Join: Reclameverbod NPO versnelt groei influencermarketing
08-06-2019 16:20:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4541 | Tags:

Het gonst nog na in medialand: de publieke omroep wordt grotendeels reclamevrij. Op NPO 1, 2 en 3 zal er voor 20:00 uur geen reclame meer te zien zijn. Daarnaast worden de websites van de publieke omroep helemaal reclamevrij. NOS noemt de beslissing een cadeau voor de commerciëlen gezien er jaarlijks ruim 60 miljoen euro aan advertentiebudget bij de NPO wordt besteed. Veel van dit budget zal echter niet naar de commerciële omroepen gaan, en op minder traditionele wijze worden besteed.

Paolo Martorino, CEO van influencermarketingplatform Join: “We zien een groeiende doelgroep die nauwelijks, of helemaal geen televisie meer kijkt. Voor bedrijven met een jonge doelgroep is het nagenoeg onmogelijk om via traditionele marketingkanalen consumenten te bereiken.”

De claim wordt ondersteund door de cijfers: zowel de dalende cijfers voor televisie onder jongeren als de teruglopende reclame-inkomsten bij de publieke omroep.

Veel bedrijven zoeken daarom hun heil in samenwerkingen met influencers: bloggers, vloggers, Instagrammers en YouTubers die met hun content een hoofdzakelijk jonge doelgroep bereiken. Waar inkomsten van de omroepen dalen, groeit het budget dat wordt besteed aan influencers al een decennium stug door.

Leonie Oudshoorn, manager bij Influencers of Sports: “Veel van de sporters die wij vertegenwoordigen kent men van televisie en volgt men op social media. Maar ook andersom, influencers die groot zijn geworden op social media zijn inmiddels bekende Nederlanders op tv. Influencermarketing kent geen vaste tijdsblokken om binnen te adverteren.”

Of de adverteerders op de publieke omroep ook toe zijn aan modernisering, moet blijken.

www.join.marketing

 

Lees ons forum over de plannen voor een deels reclame-vrije NPO hier


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie