John de Mol presenteert Talpa Network
24-11-2017 00:28:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 16393 | Tags:

Donderdag 23 november 2017 zal de mediageschiedenis in gaan als de dag dat John de Mol Talpa Network presenteerde.

In een afgeladen De La Mar Theater aan het Leidseplein in Amsterdam opende John de Mol zelf de Talpa presentatie met een voordracht, iets wat hij alleen bij hoge uitzondering doet.

Al eerder heeft John de Mol verteld dat het zijn droom en ambitie is om een groot Nederlands crossmediaal bedrijf te bouwen en nu, nadat Talpa het meerderheidsbelang van Sanoma in SBS Broadcasting heeft overgenomen, is het moment gekomen om die droom en ambitie om te zetten in realiteit.

De presentatie van Talpa Network had twee kanten. 

Eerst de achterkant, de structuur, de organisatie, het huis. Dit deel van het verhaal was niet minder dan indrukwekkend. Talpa gaat een crossmediaal saleshouse bouwen - Talpa Media Solutions, geleid door Peter de Mönnink, waardoor er voor adverteerders een one-stop-shop komt. OMS zal als merknaam verdwijnen en de OMS organisatie zal - inclusief de belangen van RadioCorp en Sublime FM - worden geïntegreerd in Talpa Media Solutions. Talpa gaat in 2018 serieus investeren in content, dwars tegen de trend in. En het traditionele businessmodel van advertising wordt significant uitgebreid met proposities die steeds meer richting conversie en transactie gaan. Alleen naamsbekendheid en interesse in een product zijn niet genoeg; het gaat om sales. E-commerce wordt een belangrijke pijler en dit dat kader maakte John de Mol de overname van Emesa bekend, het moederbedrijf van onder meer Vakantieveilingen.nl. Talpa Network wordt daarmee producent, exploitant en ook retailer. Het bedrijf gaat eigen producten verkopen en ook producten van klanten. John de Mol: "Wij willen ook groeien door overnames en de overname van Emesa is daar een eerste van. Een prachtig platform dat met miljoenen gebruikers en klantcontacten een schat aan data over de Nederlandse consument oplevert. Een grote stap in de goede richting met veel meerwaarde voor adverteerders."

John de Mol lanceerde ook twee nieuwe businessmodellen die meer dan tot de verbeelding spreken. De eerste is Media for IP: John de Mol: "Internationale televisieproducenten en -zenders kunnen een nieuw format eerst in Nederland uitproberen. Big Brother, The Voice en talloze andere programa's uit onze kweekvijver hebben laten zien dat Nederland een goede internationale uitvalsbasis is; wat hier werkt, werkt vaak ook in andere landen. Wij gaan hier heel streng op selecteren en de afspraak is dan dat Talpa Network mede-eigenaar wordt van de gelanceerde content. Proefdraaien in Nederland scheelt internationale partijen veel geld, tijd en vooral risico. Op deze manier bouwen wij een waardevolle rechtenportefeuille op."

Het tweede nieuwe business model is Media for Equity. John de Mol: "Dit is een model naast de reguliere GRP business. Wij willen bedrijven gaan helpen met slimme media-inzet voor een aandeel in hun bedrijf."

John de Mol richtte zich in zijn toespraak ook tot de nieuwe regering: "Het is om je groen en geel te ergeren dat het nieuwe kabinet als het om mediabeleid gaat, blijft steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep moet bestaan en er met geen woord wordt gerept over de versterking van de mediasctor als geheel. Grote internationale bedrijven domineren de markt, staat er in het regeerakkoord maar aan de gevolgen daarvan wordt geen woord vuil gemaakt, laat staan enige maatregel. Inmiddels vissen we allemaal in dezelfde vijver. Daarom vinden wij dat je de media moet definiëren als één reclamemarkt. Een dergelijke visie schept de ruimte om kennis en krachten te bundelen zonder te blijven steken in angst voor verlies aan diversiteit. Ik zou de afschaffing van de dividentbelasting graag willen inruilen voor een krachtig mediabeleid gericht op de toekomst. En als ik dat zeg dan wil dat wat zeggen. Om al het internationale mediageweld het hoofd te bieden, moeten we zorgen dat we stevig in onze schoenen staan. Ik wil niet al te somber klinken maar het is slechts een kwestie van tijd voordat na de Amerikaanse giganten ook de Chinese giganten hun ogen zullen laten vallen op Nederland."

