[Kijkcijfers] Kijktijd daalt in 2016 met 3,7 procent
09-01-2017 12:20:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3022 | Tags:

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7 procent minder dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar. Er hebben twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK voetbalen de Olympische Zomerspelen.

Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker via andere apparaten online kijken van televisieprogramma’s en andere video content. Beide zitten niet in de gerapporteerde kijktijd. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1 procent (2015) naar 6,9 procent van de totale kijktijd.

De TV-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg 9 minuten in 2016.

De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending isVoetbal EK Finale wedstrijd Portugal–Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.

Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Het marktaandeel in de avond (18:00-24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,1 procent naar 35,1 procent. RTL Nederland daalt van 29,2 procent naar 28,6 procent en SBS stijgt van 18,4 procent naar 18,5 procent. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,9%) als de avond (24,1%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,0 procent van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2016 uitgekomen op 3,9 procent..

Op woensdag 18 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2016. SKO is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. Het jaarpersbericht met de belangrijkste online kijkcijfers verschijnt op 12 januari.

 



www.kijkonderzoek.nl
www.sko.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie