, omdát ze het goed (leuk, bijzonder, ontroerend, grappig…) vinden. Veel adverteerders en bureaus zouden meer vanuit deze free publicity gedachte kunnen denken. Wij streven daarin naar creativiteit, schoonheid, positiviteit en integriteit in alles wat we naar buiten brengen. “Create what you love and sales will follow” (vrij vertaald naar “Do what you love and money will follow”) gaat een veel effectievere business case worden dan heel veel adverteerders nu durven te geloven."

Deze bijdrage is onderdeel van [Forum] Moeten adverteerders en reclamebureaus leukere reclame gaan maken?

Ga naar het forum