Dan de voorkant; dat wat de consument ziet; de content en de mediamerken. Talpa Network laat op televisiegebied veel minder ambitie zien dan vooraf verwacht. Ikzelf had verwacht dat John de Mol het podium zou betreden met Matthijs van Nieuwkerk aan zijn linkerzijde en Chantal Janzen aan de rechterzijde. Of Arjen Lubach links en Eva Jinek rechts. Maar dat gebeurde niet; er was de aankondiging van één transfer; de terugkeer van Peter R. de Vries. Ik denk dan: als je SBS overneemt omdat je al jaren vindt dat Sanoma niet genoeg investeert - dus niet genoeg ambitie heeft - dan kun je nu dus los. En wat is die ambitie dan? RTL voorbij lijkt het eerste doel. Maar dat gaat op deze manier natuurlijk niet gebeuren. Sven Sauvé zal vannacht niet badend in het zweet zijn wakker geworden.

We hadden het voorrecht John de Mol te kunnen spreken na zijn presentatie en vroegen hem of dit het was op transfergebied voor 2018. John de Mol: "Nee, er zit nog meer aan te komen in het komend jaar maar daar kan ik pas wat over zeggen als het  zover is. Ik zou graag vertellen wie en wanneer maar in media gaat dat niet zo. Dus nog even geduld."

Een ander ding is de naamgeving van de televisiezenders. Die behouden hun namen. Tenminste; in ieder geval voorlopig. Dat was verrassend. John de Mol staat op het podium voor een decor van windmolens te vertellen dat hij bouwt aan het grootste Nederlandse mediabedrijf en dat hij aan die Nederlandse identiteit grote waarde hecht en dan laat je het moment voorbij gaan om jouw grootste televisiezender SBS6 - wat toch echt staat voor Scandinavian Broadcasting System 6 - een nieuwe naam te geven die past bij de ambitie. Ikzelf had gedacht dat de zenders Talpa1, Talpa2, Talpa3 en Talpa4 zouden gaan heten - er werd ook door mensen gesuggereerd dat het van lef zou getuigen om er Nederland 1, Nederland 2... van te maken. Het argument om het niet te doen, is dat er waarde zit in de merken SBS6, Net5, Veronica en SBS9. De vraag is hoeveel waarde en vooral: hoeveel waarde op de lange termijn.

Je zult hoe dan ook in SBS6 moeten investeren om het merk een kwaliteitperceptie te geven; is het dan niet opportuun om dan een geheel nieuw kwaliteitsmerk op te bouwen? Dat hoeft niet vanaf de grond want het merk Talpa heeft al bekendheid opgebouwd.

Dat gezegd hebbende: Talpa Netwerk gaat investeren in content, Nederlandse content en in de presentatie was daar iets van te zien, zoals de aankondiging van een nieuwe Nederlandse dramaserie maar feitelijk was er niet veel verschil met een reguliere SBS seiszoenspresentatie: er blijft aanmerkelijk meer hetzelfde dan dat er nieuw en anders komt.

Talpa Netwerk komt met een crossmediaal concept rondom de komende Olympische Winterspelen, waarbij radio, televisie en online een rol gaan spelen.

De investering in content manifesteert zich onder meer in de lancering van Voetbal TV. John de Mol: "Een nieuw platform waarop we amateurwedstrijden live gaan streamen en daarna samenvatten zodat uw dochter of uw zoon - of misschien wel uzelf - een mooi doelpunt kunt delen op social media of de beste momenten op zondagmiddag aan opa en oma kunt laten zien."

Een andere investering is de aankoop van het internationale format The Wall. Deze spelshow is een wereldwijd succes en moet SBS6 op de zaterdagavond meer dan een miljoen kijkers gaan opleveren.

John de Mol maakte de hooggespannen verwachtingen tegelijkertijd meer dan waar en ook niet waar. Dat kan maar één ding betekenen: dit is slechts het begin.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie