Lidl lost online klachten het beste op en wint Klacht.nl Award
14-12-2016 11:44:24 | Door: Katja Brokke | hits: 5208 | Tags:

Supermarktketen Lidl is de beste klachtenoplosser van 2016. Op alle 645 klachten die de supermarktketen via internet binnenkreeg, wist het te reageren en een oplossing te plaatsen. Lidl steekt met kop en schouders boven de concurrerende supermarkten uit. Albert Heijn kwam dit jaar als slechtste klachtenoplosser uit de bus. Naast Lidl kregen nog 40 andere ondernemingen een jaarlijkse Klacht.nl Award.

Ook Arriva, Telegraaf en WOW Veilingen goed bezig

De Klacht.nl Award 2016 is uitgereikt aan ondernemingen die meer dan 50 klachten per jaar binnenkrijgen en op meer dan 95 procent van de klachten reageren en een oplossing plaatsen. Naast Lidl kregen vervoerder Arriva (1163 klachten) en dagblad De Telegraaf (1354) veel klachten, maar zij wisten daar bijna allemaal op te reageren en een oplossing te plaatsen. Veilingwebsite WOW Veilingen scoorde daarbij het hoogste tevredenheidscijfer. Klagers beoordeelden de oplossingen van de website gemiddeld met een 8,6.

Veel klachten over koeriers,  post en OV

De categorie waar het meeste over geklaagd wordt, is die van koeriersbedrijven en post. In de loop van het jaar kwamen daar 3865 klachten over binnen. Bij het overgrote deel, zo'n 77 procent, werd door de post- en koeriersbedrijven gereageerd en een oplossing geplaatst. Ook in de categorie openbaar Vervoer kwamen veel klachten binnen: 3750, waarbij in 69 procent van de gevallen een oplossing werd gegeven.

Supermarkten scoren lager, Albert Heijn is slechtste

De categorie supermarkten volgt op de voet, met in totaal 3682 klachten. Het oplossingspercentage ligt daar een stuk lager. Ondanks de goede prestaties van Lidl werd in deze categorie voor minder dan een derde van de klachten (29 %) een passende oplossing geplaatst. Albert Heijn wist van de 1085 binnengekomen klachten er geen enkele op te lossen. Daarmee staat de supermarkt bovenaan de lijst van slechtste klachtenoplossers van 2016.

Zeeuwen klagen het minst, Zuid-Hollanders het meest

In 2016 zijn erin totaal  ruim 70.000 klachten binnengekomen op Klacht.nl. Daaruit valt af te leiden dat inwoners van Zeeland over het algemeen tevreden zijn. Uit deze provincie kwamen, in verhouding met de inwonersaantallen, de minste klachten. Inwoners van Zuid-Holland zijn wat assertiever. Uit deze provincie kwamen relatief gezien de meeste klachten binnen, bijna 15.000 stuks.

www.klacht.nl/awards2016

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie