Live-blog mediadebat Tweede Kamer
11-09-2019 10:19:00 | Door: David de Jong | hits: 5939 | Tags:

Live-blog mediadebat Tweede Kamer. Middels dit live blog actuele updates over het Algemeen Overleg dat de Tweede Kamer houdt met Minister Arie Slob van Media over de toekomst en zijn visie over het Nederlandse mediabestel. Het debat is inmiddels afgerond.

 

10:15 uur. Debat is geopend. Groen Links, Lisa Westerveld. vindt bedrogen uit te komen. Het GroenLinks-kamerlid geeft aan dat er wel wensenlijstjes van de coalitiepartijen te lezen zijn. Lisa Westerveld vreest met deze maatregelen dat er over 10 jaar geen publieke omroep meer zal zijn.

Aanpassingen zijn nodig, zo stelt het kamerlid. Wordt de publieke omroep meer iets voor ouderen, vraagt de GroenLinkser zich af. Door de nieuwe opzet van NPO3 jaagt de minister jongeren naar de commerciëlen en naar de Facebook-en en Google's van deze wereld. De VVD wijst er op dat NPO3 gemiddeld door 47-jarigen wordt bekeken en wijst er op dat beter is te focussen op online waar jongeren naar kijken. Lisa Westerveld wijst er op dat ze NPO3 wel als jongerenzender ziet. Op verdere interruptie van D66 geeft GroenLinks aan de richting van een regiozender niet te ondersteunen. Hoe mensen bereikt moeten worden is niet het doel, maar wel moet de NPO in gelegenheid worden gesteld lineair en online jongeren te kunnen bereiken met relevante content.

Nederland is volgens GroenLinks trots op nieuwe programma's als de Nationale IQ Test en Penoza, maar ook Luizenmoeder, Lubach op Zondag en andere produkties die voor het eerst op NPO3 te zien waren. Innovatieve programma's die behoren tot de kerntaak van de NPO. Daarom vraagt de GroenLinkser de minister er voor te waken dat de NPO niet veiliger gaat programmeren zonder NPO3. Lisa Westerveld haalt ook de verschillende cijfers van de STER en de minister aan en vraagt om opheldering.

Het afdragen van directe inkomsten van de STER ziet GroenLinks als verdere commercialisering van de NPO en vraagt de minister daarvan af te zien. Lisa Westerveld wijst er op dat de veranderende mediawereld erkend wordt maar de gegeven oplossingen niet werken en vraagt ook om werk te maken van regels voor multinationionals en daar ook naar te kijken.

10:31 uur. Martin Bosma van de PVV stelt dat men bezig is met de Titanic die in ramp tempo in de golven verdwijnt. Braaf afwachten wat de NPO aan Nederland voorschotelt, is anno 2019 niet meer.  Men kijkt niet meer lineair, maar online. Waarom zou de overheid zich nog met media bezig houden? Voor 800 miljoen euro kan men heel andere leuke dingen doen. In de optiek van Martin Bosma is de Postcodekanjer weer in het Mediapark gevallen. Het blijft een megadonatie. NPO-bobo en D66'er Shula Rijxman eist meer geld voor het Songfestival en haar prive-feestje, zo klinkt het vanuit de PVV. De NPO heeft veel geld voor voetbalrechten en als John de Mol het doet, kost het niets. We leven in een wereld van Netflix en Disney+. Er is ruimte in de abonnementsfeer van ondemand-diensten voor twee diensten, niet voor een derde, en daarom is er volgens de PVV NLZIET. Martin Bosma wijst op NPO Start Plus. En de NPO wil volgens de PVV niet samenwerken met NLZIET. Uit de NPO-werkgroepdocumenten blijkt dat men niet wil samenwerken. In het openbaren belijdt de NPO dan weer dat men wel wil samenwerken en achter gesloten deuren zegt men, men kan de pot op. De minister doneert voor de komende 10 jaar. Waarom zou je de NPO met enig respect behandelen? De minister en wij als kamerleden krijgen het BCG rapport niet. Ineens kregen we het nadat de Telegraaf zich ermee bemoeide. 140 miljoen reserves, NLZIET saboteren en een rapport niet aan minister willen geven. En maar zeuren. De NPO heeft de plicht te wijzen op de gevaren op populisten en fascisten. Is dat een nieuwe taakopdracht? De PVV wijst er op dat haar idee is om de PVV in de hoek van de nazi's te duwen. Shula Rijxman zet bevolkingsgroepen tegen elkaar op. Hoezo heb je iets van de jaren '30 geleerd, vraagt Martin Bosma zich af.

10:37 uur. Thierry Aartsen van de VVD constateert dat mensen geen lid worden van een omroepvereniging. De VVD wijst er op dat de NPO moet worden hervormd om rekening te houden met de 21e eeuw en de ontwikkeling. Content first is een belangrijke wijziging. Eerst naar de inhoud kijken, is volgens de VVD belangrijk. Dus eerst een programma bedenken en dan kijken waar het het beste past, dus online, on demand, lineair en meer. De VVD is voorstander van het reclamevrij maken van de NPO en wijst er op dat er bijna niemand is die het leuk vindt om naar reclame te kijken. Daarmee zijn ook de dalende inkomsten van de STER te stabliseren en er voor te zorgen dat de NPO minder afhankeljik wordt van reclame-inkomsten. De VVD noemt het compenseren van tweederde van de inkomsten voor de NPO met het schrappen van reclame, zeer royaal. De SP wijst er op dat het juist de VVD was die steeds maar bezuinigt op de VVD. Het voornaamste probleem was de VVD die 300 miljoen euro heeft bezuinigd op de NPO, vraagt SP'er Peter Kwint. De VVD wijst er op dat politici op basis van democratische verkiezingen en een programma worden verkozen en die bezuinigingen daarom doorvoeren. De VVD wijst er verder op dat deze al langer is voor het omvormen van NPO3 en dit kanaal is al langer geen jongerenzender meer. Thierry Aartsen omarmt het idee van Regio3 mede omdat regionale omroepen zo moeilijk te vinden zijn. Waarom niet fantastisch mooi samenwerken? De VVD betreurt het dédain waarover de regionale programma's wordt gesproken en vreest een slechte samenwerking tussen de NPO en de regionale zenders. Thierry Aartsen wil duidelijkheid over of NPO3 ook grotendeels een vensterprogrammering zal krijgen met Limburgse omroep in Limburg en de Groningse in Groningen. De VVD ondersteunt het idee dat Powned, WNL en Human blijven als aspirant omroepen waar 50.000 leden de minimumeis blijven om te voorkomen dat, zoals voormalig NPO-bestuurder Henk Hagoort zei, er drie keer de Volkskrant te zien is. Lisa Westerveld van GroenLinks vraagt de VVD hoe jongeren bij de NPO blijven, waarop de VVD aangeeft het is een illusie dat NPO3 een jongerenzender is, maar een vrije val in kijkcijfers van jongeren kent. De VVD wil dat programma's op YouTube komen, wijst op Instagram en andere online-platforms waar de NPO nog niet actief is. GroenLinks vraagt zich af welk plan er bestaat om online groter te worden en wijst er op dat er 900.000 kijkers onder jongeren naar NPO3 kijken. De VVD zegt dat er een gesprek moet komen en er in de visie plannen staan en het gesprek niet over NPO3 maar over hoe online beter publiek te bereiken. Martin Bosma van de PVV vraagt zich af waarom de VVD de NPO die een links zooitje zou zijn wil blijven onderhouden in plaats van dte zeggen wees divers en houd je aan de Mediawet. De VVD zegt dat er ook vrolijke rechtse omroepen zijn. Selçuk Öztürk van DENK wijst er op dat de VVD niet liberaal is en alleen maar omroepen ondersteunt als WNL en PowNed om af te geven op moslims en mensen met migrantenachtergrond. De VVD wijst er op dat het in hokjes plaatsen van mensen niet een juiste manier van doen is. Leonie Sazias van 50 Plus wijst er op dat de NPO heel goed op internet is vertegenwoordigd. De VVD wijst er in antwoord op dat de programma's wel op internet te vinden zijn, maar juist op de bekende onlineplatforms niet waar juist veel jongeren te vinden zijn.

11:01 uur. Peter Kwint van de SP. De SP wijst er op dat de PvdA, D66 en ChristenUnie bij vorige regeringen bezwaar aantekenden tegen de botte bijl van Rutte 1 en Rutte 2. Nog meer bezuinigen is wat betreft Peter Kwint hetzelfde als aan de programmering komen. De lachende derde is de VVD. De SP wijst er op dat het niet voor niets is dat de brief zolang op zich heeft laten wachten. Elke partij mocht haar deel leveren. De bonus is dat de NPO hoeft geen drie tv-zenders en vijf radiozenders te maken maar ook minder mag maken. De VVD zou hopen dat het derde kanaal weg mag. Samenhang valt weg als iedereen een stukje mag schrijven. Dit leest als een maaltijd waarbij iedereen wat in de pan mocht gooien zonder rekening te houden wat eigenlijk lekker is. Minimumaandeel externen gaat van 16 naar 25 procent. Tegelijk moet de identiteit van omroepen versterkt worden, volgens de SP tegenstrijdig en welk probleem wordt daarmee opgelost? Een stabiele financieringsstroom is van belang, maar de STER wordt deels geschrapt en eventuele compensatie met kabelgelden. Tegelijk is het ingewikkeld en financiële instabiliteit is het gevolg. Als men eensSlagvaardige publieke omroep wil en tegelijkertijd omroepverenigingen meer macht gegeven wordt, dan raakt dat de slagvaardigheid. Dus in tegenspraak volgens Peter Kwint. De BBC heeft ons geleerd dat met het schrappen van BBC3 en alleen nog online door te gaan, in analogie van het NPO3-plan, er 30 procent van de kijkers weg gaat. De SP ziet het belang van een reclamevrije publieke omroep. Alleen wil de SP dat niet met minder geld. En jongeren wegjagen is ook geen goed plan, waarmee de SP er op wijst dat samenhang ontbreekt.

11:08 uur. Leonie Sazias van 50Plus. Leonie Sazias zegt nooit los te komen van de NPO, en nog steeds als voormalig omroepster te worden aangesproken. 50 Plus mist een algemene visie van de NPO in de mediawereld. 50 Plus vraagt aandacht voor de vele aandacht voor buitenproducenten en snapt niet dat het idee is om nieuwe omroepen zich te laten aansluiten bij bestaande omroepen. Jongeren hebben een on demand kijkpatroon en ouderen kijken traditioneel. Leonie Sazias vraagt of de NPO juist meer amusementsprogramma's mag maken en vraagt waarom Omroep Max bepaalde amusementsprogramma's niet mag maken. 50 Plus noemt het een slecht idee om NPO3 om te vormen tot Regio3 en vraagt waar dit plan op gebaseerd is en kan dit idee achterwege blijven. 50 Plus noemt het plan tot het reclamevrij maken van de NPO onzalig. Op internet worden kinderen sowieso al met reclame overvoerd. Volgens Leonie Sazias is de minister roomser dan de paus, voor welk probleem is dit een oplossing? De minister zou beter iets aan de ongebreidelde invloed van influencers op internet kunnen doen en gaat het schrappen van reclame ten koste van onderzoeksjournalistiek. Op een zorgvuldige manier doorgaan met reclame beter dan bezuingingen, ondoordachte plannen en verhoging minimumbedrag omroepen.

11:15 uur. Joost Sneller van D66. De omroep geeft soms aanleiding tot discussie door keuzes van de programmering en hoge salarissen. Een publieke omroep is van bijzonder belang om tegels te lichten, om de wereld beter te begrijpen, een breed, publiek aanbod en een tegenmacht voor internationale magnaten. Joost Sneller wijst er op dat er odanks bezuinigingen er ook meer mogelijkheden tot genereren van inkomsten zijn. Dit in antwoord op een vraag van Peter Kwint van de SP. D66 wijst er als coalitiepartij op dat de plannen juist goed zijn. Het concept van content first met vooral on demand kijken door jongeren, omarmt D66. Alle samenwerkingen tussen omroepen, NLZIET, samenwerkingsconvenant en regionalen juicht D66 toe. D66 ondersteunt nagenoeg alle voorstellen en met name het idee van het afschaffen van reclame waar de inkomsten een grillige lijn vertonen en stelt enkele verhelderende vragen over de plannen van de minister waaronder garanties tot ontzien van de programmering. D66 is blij dat er via de distributeurs meer gelden gegenereerd kunnen worden voor de NPO. D66 vraagt aandacht voor de toezichthouder, Commissariaat voor de Media en geeft aan dat het boek dat Eric Eljon mede heeft geschreven, geen reden tot ontslag was.

11:27 uur. Harry van der Molen van het CDA. Het CDA is blij dat er een media-akkoord is. Het CDA geeft aan dat er nu keuzes zijn gemaakt voor de toekomst en erkent dat er compromissen gemaakt moeten worden. Selçuk Öztürk van Denk vraagt het CDA om opheldering over wie wat heeft gekregen in de Mediavisie. Het CDA ontkent dat een uitruil is geweest, maar zegt wel dat men voor kiezers een aantal zaken voor elkaar probeert te krijgen als coalitiepartij. Het CDA stelt dat het zeker wel een visiebrief is met antwoorden op techreuzen, samenwerkingen en veranderend mediagebruik. Harry van der Molen wijst er op dat afschaffen van reclame stabiliserende inkomsten voor de NPO mogelijk maakt. Publiek-private samenwerkingen maken meer inlkomsten mogelijk en het starten van Regio3 maakt meer voor de regio mogelijk. Ook wijst het CDA er op dat juist met de aangekondigde maatregelen de publieke omroep beter wordt geworteld in de samenleving en een brede programmering gewaarborgd worden. Het CDA ziet financieel kansen door verhoging van de rijksbijdrage met 40 miljoen en nog eens 20 miljoen voor de regionale samenwerking alsmede instrumenten voor het verhogen van inkomsten. Het mogelijk blijven maken van reclame rondom grote sportevenementen, verhogen van distributie-inkomsten, het exploiteren van rechten en privaat-publieke samenwerking. Kirsten van den Hul van de PvdA vraagt hoe het kan dat het CDA denkt dat de programmering niet geraakt wordt en vraagt garanties. Harry van der Molen zegt die niet te kunnen bieden, en wijst er op dat het inschattingen zijn, er mogelijkheden zijn om het tekort op nul te kunnen houden en een en ander wil monitoren. Het CDA vraagt aandacht voor het eerdere idee van een Kijkwijzer op YouTube.

11:40 uur. Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie. De ChristenUnie spreekt waardering uit voor de plannen van de ChristenUnie-minister. Het idee om meer samenwerking te bewerkstelligen in de sector, ondersteunt de ChristenUnie, net als het idee dat het omroepbestel met omroepverenigingen blijft bestaan en het werken aan een reclamevrije publieke omroep. De ChristenUnie vraagt zich af in hoeverre omroepen nog wel een duidelijke kleur hebben en van belang is dat ze dit blijven doen. In antwoord op Leonie Sazias van 50 Plus hoe om te gaan met reclame elders, zegt de ChristenUnie dat er zeker zorgen zijn voor reclame op internet en in hoeverre dat gereguleerd kan worden. ChristenUnie wil waarborgen dat de programmering van de NPO niet achter een betaalmuur verdwijnt. Stieneke van der Graaf wijst er op en vraagt bevestiging dat NPO3 niet een geheel regionaal kanaal wordt, en wijst er op dat er nog zeker jongerenprogrammering bij de NPO blijft. Volgens de ChristenUnie kost het schrappen van reclame geld kost en noemt dit een goede stap voor het stabiliseren van de inkomsten van de publieke omroep. De SP wijst er op dat als het zijn kind geen zakgeld meer geeft maar dan kan die ook niets meer kopen in reactie op hoe een bezuiniging als extra geld wordt gezien. De ChristenUnie zegt dat met de maatregelen er minder afhankelijkheid komt van dalende en onzekere reclame-inkomsten.

11:51 uur. Selçuk Öztürk van Denk. Denk wijst er op dat het diversiteitsbeleid niet werkt bij de NPO. Niet alleen aan tafel maar ook achter de schermen is de diversiteit ver te zoeken. Volgens Selçuk Öztürk is de diversiteit bij de bevolking in de steden heel anders. Dat zou met NPO3 en de regionale zenders gerealiseerd kunnen worden. Selçuk Öztürk is blijer met de radiozenders waar meer diversiteit te horen is. Denk vindt dat de NPO ook een convenant omtrent diversiteit zou moeten tekenen. Denk wijst er op dat de VVD en CDA de rechtse propaganda-omroepen steunen met het verlagen van het minimum-aantal leden. Harry van der Molen wordt vaak uitgenodigd bij WNL en Thierry Aartsen werd ook iedere week gebeld. Afshan Elian die af zou geven op de multiculturele samenleving en als multicultureel element zou worden gezien, is gast aan tafel bij WNL. De multiculturele kijker haalt elders zijn informatie, aldus Selçuk Öztürk waarmee een kloof in ontstaat en een tweedeling. Denk wijst er op dat bij de NPO geïntegreerde moslims structureel worden neergezet op een bepaalde manier waarmee een verkeerd beeld ontstaat. Thierry Aartsen wijst er op dat niet de NPO het probleem is, maar mensen met een andere achtergrond zich afwenden van de maatschappij. Denk wil geen volledig reclamevrije omroep omdat de belastingbetaler dat moet betalen. Denk ondersteunt het idee van online denken en niet langer lineair denken. Het uitlachen van de politiek door goed verdienende mensen in de omroepwereld moet afgelopen zijn, zo betoogt Selçuk Öztürk.

12:03 uur. Thierry Baudet van Forum voor Democratie. Terwijl de mediawereld volop in beweging is, wil de minister de beschermde klasse van de omroepbazen beschermen. Terwijl Nederland de politieke correctheid van de NOS niet meer wil, krijgt die alleen maar meer. Volgens FvD moet het budget dalen en niet stijgen. Het wordt voor PowNed alleen maar lastiger. Volgens Thierry Baudet is nepnieuws codetaal voor onwelgevallige informatie. Men wil de NOS de taak geven een soort nieuwspolitie te maken. De NOS is geen tegenmacht eerder een verlengstuk van de macht. De nieuwe Mediawet maakt dit alleen maar erger. Thierry Baudet wilgeen NOS die zaken verzwijgt en propaganda napapagaait en een publieke omrorep waar omroepbestuurders populisten willen bestrijden. Forum voor Democratie wil met nieuws juist diversiteit en bestrijdt de rol van de NOS voor een basisnieuwsvoorziening. Thierry Baudet wijst er op dat de problemen bij de publieke omroep onderdeel zijn van een algemene problematiek in de culturele sector waarbij een fundamenteel gebrek aan diversiteit bestaat door te veel mono-ideeën en een gebrek aan het weergeven van pluriforme meningen. Forum voor Democratie wil de subsidies afbouwen omdat er een soort overheid is gecreëerd die er te lang zit en een éénzijdig beeld geeft. FvD wil een ombudsman die op televisie te zien is om kritiek te geven op net uitgezonden programma's. Thierry Baudet wil een crowdfundplatform waar elke Nederlander zich kan inschrijven voor programma's bij de NPO. Thierry Baudet doet verder een programmasuggestie om in het programma Advocaat voor de Duivel omroepbobo's in een blinde trainingsessie hun standpunten Trump is slecht, Brexit is slecht, verzorgingsstaat is goed, het klimaatprobleem en migratie is goed een proefrechtbank moet overtuigen dat deze standpunten worden ondergraven. Joost Sneller van D66 vraagt Thierry Baudet zijn woorden over ondermijning door de publieke omroep en journalisten terug te nemen. Thierry Baudet geeft aan dat er sprake is van een algemene tendens die deze met de term oikofobie in boeken en op verschillende podia heeft uiteengezet, de gedachte van zelfondermijning en weg met ons.

12:20 uur. Kirsten van den Hul van de PvdA. Het debat gaat volgens de PvdA niet over afschaffen van reclame, regionale omroep of NPO3, maar over een van de belangrijke issues anno 2019, namelijk over nepnieuws en algoritmes, over het geven van betrouwbare informatie en over kwaliteitsprogramma's voor iedereen; iets dat de publieke omroep doet. De PvdA wil het publieke bestel verdedigen. Kirsten van den Hul is geschrokken van losse eindjes, een politiek compromis, gebrek aan echte visie voor de toekomst en de bemoeienis met bijvoorbeeld NPO3/NPO Regio. Zonder extra financiering is het schrappen van reclame en het regionaliseren van NPO3 een verkapte bezuiniging. De PvdA nodigt de minister uit terug te gaan naar de tekentafel en te praten met de omroepmedewerkers. Het laaghangend fruit zou al geplukt zijn en de PvdA vraagt zich af hoe de NPO nog in stand kan blijven. Martin Bosma van de PVV wijst er op dat Martijn van Dam als PvdA-kamerlid boos was toen er bezuinigd werd en het vorige kabinet waar Martijn van Dam als staatssecretaris Landbouw deel van uitmaakte, bezuinigde op de publieke omroep en nu lid is van de Raad van Bestuur van de NPO. De PvdA wijst er op dat in algemene zin er thans er geld ligt bij de rijksoverheid. Martin Bosma wijst het BCG rapport van tafel, omdat die alleen met NPO-informatie is gemaakt. Martin Bosma maakte bekend dat het Shula Rijxman van de NPO was die het door haar eerder als geheim betitelde rapport zelf aan de kwamerleden stuurde en iedereen die het wil hebben kan verkrijgen bij hem.

De PvdA wil dat de minister zich inzet voor een fair practice code met een betere verhouding voor vaste en flexibele werkcontracten. De PvdA is tegen de omvorming van NPO3 en pleit voor een structurele vensterprogrammering voor regionale zenders. Reclamevrij zonder geld erbij betekent bezuinigingen en vraagt om een reactie op de alternatieve voorstellen met alleen het schrappen van reclame bij kinderprogrammering. De PvdA vraagt aandacht voor de mensen die de publieke omroep maken; en wil dat die een betere rol krijgen.

13:05 uur. Arie Slob, minister voor Media (ChristenUnie). De minister wijst er op dat dit niet het eerste debat is over de toekomst van het mediabestel en wijst er op dat in een eerder debat gebleken was dat er brede steun is voor de denkrichting en hoofdlijnen die in de visiebrief terecht zijn gekomen. Arie Slob wijst er op dat de heer Henk Krol van 50 Plus als fractievoorzitter pleitte voor een reclameloze omroep. Leonie Sazias van 50 Plus zegt daarop voortschrijdend inzicht te hebben bij deze partij en er interne discussies bij 50 Plus zijn gevoerd. De minister wijst op de nieuwsjaarstoespraak van Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO die daarin wees op het toezijn aan een wezenlijke update van het omroepbestel die zich kan aanpassen aan de omstandigheden van deze tijd. Verder wijst Arie Slob er op dat er naar andere vormen van legitimiteit moet worden geerwerkt, er efficient en efficient gewerkt moet worden en de afhankelijkheid van reclame moest worden afgebouwd. De ChristenUnie-minister zegt dat het kan gebeuren dat men voortschrijdend inzicht krijgt, maar dat er wel keuzes gemaakt worden.

De minister constateert dat er veel punten zijn die niet benoemd zijn van de 50 voorgestelde wijzigingspunten en die volgens de minster minder omstreden zijn. In antwoord op een interruptie van Martin Bosma van de PVV bevestigt de minister dat er inderdaad geen conclusie kan worden getrekken dat alles akkoord is, maar wijst er op dat de hoofdlijnen wel worden gesteund.

Voor de legitimering van het bestel met omroepvereniging en ledenaantallen, stelt de minister dat belangrijk te vinden daarmee door te gaan. De verhoging van de ledenbijdrage hoort daarbij. Voor de buitenproducenten geeft de minister doelbewust meer ruimte om daarmee meer pluriformiteit te geven in het publieke bestel. In antwoord op de diversiteitsvraag van Denk zegt de minister dat het soms moeilijk is sommige doelgroepen te bereiken, maar geeft tegelijk aan dat het debat niet verder komt als er zo negatief over wordt gesproken alsof niets gebeurt. Selçuk Öztürk wijst er op dat mensen met een migratie-achtergrond niet voldoende worden bediend, terwijl mensen met een ChristenUnie- en katholieke achtergrond wel worden bediend. De minister ontkent dit beeld en wijst er op naar de nieuwe cijfers te kijken de komende maanden.

De minister wijst erop dat zijn visiebrief niet gelijk gerealiseerd wordt, maar de bedoeling is om met wettelijke aanpassingen de toekomst in te kunnen vullen. Het idee van content first is daar een voorbeeld van om mee te bewegen met de mediaconsument op die plekken waar ze zijn en daar hoort ook bij dat themakanalen tegen het licht worden gehouden. Hebben deze toegevoegde waarden en worden verschillende groepen bereikt? Voor distributie en de radiokanalen moet een en ander nog worden geregeld. Over het reguleren van distributievergoedingen die, zegt de minister dat partijen als VodafoneZiggo en KPN juist om meer transparantie vragen. Over de publiek-private samenwerking en het samenwerkingsconvenant zegt de minister blij te zijn. Waar techreuzen dit jaar al in Nederland met nieuwe proposities komen, is de minister zeer positief over de gezamenlijke afspraken die ook gaan over hoe je je aanbod aanbiedt en noemt het geweldig als dit gebundeld wordt.

Over onderzoeksjournalistiek zegt de minister dat het van belang is in een democratie journalistieke tegenmacht te organiseren en dat niet rechtstreeks te doen, maar via derden. Over de voorstellen tussen de regionale omroepen en landelijke omroepen zegt de minister dat het van belang is dat er samenwerking komt en geen competentiestrijd wordt.

De minister heeft over de invoering van Kijkwijzer bij YouTube gezegd dat er contacten zijn gelegd om Ierland te bewegen hier acties op te nemen, maar dat is in handen van Ierland waar YouTube is gevestigd.

Over de ramingen van de STER en de NPO tegenover de berekeningen van het ministerie van OCW over wat wegvallen van reclame-inomsten betekent, is veel discussie gevoerd en wijst er op dat het sturen van dagkoersen en er ook een afvlakking plaats vindt soms en dat de STER de organisatiekosten er niet vanaf haalt. Ondanks het ontbreken van het BCG-rapport heeft de minister zelf een berekening gemaakt waarbij de overhead bij omroepen en regionale omroepen is meegenomen in de berekeningen. Ook de minister constateerde dat het geheime rapport van BCG ineens wel werd toegezonden evenals aan kamerleden en wijst er op dat het rapport uitgaat van cijfers uit 2016 en 2017 en gemaakt is op basis van het huidige bestel en verder alleen maar gebaseerd is op gesprekken en niet op basis van financiële rapporteren.

Over de afdracht van de STER-gelden naar de NPO zegt de minister dat er nu een heel traject is dat dit geld aflegt om bij de NPO te komen en het kan eenduidiger door de STER-gelden rechtstreeks naar de NPO te laten gaan. De minister zegt dat men als politiek zelf bij is om perverse commerciële prikkels te voorkomen en vraagt kamerleden daar op te letten.

De minister wijst er op dat in 1965 het kabinet Marijnen gevallen is op de invoering van reclame bij de publieke omroep. De wens van een reclamevrij publieke omroep is zo oud als dat er reclame is gekomen. De wens noemt de minister legitiem. In hoeverre verhoudt reclame zich bij de waarde en opdracht die de publieke omroep heef?  Het invoeren van reclame bij de publieke omroep in 1967 heeft volgens de minister een puur financiële insteek gehad. De minister wijst er op dat ook Forum voor Democratie in haar verkiezingsprogramma een reclamevrije omroep propageert. Om niet een heel klein beetje te doen, is gekozen voor een middenscenario. De minister geeft aan dat het ongebruikelijk is dat de STER zoveel tussentijdse cijfers rapporteert en geeft daarmee aan dat er juist schommelingen bestaan. Arie Slob wijst de ideeën van de NPO af om alleen kinderreclame te schrappen door aan te geven dat de uitgangspunten blijven staan. Ook wijst de minister op de financiële implicaties en wijst de reflex af dat het gelijk de programmering raakt. De PvdA wijst er op dat er nu al onzekerheden zijn en vraagt zich af hoe dat kan. De minister wijst er op dat een ruime meerderheid in het parlement een reclamevrije publieke omroep wenst. Tevens wijst de minister op dat het gesprek nog moet beginnen over 20 miljoen euro bezuinigingen, waarbij de inzet niet bij de programma's ligt. In 2008 is er 739 miljoen euro aan rijksmediabijdrage naar de NPO gegaan en dat bedrag is opgelopen naar 804 miljoen in 2018. Volgens de minister zitten er uiteraard indexeringen in, maar het bedragis  uiteindelijk, ondanks bezuinigingen, ten opzichte van 2008 gestegen.

Over het Commissariaat voor de Media zegt de minister dat er voldoende in beweging is, en bevestigt dat er een rechtszaak loopt over het ontslag van Eric Eljon. Er zal spoedig een interim-voorzitter van het Commissariaat voor de Media worden benoemd, zo kondigt de minister aan. Eerder was het de bedoeling een definitieve voorzitter te benoemen.

Over de samenwerking tussen de regionale omroepen en de NPO zegt de minister dat de vensterprogrammering zal worden doorgetrokken. Arie Slob zegt het belangrijk te vinden dat NPO Regio op basis van kwaliteit wordt ingevuld. De plannen voor de regionale invulling op het derde net zij niet iets dat morgen al zal beginen, maar pas op termijn zal worden ingevuld. De minister noemt zorgvuldigheid van belang. Aangaande jongeren, zegt de minister dat er nog een deel is dat lineair kijkt maar een groot deel op andere platforms. Voor de content voor jongeren moet er afspraken worden gemaakt. Daarbij is van belang hoe deze voor jongeren relevante content op relevante platforms worden geplaatst opdat deze groepen ook door de NPO bereikt blijven worden. De VVD benadrukt dat Regio 3 als regiovenster van belang is. De minister geeft aan dat sommige regionale omroepen thans slechts een half uur eigen programmering hebben en een en ander zorgvuldig uit te willen werken.

14:48 Tweede Termijn

14:48 uur. Lisa Westerveld van GroenLinks snapt dat de minister zijn ambtenaren verdedigt en vraagt een voortgezet algemeen overleg aan om ook moties te kunnen indienen.

14:49 uur. Thierry Aartsen van de VVD wijst op spookbeelden die gecreëerd worden omtrent met name subsidiebedragen, terwijl er in totaal 50 maatregelen bestaan en de echte impact anders kan zijn dan de spookbeelden. De VVD vraagt om duidelijkheid met betrekking tot Regio3 of dat dichtbij de mensen zal zijn en geen mengelmoes wordt.

14:51 uur. Peter Kwint van de SP stelt een centrale vraag: heeft de NPO nu meer of minder te besteden straks? De SP'er zegt geen antwoord te hebben gekregen. De SP wil er wat aandoen als een en ander leidt tot teruggang van het budget. De SP vindt de uitwerking verder te summier.

14:53 uur. Joost Sneller van D66 dankt de minister vooral en ondersteunt de plannen.

14:54 uur. Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie en Harry van der Molen van het CDA danken de minister en steunen de plannen.

14:55 uur. Selçuk Öztürk van Denk zegt dat de minister onvoldoende ingaat en te weinig ambitie heeft op het vlak van diversiteit en steunt het idee van Forum voor Democratie voor het op televisie brengen van een Ombudsman

14:56 uur. Kirsten van den Hul van de PvdA is kritisch op de antwoorden en wil hardere garanties omtrent de programmering.

14:58 uur. Minister Arie Slob zegt dat de 42 miljoen euro als vast bedrag geldt ter compensatie van het wegevallen van reclame en dat pas bij de jaarlijkse begrotingen bezien kan worden of dit de programmering kan raken maar gesprekken nog lopen, waarbij de politiek erbij is en de vraag bij de NPO is neergelegd om programmering te ontzien. Er is al een ombudsman bij de NPO zegt de minister, als minister erop aansturen om een ombudsmanprogramma direct na uitzendingen te doen is niet aan de politiek, al legt de minister de suggestie in het openbaar bij de NPO neer. Over een derde net voor diversiteit zegt de minister een andere keuze te hebben gemaakt, maar over het algeheel van de NPO is diversiteit wel een relevant onderwerp.

15:05 uur einde debat. Binnenkort zal er een voortgezet Algemeen Overleg volgen waarin de Tweede Kamer moties kan indienen.

www.tweedekamer.nl
www.npo.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie