[Kijkcijfers] NPO, RTL en SBS verliezen marktaandeel aan de niche
21-12-2017 11:22:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 7058 | Tags:

NPO, RTL en SBS hebben in november alle drie marktaandeel verloren. Een bijzondere gegeven, dat in de afgelopen vijf jaar slechts één keer eerder voorkwam, dat was in mei 2017.

De daling is substantieel. In november verloor NPO 3,3 procent marktaandeel ten opzichte van november 2016, RTL verloor 2,9 procent marktaandeel. SBS hield het verlies beperkt tot een min van 1,1 procent.

Het verschil in marktaandeel tussen RTL en SBS was in november 11,4 procentpunt tegen 12,1 procentpunt in november 2016.

Het marktaandeel dat NPO, RTL en SBS verloren, kwam ten goede aan de niche. Het zijn mooie tijden voor BrandDeli, het saleshuis dat een groot deel van de niche-spelers op de Nederlandse televisiemarkt vertegenwoordigt.
 
Als we gaan kijken in de niche, dan zien we dat niche vooral is gegroeid door de categorie overig - meer niche dan dit krijg je het niet. Niet goed zichtbaar in de grafiek maar ook Ziggo Sport en BBC First Holland zijn in de afgelopen anderhalf jaar signifikant gegroeid.
 
De kijktijd was in november 184 minuten, 7 minuten minder dan in november 2016, een daling van 3,6 procent.
 
 
 
 
 
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie