
[Forum] Ragnhild Bajema: folder moet grotere verhaal vertellen
Natuurlijk heeft de folder bestaansrecht. De echte liefhebbers – en dat zijn er nog steeds heel veel, jong en oud! – vinden het heerlijk om al dat papier uit het cellofaan te halen en alle aanbiedingen uit te pluizen.
Maar merken moeten wel goed nadenken over de rol die de folder in hun middelenmix speelt. Als er puur op prijs geduwd moet worden, is harde actiecommunicatie gerechtvaardigd. Maar als een merk meer wil vertellen over zichzelf, het assortiment of achtergronden, dan is het belangrijk om relevante content toe te voegen. Content die aansluit op de consumentenbehoefte en niet alleen het marketingverhaal vertelt. Want ook daar leent een folder zich uitstekend voor.
Natuurlijk begrijp ik dat adverteerders ook verder kijken. De digitale folder doet z’n werk namelijk goed. Volgens onderzoek uit de NOM Folder Monitor uitgevoerd door GfK maken bijna 5 miljoen Nederlanders al gebruik van de digitale folder. Toch leeft de papieren folder nog steeds, wat mij betreft. Naast alle digitale activiteiten. Maar hij moet wel een groter verhaal vertellen dan alleen maar acties en kortingen.
De AVG dat is geen grote bedreiging voor de folder. Iemand die geen ja-ja-sticker plaatst, was waarschijnlijk toch al geen lezer. Dus qua bereik zal dat niet heel veel pijn doen. Het milieuaspect, al het papier en cellofaan, zou wel eens een groter gevaar kunnen zijn.
Ragnhild Bajema is International commercial director MPG.
Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de toekomst van folders.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie