[Interview] Roland Sars - Media Distillery: handmatige metadatacreatie is achterhaald
13-07-2018 13:36:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 4285 | Tags:

Onlangs ontving Media Distillery 1,4 miljoen subsidie van de Europese Unie in het kader van het SME Instrument-programma. Wij spreken met Roland Sars, CEO en mede-eigenaar van Media Distillery over zijn AI-startup.

Hi Roland, wat is Media Distillery?

Media Distillery is een Amsterdamse media- en technologiestartup dat unieke AI-technologie heeft ontwikkeld om te begrijpen wat er in video zit. Ons Deep Content Understandingplatform voorziet next-generation metadata in realtime en op ongeëvenaarde schaal. Metadata die voorheen alleen zichtbaar was voor mensen. Media Distillery heeft als missie om mensen te helpen om relevante videocontent sneller te ontdekken, met een ultieme gebruikerservaring. Media Distillery analyseert op dit moment dagelijks meer dan 10.000 uur televisie.

Eén van de toepassingen is in de mediamonitoringindustrie, waar we bedrijven en overheidsinstellingen helpen hun reputatie en zichtbaarheid op televisie en radio te monitoren. Media Distillery kan exact duiden in welk programma een bedrijfsnaam, logo of relevant persoon zichtbaar is geweest.

Een andere toepassing is om televisiebedrijven te helpen de ervaring van consumenten in hun replay-omgevingen te verbeteren en de perfecte video-on-demandervaring aan te kunnen bieden. De technologie van Media Distillery verbetert de vindbaarheid en gebruikerservaring van het traditionele televisiekijken en faciliteert het genereren van inkomsten met waardevolle video-inhoud.

Wie zitten er achter Media Distillery?

In 2014 hebben Joost de Wit en Geert Vos Media Distillery opgericht. Eind 2015 heb ik me bij Joost en Geert aangesloten.

Joost heeft zeven jaar bij TNO onderzoek gedaan naar metadata en grote hoeveelheid media, en heeft verschillende patenten en publicaties op zijn naam staan. Binnen Media Distillery leidt het team van ontwikkelaars die de AI-algoritmes maken.

Geert heeft een achtergrond bij verschillende software-startups en heeft platformen geschaald tot tientallen miljoenen gebruikers. Binnen Media Distillery is Geert verantwoordelijk voor de architectuur van de software en het beheersen van de verschillende klantomgevingen.

Ik heb voor Media Distillery een ander softwarebedrijf opgericht, internationaal opgeschaald en verkocht in 2014. Binnen Media Distillery ben ik verantwoordelijk voor het commerciële deel, de financiën en HR.

Waarom zijn jullie Media Distillery gestart?

Video was tot voor kort een black box voor de computer. Terwijl een kind van nog geen jaar begrijpt wat hij ziet, heeft de computer geen idee wat de inhoud van een video is. Media Distillery is het eerste bedrijf ter wereld, dat een techniek ontwikkeld heeft en toepast om video doorzoekbaar te maken, met specifieke toepassingen in de media- en televisiesector. Metadatacreatie gebeurt nog grotendeels handmatig; mensen noteren steekwoorden die het onderwerp en personen in beeld weergeven. Dit is achterhaald, zeker nu de hoeveelheid videocontent enorm toeneemt en het kijkersgedrag van consumenten de afgelopen jaren aanzienlijk is veranderd. Consumenten willen in content kunnen zoeken naar specifieke onderwerpen, thema’s of personen en dat is momenteel onmogelijk. Ik heb zelf thuis een Ziggo-aansluiting en als ik in hun app op Max Verstappen zoek, krijg ik nul resultaat. Dat is doodzonde, want er is verschrikkelijk veel relevante content beschikbaar dat dus moeilijk te vinden is. Zo’n suboptimale gebruikerservaring zorgt er momenteel voor dat veel consumenten overstappen naar concurrerende diensten, zoals Netflix, Youtube en Amazon Hulu.

Hoe gaan jullie de subsidie vanuit de EU aanbesteden?

We hebben inderdaad onlangs 1,4 miljoen euro subsidie gekregen vanuit de EU. De subsidie gaan we gebruiken om onze producten door te ontwikkelen. Daarnaast zal een aanzienlijk deel gestoken worden in marktontwikkeling, om te zorgen dat onze techniek ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Het uitbreiden van ons team zal hier een belangrijk onderdeel van zijn.

Wat kan Media Distillery wat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

We zijn niet het enige AI-bedrijf in deze groeiende industrie. Maar we hebben ons vanaf het begin van ons bedrijf toegelegd op de belangrijkste factoren voor succes.

Ten eerste leveren we turnkey producten; kant-en-klare producten die waarde toevoegen. Onze klanten willen niet slechts de bouwblokken kopen, bijvoorbeeld losse spraakherkenning of logoherkenning, omdat ze niet de kennis of tijd hebben om er een waardevol product van te maken.

Ten tweede is onze compleetheid een belangrijke factor. We analyseren inmiddels meer dan 10.000 uren video per dag voor onze klanten en dan is het belangrijk dat er een complete analyse is van alle aspecten van de video en niet slechts een gedeeltelijke analyse. Wat ons zo uniek maakt is dat we een combinatie van machine learning-algoritmes kunnen toepassen. Van spraak-, logo-, gezichts- en objectherkenning tot tekst- en onderwerpdetectie. Wij zetten onze technologie en data om in waardevolle producten.

Wat willen klanten van Media Distillery?

We hebben verschillende toepassingen en producten voor onze doelgroep, maar ze hebben allemaal één gemene deler; mensen helpen om relevante videocontent sneller te ontdekken, met een ultieme gebruikerservaring. Zo hebben tv-operators behoefte aan de daadwerkelijke begintijden van tv-programma’s en mooiere afbeeldingen voor programma’s in replay-omgevingen, en bedrijven en overheidsinstellingen willen graag hun mediawaarde en reputatie monitoren op tv en radio. 

Wat zijn de ambities van Media Distillery?

Media Distillery’s ambitie is de wereldwijde standaard te worden op het gebied van zoeken ín video. Of zoals een journalist van RTL-Z onlangs schreef: "Media Distillery biedt CTRL+F5 voor Video."

We groeien erg hard. De afgelopen jaren is onze omzet telkens verdubbeld en dat verwachten we ook dit jaar weer te realiseren. Het team is de afgelopen twee jaar gegroeid van drie naar 30 mensen en eind 2018 van het jaar zullen we rond de 40 zitten.

De wereld is ons speelveld. Op dit moment komt ongeveer 40 procent van onze omzet uit het buitenland en aan het einde van het jaar verwachten we dat dat 60 tot 70 procent zal zijn. Nederland is erg klein dus het zou eigenlijk gek zijn als dit percentage volgend jaar niet verder zal stijgen. Met onze techniek hebben we iets unieks in handen wat wereldwijd toepasbaar is. We richten ons momenteel op Europa, maar begin 2019 zullen we ook stappen daarbuiten gaan zetten.

Wat is het laatste nieuws?

Binnenkort zullen we het Nederlands persbureau ANP, die bezig zijn met onze software te integreren in hun dashboard, kunnen toevoegen aan de lijst met gewaardeerde mediapartijen die onze technologie gebruiken voor media-analysedoeleinden.

www.mediadistillery.com 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie