HvA-studenten halen verhaal bij Amsterdamse ondernemers
05-06-2018 10:43:26 | Door: Max Vlugt | hits: 2669 | Tags:

De media- en communicatieopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben in mei een maand lang samengewerkt met Amsterdamse ondernemers in de tweede editie van het project Storytelling. 600 propedeusestudenten hadden de opdracht om in groepen de verhalen van 26 ondernemingen op te stellen. Hun verhalen worden op 5, 6 en 8 juni gepresenteerd in het Kohnstammhuis van de HvA.

De studenten presenteren hun verhalen samen met de opdrachtgevers en tonen de vertaling ervan in diverse communicatiemiddelen. Per presentatiedag wordt een prijs uitgereikt voor het beste verhaal. Zo leidt deze kennisexpeditie van de studenten niet alleen tot 100 verhalen van Amsterdamse ondernemers; het biedt ook alle gelegenheid tot praktische kennismaking en kruisbestuiving met de toekomstige werkomgeving.

Onder de 26 opdrachtgevers bevinden zich veel kleine bedrijfjes en start-ups, vaak met originele initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Zo is Sjoerd Oldenhof professioneel Hout-Shiitake kweker, die zijn shiitakes op de authentieke wijze kweekt in het bos op eikenhouten stammen; restaurant Bijvangst wil verspilling van bijvangst tegen gaan door deze weer op de kaart te zetten; Amigos Colombianos helpt Colombiaanse straatmeisjes in de stad Medellín bij het realiseren van een acceptabele toekomst; en Spark Village is een complex van 240 woningen dat op Science Park wordt gebouwd voor studenten, jongeren en jonge statushouders.

Het project Storytelling wordt uitgevoerd volgens een nieuwe onderwijsmethode van de HvA, waarin nauwe samenwerking met het bedrijfsleven centraal staat. De studenten werken multidisciplinair (media- en communicatiestudenten samen) in ateliers aan hun opdrachten. Volgens het principe van een leven lang leren trainen ook de begeleidende docenten elkaar. In het project wordt gewerkt volgens de design thinking methode, wat inhoudt dat snel wordt toegewerkt naar een prototype, dat steeds wordt voorgelegd aan de opdrachtgever én de doelgroep en dan wordt bijgesteld, om zo een verbeterd verhaal of product te komen.

Expositiedagen project Storytelling: 5, 6 en 8 juni van 15.00-17.30 uur in Floor (benedenzaal) Kohnstammhuis HvA.

www.hva.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie