HAK speelt met eigentijdse verpakkingen in op bonentrend
10-01-2017 13:32:00 | Door: Arjen Westra | hits: 3234 | Tags:

Wat een jaar! De groei in consumptie van peulvruchten was niet eerder zo hoog. Nederlanders aten vorig jaar meer bonen dan ooit tevoren. Volgens groentefabrikant HAK, marktleider in bonen, is de consumptie van peulvruchten in Nederland vorig jaar maar liefst 12% gestegen. HAK speelt op die ontwikkeling in door zelf te komen met nieuwe verpakkingsconcepten gericht op moderne eters en gemak, zoals bonen in stazak en bonenschotels

Vooral exotische bonen zoals kidneybonen en kikkererwten zijn in trek, vaak bij jonge consumenten. De consumptie van linzen groeide het sterkst met 35%, maar ook zwarte bonen, kikkererwten en kidneybonen lieten een stevige groei zien. Ondanks de opkomende populariteit van exotische bonen blijft de oer-Hollandse bruine boon voorlopig stevig op zijn nummer 1 positie van meest verkochte bonen staan. De bruine boon neemt maar liefst een kwart van de totale bonencategorie in en groeide door de toegenomen aandacht voor peulvruchten ook nog steeds met 2%.

De populariteit van bonen kreeg een extra duwtje vorig jaar toen de Verenigde Naties 2016 uitriep tot Internationaal Jaar van de Boon.

Ook de De Gezondheidsraad heeft geholpen: die adviseerde in 2016 elke week bonen op het menu te zetten in de nieuwe Schijf van Vijf. HAK kwam zelf met nieuwe verpakkingsconcepten gericht op moderne eters en gemak, zoals bonen in stazak en bonenschotels. Alles bij elkaar droeg dat bij tot een niet eerder geziene populariteit van peulvruchten.

Vooral de consumptie van linzen groeide sterk, volgens de mensen van HAK vanwege de toegankelijke smaak van de boon en gemakkelijke toepassing in zowel warme als koude gerechten zoals soepen en salades.

Volgens HAK aten we voorheen in Nederland nog maar mondjesmaat bonen en dan met name de geweckte bonen zoals bruine bonen, in traditionele gerechten zoals chili con carne en witte bonen in tomatensaus. In 2016 eten steeds meer Nederlanders vaker en meer soorten bonen in diverse gerechten. Bonen zijn volgens HAK relevanter dan ooit: ze passen perfect in de nieuwe manier van eten die steeds plantaardiger wordt en spelen een sleutelrol binnen deze foodrevolutie. Peulvruchten zijn een goede vervanger van - of variant op - vlees door het hoge gehalte aan plantaardige eiwitten en langzame koolhydraten.
 

HAK zelf zag zijn verkoop van bonen met 16% nog sneller stijgen dan de markt en blijft met een absolute extra bijdrage van bijna 3 miljoen euro de categorie als geheel op sleeptouw nemen. Volgens Nicole Freid, directeur marketing en innovatie van HAK, hebben productinnovaties als de bonen in stazak voor meer bonenomzet gezorgd. Freid:"Onze stazak die we inmiddels in 12 varianten brengen trekt nieuwe kopers. Moderne jongere eters die op zoek zijn naar gezonde, pure producten zonder toegevoegde suikers, zonder aroma's en met een lekkere bite. Naast deze producteigenschappen spreekt bovendien de verpakking van bonen in een stazak deze doelgroep enorm aan. De stazak is inmiddels verworden tot het derde en snelst groeiende verpakkingstype binnen de categorie vers verwerkte groenten en peulvruchten." Stazakken en andere oplossingen die de consument helpen lekker en gemakkelijk bonen te eten, zoals bonenschotels in stazak en pot, groeiden in 2016 met maar liefst 30%.

Het einde van de groei van peulvruchtenconsumptie is volgens HAK nog lang niet in zicht. De totale categorie bonen vertegenwoordigt ruim 62 miljoen euro op jaarbasis en omvat daarmee nu 35% van de totale categorie vers verwerkte groenten. De groentefabrikant verwacht dat dit aandeel binnen vijf jaar stijgt naar meer dan 50%. Freid: "Bonen mogen dan wel steeds populairder worden, Nederlanders eten nog altijd slechts één vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die de gemiddelde Europaan eet. Daarom gaan wij ook dit jaar weer door met het introduceren van innovatieve oplossingen om lekker en gemakkelijker bonen te eten. Daarnaast continueren we de succesvolle campagne met Herman den Blijker waarmee we laten zien dat je op een makkelijke manier je weekmenu kunt verrijken met bonen erbij.

www.hak.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie