IAB: Online advertentiemarkt groeit in 2016 met 11,3 procent
06-04-2017 12:40:45 | Door: Katja Brokke | hits: 3237 | Tags:

De online advertentiemarkt is in 2016 met 11,3 procent gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Digital advertising liet hiermee traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich. De toename in digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt. Zowel display- als search advertising groeiden met dubbele cijfers in 2016. Opvallende nieuwkomer is native advertising, dat van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro is gestegen. Een groei van maar liefst 31 procent. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren.

Search heeft nog steeds het grootste aandeel

Met de huidige groeicijfers (11,3% ten opzichte van 8% in 2015) zal online advertising naar verwachting in 2017 goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen. Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12 procent en krijgt daarmee een marktaandeel van 45% (755 miljoen euro). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. Search wordt echter op de voet gevolgd door display advertising met een marktaandeel van 41 procent (683 miljoen euro). De overige 14 procent is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van 245 miljoen euro.

Native advertising opvallende nieuwkomer

Dit jaar heeft de Online Ad Spend Study native advertising, ofwel contentmarketing, voor de eerste keer als aparte categorie binnen display in het onderzoek opgenomen. Met een groei van 31 procent ten opzichte van 2015 is native advertising goed voor 31 miljoen euro omzet.

Online video en social media verdubbelen in cijfers

De socialmediauitgaven zijn in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld van 95 miljoen euro in 2014 naar 203 miljoen euro in 2016. Ook online video heeft zijn indrukwekkende groei behouden. Zo steeg de markt voor onlinevideoadvertising in 2016 met 25 procent naar maar liefst 120 miljoen euro. Een verdubbeling van cijfers in drie jaar, aangezien online video in 2013 nog goed was voor 57 miljoen euro omzet.

Alle resultaten en conclusies over de digitale advertentiemarkt in 2016 zijn gebundeld in de Online Ad Spend Study, die te downloaden is op www.iab.nl.

www.iab.nl
www2.deloitte.com/nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie