[Kijkcijfers] Kijktijd daalt 4,3 procent in januari 2017, marktaandeel RTL onder druk
08-02-2017 15:10:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5483 | Tags:

In januari 2017 is de kijktijd met 4,3 procent gedaald, van 210 naar 201 minuten per dag. In 2016 daalde de kijktijd over het hele jaar gemeten met 3,7 procent. De sportzomer dempte de daling - in 2017 wordt dan ook een grotere daling voorzien.

Van de daling van de kijktijd hebben natuurlijk alle broadcasters last maar RTL heeft extra last want het televisiebedrijf zag het marktaandeel in januari met 1,4 procentpunt dalen tot 28,9 procent - een daling van 4,3 procent. Daarmee scoort RTL de slechtste januari in 5 jaar tijd. Daar moet wel worden bij gezegd dat januari 2016 zeer goed was voor RTL en dat het zenderaandeel van januari 2017 zeer dicht bij de januari marktaandelen zit van eerdere jaren.

Desalniettemin zit RTL in een wat lastiger fase. In augustus haalde RTL het laagste marktaandeel van het decennium tot nu toe.

Ook bij SBS is het even geen feest. Sanonma | SBS maakte deze week bekend dat de bruto winst in 2016 met 34 procent is gestegen. Omzet bij televisie is stabiel. Sinds het aantreden van Peter de Mönnink als CEO van Sanoma | SBS laat SBS herstel van marktaandeel zien maar januari 2017 was niet goed. Marktaandeel daalde in januari met 0,3 procentpunt tot 16,5 procent - een daling van 1,8 procent. Dit is het laagste SBS januari marktaandeel van het decennium tot nu toe.

Maar omdat het marktaandeel van RTL aanzienlijk sneller daalt, wordt het verschil in marktaandeel tussen SBS en RTL wel nog steeds kleiner - een duidelijke trend.


Omdat het marktaandeel van alle spelers samen natuurlijk altijd 100 is, moet er natuurlijk ook een winnaar zijn en die is er ook en het is de NPO. De NPO haalde in januari een marktaandeel van 37,4 procent, dat is 2 procentpunt hoger dan in januari 2016 - een groei van 5,6 procent. Het marktaandeel van de NPO is niet een record voor januari maar wel het hoogste januari marktaandeel in 6 jaar tijd.

How come? Licht speculeren mag. Is NPO betere programma's gaan maken en RTL slechtere of is de programmering wezenlijk anders? Zou kunnen meespelen maar ik hou het op twee andere elementen.

NPO heeft een ouder kijkersprofiel dan RTL. Kijktijd daalt onder jongeren sneller dan onder ouderen, dus heeft RTL meer last van daling van de kijktijd dan NPO.

Alle controverse rondom de installatie van Donald Trump en zijn eerste weken als president van de Verenigde Staten heeft veel mensen doen kijken naar NPO programma's als Acht Uur Journaal, DWDD en Jinek. Illustratief is dat het meest bekeken Acht Uur Journaal van januari tot 3 miljoen kijkers kwam (22 januari) en dat de inauguratie van Donald Trump tot een zeer hoog matktaandeel leidde van 52,6 procent.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie