IPG Mediabrands ontwikkelt slimme geografische tool: Geovision
13-11-2017 15:08:00 | Door: Ton Boom | hits: 2604 | Tags:

De juiste advertentie op de juiste plek én het juiste moment, zodat je zeker weet dat je je doelgroep optimaal bereikt. Toekomstmuziek? Nee. Rapport, de digitale out of home-specialist binnen IPG Mediabrands, heeft hier een nieuwe, in huis ontwikkelde geografische intelligence-tool voor: Geovision.

De GeoVision tool is in huis ontwikkeld door de afdeling Marketing Sciences en kwam tot stand in samenwerking met Google en is gebaseerd op Google maps.

Aschwin de Bruijn, Head of Rapport: “GeoVision gaat verder dan het BuitenReclame Onderzoek (BRO) dat alleen informatie geeft over bereik en contacten. Met onze tool kunnen we geografische informatie inzichtelijk maken en analyseren binnen Google maps in de vorm van een kaart. Daar hebben we speciale features voor ontwikkeld. Zo zijn er bijvoorbeeld demografische kenmerken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in opgenomen. Met deze data kunnen we precies in kaart brengen hoe een campagne wordt ingedeeld rondom points of interest als verkooppunten, horecagelegenheden, leisure umfeld en iedere andere gewenste plek. Hierdoor kunnen wij tot op vlakniveau aangeven wat de best passende campagne-uiting is.

Denk aan een supermarkt die zijn bieraanbieding communiceert het deel van een stad waar veel studenten wonen. En juist met een luieraanbieding komt in een woonwijk waar veel jonge gezinnen hun huis hebben. Daarnaast bevat Geovision alle objecten van de out of home-exploitanten waar wij contact mee hebben. De inzichten die we verkrijgen met deze tool specificeren zich tot op postcodeniveau. Daardoor kunnen we eenvoudig een combinatie met mobile maken en gaat onze dienstverlening verder dan alleen out of home.”

Geovision is beschikbaar in drie versies voor verschillende doeleinden en kunnen uitgebreid worden met eigen of ingekochte data. Zo is het mogelijk om salesdata van klanten te koppelen en daarmee een out of home-campagne zo effectief mogelijk te maken. Alleen in het eigen verzorgingsgebied of juist in de regio waar de concurrent een groter marktaandeel heeft.

1.       Publiek 
De publieke versie maakt het mogelijk om publiekbeschikbare informatie over Nederland tot op buurtniveau op een kaart weer te geven en te doorzoeken.

2.       Retail
De retailversie combineert de informatie uit de publieke versie met een crm-database. Hiermee kun je bijvoorbeeld het effect van de demografische eigenschappen van een wijk inzichtelijk maken op sales.

3.       Outdoor
De outdoorversie is speciaal geschikt voor het plannen van outdoorcampagnes.

www.geovision.marketingsciences.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie