[Kijkcijfers] RTL scoort het laagste marktaandeel van dit decennium
09-09-2016 09:38:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 12620 | Tags:
  • NPO minder dominant in de sportzomer dan in 2014 en 2012
  • RTL scoort in augustus 2016 het laagste marktaandeel van dit decennium tot nu toe
  • SBS dichter bij RTL in marktaandeel dan ooit eerder dit decennium
  • Kijktijd afgelopen 12 maanden in alle maanden lager dan twee jaar geleden

De sportzomer 2016 heeft op kijkcijfergebied meer dan interessante resultaten opgeleverd. De NPO had een prima sportzomer met een gemiddeld marktaandeel van 40,2 procent over de maanden juni-juli-augustus. Dat was wel lager dan de 41 procent die de NPO scoorde in de sportzomer van 2012 en flink lager dan de 42,5 procent die de sportzomer van 2014 opleverde. De WK in Brazilië in 2014 leverde dus meer op dan de EK Voetbal en de Olympische Spelen van 2016 bij elkaar opgeteld. In juni 2014 kwam de NPO tot een marktaandeel van 48,7 procent.

RTL laat door de seizoenen heen grote schommelingen in marktaandeel zien. Als je let op de programmering moet je vaststellen dat dat een bewuste keuze is. In de zomer wordt het geld niet verdiend want de tarieven voor televisiereclame zakken in de zomer in. SBS daarentegen gebruikt de zomer juist om marktaandeel te pakken. In de zomer van 2015 lukte dat heel goed met een marktaandeel van 20,7 procent in juli, het hoogste marktaandeel in 5 jaar tijd.

Door de sportzomer zakte het marktaandeel van SBS wel in maar veel minder sterk dan het marktaandeel van RTL, dat daalde naar 21,1 procent, het laagste marktaandeel van dit decennium tot nu toe. Gevolg is dat het verschil in marktaandeel tussen RTL en SBS is geslonken tot 3,4 procentpunt, het kleinste verschil in dit decennium tot nu toe.

Ook het verschil in marktaandeel tussen NPO en RTL springt in het oog. In november was RTL nog nipt groter dan NPO, in augustus was NPO meer dan twee keer zo groot als RTL.

 


Marktaandelen geven prima weer hoe de verhouding liggen tussen de spelers en hoe die verhouding zich ontwikkelt. Ze zeggen echter niets over hoe het met het medium televisie gaat.

De kijktijd is daarvoor wel een indicatie. Er is de afgelopen maanden veel te doen over de kijktijd want die daalt. Hoe sterk daalt deze?

Als we de grafiek maken van de kijktijd vanaf januari 2010 dan zie je daarop vooral de seizoensbewegingen. Pieken in de winter en dalen in de zomer.

Vrij regelmatig eigenlijk, hoewel februari 2014 (234 minuten) wel erg hoog is en juli 2013 (156 minuten) wel erg laag.

Als we de kijktijd in de afgelopen 12 maanden vergelijken met een jaar eerder dan krijg je vooral dalingen tot ruim 8 procent en twee maanden met significante plussen: juni (EK Voetbal) en augustus (Olympische Spelen).



Als we het het sportzomer effect eruit halen en vergelijken met dezelfde maanden twee jaar geleden dan is de kijktijd voor alle maanden gedaald, variërend van -1,9 procent voor januari tot -13,8 procent voor juni.


De tien best bekeken programma's van augustus waren allemaal van NPO1. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (KRO-NCRV) stond met 3,4 miljoen kijkers op 1. De top-10 wordt verder gedomineerd door de Olympische Spelen. Via uitgesteld kijken trok Boer Zoekt Vrouw Internationaal 738.000 kijkers en stond daarmee in het uitgesteld kijken lijstje van augustus ook op nummer 1. Nummer 2 was Dokter Tinus (SBS6) waar 384.000 mensen uitgesteld naar keken.

Dan september. Het nieuwe televisie seizoen lijkt wat moeizaam op gang te komen. Ja, het is natuurlijk goddelijk weer maar moeten we het helemaal op het weer gooien? Als we dat doen dan kondigen de weersvoorspellingen een ramp september voor televisie aan.

Kijken we naar De Wereld Draait Door. Meer dan actueel nu hoofdredacteur Dieuwke Wynia en productieleider Boudewijn Vos het programma en de VARA verlaten en samen een televisieproductiebedrijf beginnen. Verlaten zij het zinkende schip? Als je naar de kijkcijfers kijkt dan zou je zeggen van wel. Matthijs van Nieuwkerk heeft altijd gezegd niet zonder Dieuwke te willen werken. In 2011 wist hij haar aan boord te houden door bij de VARA programma extenties van DWDD af te dwingen. Daarvan zijn sommige goed gelukt - DWDD University - maar de meeste niet. De vraag lijkt te zijn: hoe lang blijft hij nog?

Kijkcijfers De Wereld Draait Door

2015

  • woensdag 2 september | 1.481.000 kijkers
  • donderdag 3 september | 1.340.000 kijkers
  • vrijdag 4 september | 1.300.000 kijkers


2016

  • dinsdag 6 september | 895.000 kijkers
  • woensdag 7 september | 870.000 kijkers
  • donderdag 8 september | 858.000 kijkers



In de bovengenoemde vergelijking scoort De Wereld Draait Door in 2016 een 36 procent lager kijkcijfer dan in 2015.

Ook de kijkcijfers van RTL lijken in september wat flets. GTST dat bij RTL4 de avond in gang moet trekken, hapert af en toe en kwam gisteravond nog niet tot een miljoen kijkers. Expeditie Robinson deed het met 1,3 miljoen kijkers op RTL5 wel heel goed.

RTL4 had gisteren twee nieuwe programma's. Gieren met Goor trok 724.00 kijkers op prime time, Ja ik wil een taart, met John Williams, kwam tot 508.000 kijkers.

Rad van Fortuin (SBS6) kwam in de eerste twee weken van het nieuwe televisieseizoen doorgaans uit op scores tussen de 400.000 en 500.000 met uitschieters naar boven. Gisteren zakte Rad van Fortuin weg tot 292.000 kijkers.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie