[Kijkcijfers] 2,1 miljoen mensen kijken naar oudejaarsconference Claudia de Breij
01-01-2017 12:37:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4705 | Tags:

Claudia de Breij deed de oudejaarsconference. Zij deed het voor het eerst en - dat is anno 2017 blijkbaar nog steeds relevant om te vermelden - het was voor het eerst in deze al decennia oude traditie dat de oudejaarsconference door een vrouw werd gedaan.

De uitzending trok 2,1 miljoen kijkers (VARA, NPO1).  Daarmee stond zij op nummer twee, meeste kijkers trok het Nationale Aftelmoment (AVROTROS, NPO1) met Art Rooijakkers, waar 2,8 miljoen mensen naar keken.

Vorig jaar keken 3 miljoen mensen naar de oudejaarsconference van Herman Finkers - een uitzonderlijk hoge score.

De oudejaarsconference kwam uit Rotterdam. Het decor was even eenvoudig als prachtig: de skyline van Rotterdam gemaakt van flessen champagne.

De conference was goed. Niet overdreven grappig maar - dus - ook niet overdreven grof. Er werd best wel wat gezongen maar veel liedjes waren lekker kort - soms zelfs maar één zin lang - en daarmee bleef een aangenaam tempo overeind.

Het programma was klassiek en inhoudelijk en duidelijk persoonlijk betrokken. Vluchtelingen waren het onderwerp van 2016 en daar ging dan ook veel aandacht naartoe. IJzersterk was het voorstellen van de begeleidingsband, waarvan twee mensen uit Amsterdam kwamen, twee uit Utrecht en twee uit Damascus.

Hans Beerekamp in NRC: "Verbaal is deze conferencier echt een van de sterkste Nederlandse performers ooit. Hoe ze met een paar zinnen Marokkaanse straattaal of Utrechts dialect meteen een wereld oproept, dat is bijna onnavolgbaar.

Maar ook de absurde metafoor beheerst ze tot in de puntjes. Wij zijn wandelende stemmen met een onderbuik (handen vooruit), waar politici op azen. Eigenlijk kiezen we dus niet onze leiders maar onze volgers."

Het Nationale Vuurwerk (RTL4) trok 2 miljoen kijkers tegen 2,5 miljoen vorig jaar.

TV Draait door (DWDD, VARA, NPO1) trok 1,6 miljoen kijkers, net zoveel als Ik Hou van Holland (RTL4).

Javier Guzman deed ook een oudejaarsconference (RTL4), hij trok 896.000 kijkers. SBS6 bracht Tineke Schouten Gewoon Doen (659.000). Naar De Toppers in Concert Royal Night of Disco (SBS6) keken 638.000 mensen.

Programma's die wat minder kijkers trokken waren onder meer Vrienden van Amstel Live (RTL4, 584.000 kijkers), Gala 100 Jaar Toon Hermans (NPO2, 557.000), Adele Live in New York City (NPO3, 471.000) en Wedden dat ik het kan (SNS6, 453.000).

 

31 december 2016
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2351
NATIONAAL AFTELMOMENT
NPO1 18,1 38,6 2.814.000
2 2229
CLAUDIA DE BREIJ OUDEJAARSCONFERENCE 2016
NPO1 13,6 33,0 2.126.000
3 2358
NATIONALE VUURWERK
RTL4 12,7 27,4 1.974.000
4 2415
TV DRAAIT DOOR 2016
NPO1 10,5 27,4 1.637.000
5 2000
JOURNAAL 20 UUR
NPO1 10,5 29,3 1.637.000
6 2155
IK HOU VAN HOLLAND OUD EN NIEUW
RTL4 10,5 25,7 1.634.000
7 2121
TELEPORTATIE EXPERIMENT
NPO1 8,3 21,9 1.299.000
8 1759
JOURNAAL 18 UUR
NPO1 7,8 33,0 1.209.000
9 2417
IK HOU VAN HOLLAND HOOGTEPUNTEN 2016
RTL4 6,3 16,3 987.000
10 1817
EENVANDAAG
NPO1 6,1 23,7 946.000
11 1903
STUDIO SPORT JAAROVERZICHT 2016
NPO1 5,8 19,3 898.000
12 2010
JAVIER GUZMAN ZONDER VOORNEMENS
RTL4 5,7 15,6 896.000
13 1930
TOP 2000 A GOGO
NPO3 5,4 15,7 837.000
14 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 4,7 14,8 732.000
15 2032
TINEKE SCHOUTEN GEWOON DOEN
SBS 6 4,2 11,4 659.000
16 2410
TOPPERS IN CONCERT ROYAL NIGHT OF DISCO
SBS 6 4,1 13,1 638.000
17 1815
EIGEN HUIS EN TUIN
RTL4 3,9 14,9 600.000
18 2452
VRIENDEN VAN AMSTEL LIVE
RTL4 3,7 13,8 584.000
19 2115
GALA 100 JAAR TOON HERMANS
NPO2 3,6 9,5 557.000
20 1900
LACHEN OM HOME VIDEOS
SBS 6 3,5 11,0 552.000
21 1646
TIJD VOOR MAX OUDEJAARSSHOW
NPO1 3,3 17,8 522.000
22 2346
MAX PROMS
NPO2 3,1 7,4 486.000
23 1856
PLANETS GOT TALENT
RTL4 3,1 11,1 482.000
24 2442
ADELE LIVE IN NEW YORK CITY
NPO3 3,0 9,2 471.000
25 2209
WEDDEN DAT IK HET KAN STAATSLOTERIJ OUDEJAARSSPECIAL
SBS 6 2,9 7,0 453.000
 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie