[Forum] Wie is Miquela Sousa?
28-02-2018 12:00:00 | Door: Katja Brokke | hits: 7882 | Tags:

Miquela Sousa is een reizende ster. Onder @lilmiquela heeft het Braziliaanse/Spaanse model uit Californië binnen no time meer dan 600.000 volgers verzameld. Ze draagt kleding van gevestigde namen en nieuwkomers, ze komt op de meest hippe plekken en ontmoet hippe mensen. Uiteraard heeft ze ook een paar nummers gemaakt.

Alleen Sousa is niet echt, ze is een avatar en niemand weet van wie. Is dit de toekomst van influencermarketing? Zijn mensen - altijd grillig en bovendien steeds veeleisender naarmate de populariteit stijgt - straks overbodig? Wat zijn de voor- en nadelen van een digitale influencer en wie zit er achter de populaire Sousa?

We vragen het een aantal mensen uit het vak.

Lynn Quanjel | Sanoma:

"Is Miquela Sousa een echte influencer? Dat denk ik zeker. Ze inspireert mensen met haar kledingstijl en haar dromen, ze deelt haar mening, toont haar persoonlijkheid en is regelmatig in contact met echte merken en celebrities. Tuurlijk, ze is gemaakt, maar is ze daardoor minder echt? Alle influencers creëren een bepaald imago en bewerken hun foto’s. Miquela tilt dit simpelweg naar een hoger niveau. De ultieme reflectie van de huidige samenleving!"

        "Aan de ene kant zullen mensen altijd behoefte hebben aan authenticiteit en persoonlijkheid. Dit is ook iets waar Sanoma voor staat: al onze influencermarketing bestaat momenteel uit hand-picked matchmaking. We werken met betrouwbare en kwalitatieve influencers die we face-to-face ontmoeten voordat we hun content doorplaatsen op onze titels. Op deze manier wordt de creativiteit van de influencers uitvergroot door ons netwerk. Maar we sluiten het zeker niet uit om in de toekomst met virtualrealityinfluencers samen te werken. Wie weet is onze realiteit over 10 jaar volledig geïntegreerd met virtual reality en zien we deze digitale influencers door de straat lopen alsof ze echt zijn! Alles is mogelijk."

Nikki de la Rambelje en Suzanna Ruis | The Gardeners:

"Ook zonder geld en een goeie kop kun je je passie volgen, als je maar talent hebt, in dit geval 3D skills. Het raakt alle kritiek die men heeft over influencers: een influencer is maakbaar. Daarbij, hoe nep is zij ten opzichte van sommige andere influencers? Die manipuleren hun foto’s ook. Met Facetune Premium kun je ook alles bewerken en dan is het niet transparant. Zij heeft de maakbaarheid eigenlijk tot een kunstvorm verheven en er wordt niemand om de tuin geleid."

         "Gaming komt hier heel dichtbij. Dit is eigenlijk een heel toffe avatar. In die wereld is het al doodnormaal dat je met elkaar in space praat en je een 3D-persona zelf kunt aanmaken. Dit is heel advanced natuurlijk, maar als de technologie verder is, zal dit zeker vaker gebeuren. Hopelijk is dit niet de toekomst, wij denken dat er altijd een hunkering blijft naar authenticiteit, gelukkig. Ook hier komt vast weer een tegenbeweging uit voort. Ze heeft nu meer dan een half miljoen volgers, dat komt waarschijnlijk ook omdat men weet dat er een écht iemand achter het account zit."

         "Een voordeel is de maakbaarheid, maar dat is meteen ook het grote nadeel; jongeren die iets gaan naleven dat niet bestaat, bijvoorbeeld een schoonheidsideaal dat ze nooit kunnen evenaren. Het raakt ergens ook artificial intelligence/ex machina: wat gebeurt er als machines steeds meer op mensen gaan lijken? En dus ook wanneer mensen steeds digitaler worden? Jongeren kunnen nu al niet omgaan met social media en raken depressief. Dit maakt de noodzaak voor nieuwe coping-mechanismen - hoe je emotioneel en psychisch om moet gaan met technologie - alleen maar groter. Wie erachter zit? Een heel goede 3D’er met een neusje voor stijl."

Anna van den Broek | Coca-Cola Nederland:

"Ik vind het indrukwekkend dat een computergegenereerd persoon ondertussen al meer dan 600K volgers heeft op Instagram en een hitje op Spotify heeft gescoord. Dat ze zoveel volgers heeft, hoeft niet per se te betekenen dat ze alleen maar positief ontvangen wordt. Onder haar posts zie je veel negatieve comments en wordt de vraag wie ze is, vaak herhaald. Het kan zijn dat mensen gefascineerd zijn door haar en haar daarom volgen. Ikzelf denk dat het een (kunst)project kan zijn dat laat zien dat alles draait om imago en niet om de persoon zelf. De aanname social media is fake, dus waarom niet helemaal fake' wordt naar een next level getild. Ik vind het in ieder geval interessant en blijf het volgen!"

David Dekker | Join Marketing:

"Het 'fenomeen' Miquela Sousa is een perfect uitgevoerd sociaal experiment, wat ook nog eens goed past bij de huidige discussie rondom sociale media. Of het nu gaat om Photoshop, Instagramfilters of wat-post-je-wel-en-wat-post-je-niet, men twijfelt aan de echtheid van content. In hoeverre is je Instagramfeed een documentatie van je leven, en in hoeverre een schets van het ideale leven?"

        "Miquela is duidelijk nep, maar dat maakt haar niet minder echt. Haar kledingkeuze, opvattingen en haar banden met beroemdheden in de echte wereld geven haar een persoonlijkheid. Met een half miljoen volgers op Instagram zijn er ongetwijfeld veel mensen die Miquela leuk vinden, haten, mensen die jaloers - of dolverliefd - op haar zijn. Niet op de geanimeerde persoon, maar op de persoonlijkheid die haar gegeven is. Dat is wat dit experiment bewijst: een fictief personage met een persoonlijkheid en een karakter kan mensen raken. Het kan dus ook mensen beïnvloeden. Daarmee lijkt ze niet alleen een echte influencer, ze is een echte influencer."

        "Bij Join maken we influencermarketing makkelijker door middel van technologie. Wij schuwen dan ook zeker geen eentjes en nulletjes. Echter, zorgen we er ook voor dat marketeers de uiteindelijke selectie van influencers zelf maken en ten allen tijde persoonlijk contact hebben met influencers. Met algoritmes en AI maken we het proces makkelijker, maar we omarmen waar het uiteindelijk om gaat: mensen."

Melanie Bosveld | Kult&Ace:

"Het is innoverend en ik denk dat het voor veel jongeren ook inspirerend is. Voor veel kids en jongeren maakt het namelijk niet uit of het een echte of digitale influencer is. Als hij of zij er maar tof uitziet en coole dingen doet. Een gewone social influencer is natuurlijk ook niet helemaal echt; veel foto's zijn eerst twintig keer gemaakt voordat er een goede bij zit, de foto's worden bewerkt en vaak worden alleen de leuke momenten gedeeld om te laten zien wat voor toffe lifestyle iemand heeft. Het echte, persoonlijke contact met grote social influencers is minimaal, dus daar verlies je ook niets op."

        "Ik denk dat we dit vaker gaan zien. Er zijn natuurlijk al wat try-outs geweest zoals Hatsune Miku en Gorillaz, maar ik heb het gevoel dat het nu op het punt staat door te breken. Ook in de jongerenmarkt heb je vaak te maken met bewegingen en tegenbewegingen. Zoals er jongeren zullen zijn die dit geweldig vinden, zijn er ook vast - vooral in het begin - jongeren die het verschrikkelijk zullen vinden. Er zijn veel voordelen voor merken, bijvoorbeeld dat ze een digital influencer en de wereld hieromheen helemaal kunnen vormgeven zoals zij willen. Is neongroen haar de trend? Moet hij of zij op Coachella staan met de nieuwste Chaneltas? Staat hij of zij op de barricades voor vrouwenrechten of op de top van de Mont Blanc? Het kan allemaal gecreëerd worden."

        "Ik zou het zeker interessant vinden om met een digitale influencer te werken, echter, als Kult&Ace staan we juist voor het menselijke en de persoonlijke contacten en relatie. We merken dat online influence belangrijk is, maar zien ook dat offline invloed enorm kan zijn. Het succes van onze influencerstrategieen, bijvoorbeeld de PUMA Family waar we nu aan bouwen, kan niet geëvenaard worden door alleen online presence. De combinatie van online innovatie en het ouderwetse relaties bouwen, dat is goud. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wie er achter Miquela zit!"

 

Foto's en screenshots: @lilmiquela

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie