KPN ziet klanten weglopen en resultaten dalen na onzeker tweede kwartaal
24-07-2019 14:42:00 | Door: David de Jong | hits: 6946 | Tags:

KPN heeft klanten zien weglopen en haar resultaten zien dalen na een onzeker tweede kwartaal. KPN stopte met het aparte merk Telfort, ook verhoogde het haar prijzen en waren er openlijke discussies over de uitzending van de Fox/Disney-kanalen Fox, Disney Channel, 24Kitchen en National Geographic. Het omzetten van de techniek van Digitenne waarbij voortaan met een verplichte KPN-decoder gewerkt moet worden, heeft geleid tot een dieptepunt in het aantal Digitenne-abonnees. Nog 174.000 huishoudens kijken via een spriet naar een beperkt aantal kanalen. In het afgelopen jaar hingen 59.000 abonnees hun antenne aan de wilgen.

2,18 miljoen huishoudens kijken lineair en on demand televisie via KPN. Dat waren er eind maart 2019 nog 7000 meer. Het is voor het eerst dat KPN haar totale televisieklantendatabase ziet dalen. Het aantal internetklanten daalt al langer. Alleen al in het tweede kwartaal verloor KPN 31.000 internetklanten en heeft er nog 2,87 miljoen over. Het aantal in gebruik zijnde simkaarten voor mobiele telefonie daalde in het afgelopen kwartaal met 83.000 tot 4,78 miljoen. Concurrentie met T-Mobile (dat Tele2 inlijfde) en VodafoneZiggo is daarbij hevig, net zoals met andere  wholesale-providers als Youfone. Steeds meer merken beginnen met een televisie- en internetaanbod. De afgelopen jaren zijn zowel partijen als NLE als Oxxio (van Eneco) daarmee begonnen.

De dalende klantenaantallen bij KPN hebben hun effect op de omzetten bij KPN, die met 3 procent daalden naar 1,36 miljard euro. De nettowinst daalde met 9,8 procent tot 128 miljoen euro vergeleken met het tweede kwartaal 2018. Aldus is KPN een zorgenkindje aan het worden. Maximo Ibarra koos ervoor per 1 oktober bij Sky Italia aan de slag te gaan in Italië en oud CDA-minister Jan Kees de Jager (CFO) en Joost Farwerck (COO) trekken de groene kar in afwachting van een nieuwe CEO. Onlangs koos KPN voor Achtung! mcgarrybowen als reclamebureau om het merk KPN beter te positioneren.

www.overons.kpn

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie