[Forum] Wat is de toekomst van het mediumtype folder?
04-02-2019 16:00:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4117 | Tags:

De folder behoort de tot de oudste en meest effectieve vormen van marketingcommunicatie, want: lage kosten, groot bereik en hoge conversie. De effectiviteit van de folder staat echter onder druk door onder meer gemeenten die - vanuit privacy- en milieuperspectief - onbeperkt huis-aan-huis verspreiden aan banden willen leggen.

In Amsterdam is het al in operatie: alleen bij consumenten met een Ja-Ja Sticker mogen ongeadresseerde folders worden bezorgd. Vanuit in ieder geval Haarlem, Den Haag en Rotterdam zijn er de afgelopen weken geluiden gekomen over het volgen van het Amsterdamse voorbeeld.

Los daarvan lijken adverteerders ook iets te bewegen met betrekking tot huis-aan-huis media. Daarom de vraag:

Wat is de toekomst van het mediumtype folder?

 

Bart Kleijn, Client Director bij MediaTest: "Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie. Natuurlijk is het zorgelijk dat het bereik is afgenomen in de regio’s met een hoog percentage ja/ja stickers. Maar vooralsnog is de brievenbus een belangrijk ‘entry-point’ (Byron Sharp) in de klantreis van veel consumenten. Want het gaat natuurlijk altijd om en/en.

Uit de vele onderzoeken die wij bij MediaTest op het gebied van klantcommunicatie doen, blijkt keer op keer dat veel vooroordelen over brievenbus-communicatie eenvoudigweg niet kloppen. Het is niet zo dat iedereen die ‘troep’ ongelezen weggooit en het klopt ook niet dat alleen 70+plussers de folders lezen. Sterker nog, wij zien een voorzichtige trend dat juist jongeren openstaan voor print... lees verder

Aldo Breed, oprichter Kiesjefolders: "Wat wil je als adverteerder nog meer? Miljoenen mensen lezen wekelijks met veel plezier de papieren folders en deze folders zorgen bewezen voor conversie tegen lage kosten. Aan de wekelijkse folders besteedt een consument zo'n 17 minuten. Daarnaast kan je als adverteerder in een folder veel informatie kwijt, claim je uiteraard volledig het medium en krijg je ook nog eens lang aandacht.

Waarom zijn adverteerders dan op zoek naar alternatieven? De grootste groep folderlezers is blij met het systeem zoals het er nu is maar natuurlijk is er de bekende ergernis: Een flink percentage van de folderpakketten wordt ongelezen weggegooid... lees verder

Martin Leeflang, CEO van Validators: "Een ja/ja sticker zal onder hippe Amsterdammers misschien het folderverbruik verminderen maar volgens NOM Folder Monitor 2018 is het aantal Nederlanders dat offline folders in de bus ontvangt sinds 2015 met slechts 4% afgenomen. Het effect van expliciet weren van folders met een Nee-sticker is dus beperkt geweest.

Daarom denk ik dat de offline folder op nationaal niveau nog best een tijd zal blijven bestaan. Zolang babyboomers wekelijks hun folderpakketten uitpluizen bij een kopje filterkoffie, heeft de folder wat bereik betreft zeker bestaansrecht. De folder speelt een belangrijke rol in de mediamix van 50-plussers en heeft meer aandachtswaarde dan andere media... lees verder

 

Stuur jouw bijdrage aan dit forum naar Bas Vlugt - bas@nederlandsmedianetwerk.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie